This Is The Sound Of Dubstep Volume 4

anoniem gepubliceerd op , waardering: 55/100
This Is The Sound Of Dubstep Volume 4
20 december 2013
OrganisatieCloud 9 Music Site
LabelCloud 9 Dance
De dubstep hype lijkt overgewaaid, dat wil zeggen de dubstep zoals we die in Nederland leerden kennen op de radio. Mede door de inbreng van Skrillex boekte de stijl enorm succes en kregen we zelfs een aantal top 40 hits in het genre. Is de dubstep dan helemaal over? Dat nooit, want de stijl blijft populair maar dan in de meer underground sferen. Als we de tracklist van deze cd bekijken worden we als liefhebber in ieder geval niet echt warm maar goed, we geven het voordeel van de twijfel.

'Make Those Move' van I Am Legion mag toch wel één van de dikkere tracks van 2013 genoemd worden. Het collectief van Foreign Beggars en Noisia bracht dit jaar een album uit wat groots werd ontvangen. Minder positief kunnen we zijn over de Katfyr remix van The Prophet's 'Ordinary Life'. De hardcore veteraan is al jaren niet meer de producer zoals we van de hardcore kennen en zowel zijn hardstyle nummer als deze remix kunnen we niets mee. Waar we wél wat mee kunnen is 'Bag Of Bones' van Audio. Was het niet dat dit eigenlijk gewoon drum and bass is en weinig met dubstep te maken heeft. Ditzelfde kunnen we zeggen over 'Mind Vortex - Gravity' en 'All Is Lost' van BSE. Prima platen maar eigenlijk gewoon d&b. Evenmin dubstep is de Glowinthedark & Wax Motif trap remix van 'Make Some Noise' en is dus een rare keuze op de cd.

Kunnen we dan nog positief zijn? Welja, want de cd biedt ook leuke dingen zoals de Kill The Noise remix van 'Must Be The Feeling' welke het poppy origineel wat duisterder maakt. Ook de meester in het genre SPL doet samen met Black Sun Empire een positieve duit in de zak met het vette 'Wasteland'. Pas echt blij worden we van de Noisia remix van Labrinth's 'Earthquake' die natuurlijk al wat ouder is maar nooit verveeld. Culprate's remix van 'Planet Online' is wederom geen dubstep maar wel cool en ook de Opiou remix van 'Diffused' is weer wat anders, lekkere glitchhop die we toch maar een duim omhoog geven. Het slot offensief is van de Canadees Datsik die 'Kick Out The Epic Motherfucker' onder handen nam van Dada Life. Gelukkig heeft hij de irritante synth van het origineel 'gebroken' en weet het hij origineel te overtreffen.

In het begin leek de serie nog een educatieve reeks te worden voor mensen die zich in dubstep willen verdiepen. Niets mis mee want zonder een beetje muzikale opvoeding vaart niemand wel. Toch moeten we concluderen dat de poppy dubstep een beetje aan het inzakken is en de stijl langzaam weer in de underground zakt. Dat er echter nog zat materiaal uitkomt wat de moeite waard is weet de liefhebber, maar dat vinden we op een enkeling na niet op deze cd.

Score: 55/100

1. Nero - Won't You (Be There)
  2. I Am Legion - Make Those Move