Tilt – Stop The World Revolving

door , gepubliceerd op , waardering: 88/100
Tilt – Stop The World Revolving
2 februari 2014
ArtiestTILT
LabelAstral Music
Tilt, de makers van onder andere 'I Dream' en 'The World Doesn't Know' komen nu met hun langverwachte 'Best Of' album, genaamd 'Stop The World Revolving' uitgebracht op het label Los Language. Het aparte is echter dat de losse platen en de mix separaat van elkaar zijn uitgebracht (de mix bevat 9 tracks, de cd versie (met volledige platen) bevat 12 tracks en de digitale versie bevat 14 losse tracks). Wij zullen de cd versie met 12 losse tracks bespreken

Tilt
Tilt kan je met gerust hart legendarisch noemen. Hun invloed is al ruim 20 jaar merkbaar in de scene en ze hebben werkelijk elke club wel gezien op deze aardbol. Tevens hebben ze op diverse tours gedraaid onder andere als support act bij Paul Oakenfold, Simply Red en verscheidene tours van MTV. Ook hebben ze de nodige Essential Mixes verzorgd voor BBC Radio One. Het talent van Tilt bleef niet onopgemerkt en Paul Oakenfold tekende hen bij Perfecto/Warner Music en in 1996 hadden ze hun eerste hit te pakken, namelijk 'I Dream'. In 1998 besloten ze te gaan verhuizen en wel naar Red Jerry's Hooj Choons en er volgden nog meer hits, onder andere 'Invisible', 'Rendezvous' en 'Seduction Of Orpheus (welke tot een van de favorieten behoort van Danny Tenaglia)'

Tilt heeft met een verscheidenheid aan artiesten samengewerkt en ze hebben ook nog de nodige remixen gedaan. In hun remixportfolio vinden we onder andere Paul van Dyk, U2, Dido, Inner City, Arctic Monkeys en Laurent Garnier. Aan deze lijst komt echt geen einde, zo'n groot succes kende ze in de afgelopen jaren. In 2011/2012 hebben de 'No Other Day' geproduceerd. Deze plaat werd vocaal ondersteund door Maria Nayler (althans de nieuwe versie). Er werd een duo pack uitgebracht met zowel de nieuwe versie als de klassieker.

Stop The World Revolving
We trappen af met 'Places'. Deze epische melodie gedreven trance plaat werd in 1997 uitgebracht op het Perfecto label van opperbaas Paul Oakenfold en zorgde voor het eerste radio succes. Het daaropvolgende 'My Spirit' en 'Butterfly' (beide wederom uitgebracht op het label van Oakenfold) werden eveneens een groot succes. Het eerste werk op Hooj Tunes was 'I Dream (Tilt's Resurrection Mix)'. Dit was een duisterdere plaat dan we voorheen gewend waren van Tilt, met donkere melodieën en bass, maar was wel een schot in de roos. Het daaropvolgende 'Invisible' kwam uit in hetzelfde jaar (in 1999) en was een echte progressive trance plaat pur sang. Een track die mij tot op de dag van vandaag nog steeds kan bekoren. Daarentegen heeft 'Seduction Of Orpheus' mij nooit echt geraakt. Uitgebracht op de 'Dark Science E.P.' en deze Mythology mix bevat veel tribal drum samples en spoken word. Echter deze combi is het voor mij nooit echt geworden.

'Angry Skies' is de één van de vroege releases van Tilt op het Lost Language label. Er was een duidelijk vooruitgang te merken in de techniek en zodoende ook in de uitwerking van deze plaat. Dit was namelijk een echte trance stomper geworden. Ook 'The World Doesn't Know' en 'Twelve' behoren tot de vroege releases van Tilt op Lost Language, uit 2004. 'New Day' uit 2005 vonden we voor het eerst op het album 'Explorer' wat een meer singer/songwriter aanpak kende. Meer nadruk op vocalen en instrumenten in de tracks.. We sluiten dit 'Best Of' album af met 'Your Love' en 'Can You Feel It'

Tilt in 2014
In de digitale versie van dit album zit nog een speciale track, die we nog niet eerder hebben genoemd, namelijk de Sergey Tkachev remix van 'No Other Day', een echte melancholische progressive plaat. Hopelijk komt Tilt dit jaar weer met nieuw materiaal, want ik kan gewoon niet wachten. De hoeveelheid klassiekers die Tilt heeft voortgebracht is ongekend. Het wordt tijd voor een nieuw album in 2014!

Score: 88/100

1. Places [7 Mix]
  2. My Spirit [Radio Edit]