EPM Selected - Volume 2

EPM Selected - Volume 2
8 februari 2014
OrganisatieEPM Music Site
Genre: techno
EPM is een label dat al jaren aan de weg timmert, maar nog lang niet overal is ontdekt. Met kantoren in Londen, Berlijn en zelfs Maastricht bereikt het label al wel steeds meer mensen. Voor klusjes als masteren, digitaliseren en marketing kun je gerust binnenlopen, maar wij zijn natuurlijk geïnteresseerd in de muziek van EPM. Op dat gebied is er immers al een hoop uitgebracht, van The Third Man, tot Paul Mac, van Ben Sims tot James Ruskin; allen vonden hier een platform om hun tracks te verspreiden. Op het tweede deel van de serie ''EPM Selected'' horen we een tiental nummers die de afgelopen jaren zijn uitgebracht, aangevuld met wat vers gemasterd materiaal.

We Want Techno
Waar het eerste deel in deze reeks nog een mengelmoesje was van disco, house en techno gerelateerde tracks, ligt de focus bij dit tweede deel op techno. Dat wordt nog eens extra benadrukt door de stem die ons verwelkomt. ''We want techno. We want it intense, unclean, filthy, grimey and no strings attached. We don't just wanna dance, we want to sweat!'' Aldus vocalist Infy, die daarna wordt bijgestaan door een harde en machinale beat afkomstig van Kristian Heikkila. De Zweedse producer geeft precies waar om wordt gevraagd; rechttoe rechtaan spierballen techno. Zo ook ''The Driver'', een samenwerking van Abe Duque met Paris The Black Fu. Een keiharde track, met een smerig industrieel randje en een zenuwachtige synth. Precies zoals de stem uit de introductie het wil krijgen.

Londense pionier James Ruskin horen we even later met een strakke bewerking van ''One Star / Applicant''. De synths en strings uit de twee originele platen van Lee J. Malcolm hebben plaats gemaakt voor verpletterende kicks, die maar blijven doorrammelen. Met natuurlijk nog wel wat subtiele vleugjes uit de oorspronkelijke nummers. Ook Engelse legendes Paul Mac en Inigo Kennedy geven precies waar ze om bekend staan: no-nonsense techno. Meedogenloos worden de kicks uit de speakers geslingerd, op een onwijs stevig tempo. De 130 BPM is dan al enige tijd ruimschoots gepasseerd. Vooral Inigo Kennedy's ''Interaction'' is opvallend, want dit nummer stamt alweer uit het jaar 2000. Speciaal voor deze compilatie is het pareltje afgestoft en opnieuw gemasterd. Daardoor komt deze energieke plaat nóg beter uit de verf.

''T.I.T.S.'', wat staat voor This Is Techno Soul, is zowaar nog ouder. We helemaal terug naar 1996, maar dan met de geluidstechnieken van nu. Het resultaat is een ruw klinkende track, die verbluffend opzwepend aanvoelt. Ietwat vreemd ook, maar toch heel erg lekker tussen al het moderne technogeweld. Daarna horen we een plaat langskomen van Amsterdamse technogoeroe Orlando Voorn. Het bekende Detroit randje is ook tijdens ''Wiggle'' overduidelijk aanwezig. Het is een heerlijke opzwepende track die het gevoel geeft eindeloos lang op te bouwen naar een hoogtepunt. Dan komt Kristian Heikkila voor de tweede maal langs. Ditmaal met een acidtechno productie, zoals de titel ''Acid Spore'' al verklapt. Wederom een meer dan prima nummer van de Zweed. ''Sleep It Off'' van The Third Man is het laatste nummer op dit compilatiealbum. Waar het op zijn artiestenalbum ''Beyond The Heliosphere'' de eerste plaat was, is het nu een heerlijk zweverig einde. De strings komen dan toch nog tevoorschijn, maar voor het complete technospectrum is een track als deze een must.

We Got Techno
''EPM Selected - Volume 2'' is een mooie verzameling tracks. De techno kant van het label wordt mooi belicht, met enkele sterke klappers. Leuke toevoegingen zijn ook de tracks die opnieuw zijn gemasterd voor deze cd, waardoor ze nu gelukkig in topkwaliteit verkrijgbaar zijn. Ook erg fijn is dat de veelzijdigheid van techno goed naar voren komt; van subtiele zwevers en zenuwachtig acid tracks tot genadeloze spierballen techno. Deze selectie is dus een heel mooi overzicht van de technokant van het label EPM!

1. Kristian Heikkila feat. Infy – We Want Techno
  2. Abe Duque & Paris The Black Fu – The Driver
  3. Lee J. Malcolm – One Star / Applicant (James Ruskin Re-Work)