Imaginary Softwoods - The Path Of Spectrolite

door , gepubliceerd op , waardering: 87/100
3 augustus 2014
Genre: ambient
Het label Archives Intérieueres is in 2013 opgericht door Yves de Mey en Peter van Hoesen. De Belgische heren wilden een platform opzetten voor experimentele muziek. Het ''nieuwste'' album op dit label is al wat ouder: het betreft een re-release van Imaginary Softwoods' "The Path Of Spectrolite". In de ogen van de twee labelbazen een klassieker, die dreigde in de vergetelheid te raken. Dit is mede doordat de eerste versie, die in 2011 verscheen, in zeer beperkte oplage op vinyl verscheen. Drie jaar laten hebben de twee Zuiderburen deze muzikale parel eventjes afgestoft. Nu kan tenminste iedereen genieten van de schoonheid van dit album.

Pad van het licht
Imaginary Softwoods is één van de vele aliassen die John Elliot gebruikt om zijn muziek uit te brengen. Hij is ook bekend onder namen als Lilypad en Quiet Light Water Gap en is daarnaast actief in talloze groepen, zoals Outer Space en Colored Mushroom And The Medicine Rocks. Naast de vele muzikale projecten runt hij ook nog eens zijn eigen label Spectrum Pools. We hebben hier dus te maken met een echte muzikale duizendpoot. Dat is ook terug te zien aan de verschillende genres: van experimentele noise en drone tot en met synthpop en rustgevende ambient. Onder dit alias zijn het veelal de genres ambient, drone en new age die de boventoon voeren. Kortom; muziek met een kalmerende werking. Zo ook op dit derde studioalbum van de Amerikaan onder deze naam. Opener "Entrance Through Selenite Pillars" is een uiterst rustige productie. Zorgvuldig opbouwende soundscapes worden zo nu en dan bijgestaan door drones, waardoor een heerlijke sfeer wordt gecreëerd. "Eye Color" is een productie die zich ontvouwt als een heuse lichtbundel. Het nummer begint erg ingetogen, met slechts minimaal geluid. Na een tijdje groeit dit door naar een episch spektakel met luchtige klanken, als een soort verlichting. Een werkelijk fantastische luistertrip.

"Rainbow Obsidian Key" is een stuk zwaarder om te beluisteren. Waar de twee voorgaande producties nog vrij luchtig klonken, is dit liedje juist een tikkeltje donkerder van aard. Bovendien klinkt dit nummer een stuk instrumentaler dan het voorgaande luistermateriaal. Hierdoor smeedt de Amerikaan wel weer een compleet nieuwe sfeer. "Globe II" is vervolgens de productie met de langst uitgesponnen klank. Er gebeurt opvallend weinig in dit nummer, maar toch weet Imaginary Softwoods met gemak te boeien. Ook ''Black Water And Ice'' is weer een ontzettend goed nummer, ditmaal weer met juist wat dromerige klanken. Na deze vijf nummer zijn we alweer aangekomen bij het laatste nummer: ''Crystal Pond''. Waar de overige nummer ongeveer 5 à 6 minuten speeltijd kregen, springt dit slotnummer er bovenuit met ruim veertien minuten aan zweeftonen, soundscapes en drones. Een geweldige luistertrip waarin al het moois uit de voorgaande vijf nummers wordt samengesmolten. Werkelijk een perfect einde van dit album.

Vereeuwigd in het archief
We mogen de labelbazen van Archives Intérieures erg dankbaar zijn dat zij dit album opnieuw hebben uitgebracht. De vinyl versie van ''The Path Of Spectrolite'' verscheen in een oplage van enkele honderden stuks. Veels te weinig natuurlijk, voor een meesterwerk als dit. Imaginary Softwoods heeft in 2011 een geweldig ambient album afgeleverd, waarin de wat meer luchtige new wave variant centraal staat. Heerlijke lang uitgerekte klanken weten geruime tijd te boeien, zonder dat de Amerikaanse producer al te veel in de herhaling valt. Wegdromen maar!

Score: 87/100

1. Entrance Through Selenite Pillars
  2. Eye Color (The Forest Of Light)