Mood Mode - The Best Of Monte La Rue

anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
Mood Mode - The Best Of Monte La Rue
30 oktober 2013
ArtiestMonte la Rue Site
Genre: downtempo, exotica, lounge
De in Amsterdam residerende Belg Monte La Rue is van onschatbare waarde geweest voor de brede omhelzing van de downtempo/loungestroming, zo rondom de ingang van het nieuwe millennium. Zijn geprezen "Lounge Deluxe" compilaties en radioshows op Slam FM/ID&T Radio waren erg succesvol in die tijd. Het opende in Nederland de deuren voor de downtempo/loungemuziek in het algemeen en voor artiesten/producers als (een greep): Afterlife, Chris Coco, dZihan & Kamien, Waldeck, Sven van Hees, Thievery Corporation, Nightmares On Wax, Plastyc Buddha, Llorca en ga zo maar door. De muziek(keuze) bleek een aangename afwisseling/nuance op de pompende housebeats in de clubs of op parties en werd massaal omarmt door hippe uitgaansgelegenheden – denk aan lounges, bars, restaurants, beachclubs enzovoorts.

Daarnaast positioneerde de uiterst sympathieke loungekoning zich als producer van eigen tracks/interludes – veelal voor de eigen compilaties. Monte La Rue is een man van aliassen, zo bracht en brengt hij muziek uit onder namen als Leo Traumen, Tom Urleena, Raoul Mente, Fabergé en Da Vince – de eerste drie aliassen zijn allemaal gecreëerd met de letters van Monte La Rue (creatief als altijd). In 2002 verscheen Monte La Rue's debuutalbum "Interludia" via zijn eigen Cinq Etoiles label (onderdeel van ID&T). Een heerlijk luisteralbum dat uw recensent werkelijk grijs heeft gedraaid. Een album om heerlijk op te ontspannen. Een album met attracties als "Rhinestone Heart" en "1000 Islands". In april 2008 verscheen de langverwachte opvolger "The End Of The Rainbow", waaraan onder andere Adani & Wolf meewerkten.

Nu, in het najaar van 2013, verschijnt er een heuse 'Best Of' selectie die Monte La Rue's activiteiten als producer (tot op heden) beschouwd – voluit "Mood Mode - The Best Of Monte La Rue" getiteld. Een concept dat naast bekend materiaal ook nieuw werk en nieuwe uitvoeringen van bestaand materiaal bevat – dit alles geremastered! Helemaal klaar voor 2013 dus. Op deze bundel vinden we naast materiaal van de genoemde Monte La Rue albums ook enkele tracks onder zijn Fabergé alias, waarmee hij in 2009 een volwaardig studioalbum met de titel "Dining & Dreaming" de wereld in blies. We doelen daarbij op Fabergé's muzikale pronkstukken "Baby Come Down" en "Desert Island Night".

De sfeer is ontspannen als altijd en de 'mood' altijd positief en/of behaaglijk. Dit soort muziek kun je overal en altijd opzetten. "Mood Mode - The Best Of Monte La Rue" valt dan ook te omschrijven als een uitgebalanceerde selectie van zeventien ingetogen producties, die te vangen zijn onder de noemers downtempo, lounge, chill-out en exotica, aangevuld met allerlei muzikale subkruiden. De track markeren een periode van vijftien jaar aan hoogstaande producties. De selectie is daarom niet alleen een waardevol muzikaal document voor Monte La Rue volgers, maar ook een aangename eerste kennismaking met 's mans muziek voor mensen die nog nooit eerder zijn werk hoorden. Hopelijk betekent deze 'best of' bundel geen einde aan Monte La Rue's producercarrière, maar het begin van nog vele fijne producties/albums. Als DJ is Monte La Rue nog altijd met regelmaat te bewonderen in hippe restaurants/bars en daarnaast heeft hij een eigen radioshow op Sublime FM (het nieuwe Arrow Jazz FM) – Jazz Deluxe genaamd. Kijk op www.montelarue.com voor meer informatie over deze muzikale alleskunner.

Score: 85/100

soundcloud.com/monte-la-rue

1. Sleepwalking