Giuseppe Ottaviani – Magenta Live

door , gepubliceerd op , waardering: 78/100
Giuseppe Ottaviani – Magenta Live
14 juni 2014
ArtiestGiuseppe Ottaviani Site
LabelBlack Hole Recordings
Veel mensen kennen Giuseppe Ottaviani als de helft van het roemruchte trance duo Nu NRG. In de periode van 2001 tot 2005 maakt Giuseppe Ottaviani en Andrea Ribeca wereldwijd furore met melodieuze uplifting trance, die vele mensen liet stuiteren op de dansvloer. In 2005 ging Giuseppe solo en vond met zijn typische uplifting en hemelse sound onderdak bij het Vandit label van de Duitse grootheid Paul van Dyk. Enkele jaren later, in 2009, kwam de eerste (solo) langspeler van Ottaviani, namelijk 'GO!' Halverwege vorig jaar was daar opeens zijn nieuwste wapenfeit, namelijk 'Magenta'. We zijn inmiddels alweer een jaar verder en hebben nu de dubbelaar 'Magenta Live' in handen.

Live From Buenos Aires
Sinds 2006 is Giuseppe met meer op reis gegaan, dan alleen een stel platen of usb-stick (zoals de meeste dj's tegenwoordig doen). Hij is afgestapt van het traditionele dj'en en poogt bij iedere show een 'concert-experience' te geven. Uitgerust met keyboard en laptop(s) was hij op 12 april jongstleden neergestreken in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires, om daar duizenden trance liefhebbers te laten zweven. De eerste cd van 'Magenta Live' is dus ook een live opname van zijn optreden in Argentinië.

Deze live opname start met het sublieme 'Love will bring it all around', een uplifting plaat met de vocalen verzorgd door Eric Lumière. Een perfecte plaat om mee te starten en het publiek mee op te warmen. Giuseppe weet het publiek flink te bekoren, aangezien er luidkeels worden gejuicht en ook bij 'Nothing Wrong' is dat niet anders. Ook het progressive monster 'Passion' en 'Walk this world with me' brengen het aanwezige publiek in nog hogere sferen, als dat ze al waren. Met aanwezige vocalen van Audrey Gallagher heb je ook weinig nodig om in exstase te raken. Ben je een liefhebber van progressive trance met een iets rauwer randje, dan is 'Rush' een prima plaat.

Track zes van deze live registratie is mijn persoonlijke favoriet, namelijk de Italiaans-Nederlandse samenwerking 'Magenta'. Ferry Corsten en Giuseppe Ottaviani hebben met deze productie uitstekend werk afgeleverd. De rest van de cd is een kleurrijk palet van magische tunes. Ik noem 'Feel the music', 'Liverpool', 'In this together' en ga zo maar door. We eindigen 'Brilliant People' (een samenwerking met Egyptische trancegoden Aly & Fila) en 'Waiting On Someday' samen met Vitamin B.

Love
'Magenta Live' is niet simpelweg hetzelfde product in een andere verpakking, het is een belevenis gevangen op twee cd's. Een muzikale reis die Giuseppe Ottaviani als geen ander kan bieden. Daarom is de tweede cd een verzameling van alle tracks in een 'live mix'. Het heeft daarom ook weinig toegevoegde waarde om deze tracks opnieuw te gaan bespreken.

Verdict
Giuseppe Ottaviani heeft met 'Magenta' een degelijk album afgeleverd, wat mijn zeer gerespecteerde collega Vage Nico een jaar geleden al uitgebreid heeft beschreven. Echter de beleving van deze live registratie geeft toch iets extra's. Iets wat je moet voelen.

Score: 78/100

soundcloud.com/giuseppeottaviani

CD 1: Live From Buenos Aires