Jimpster – Porchlight And Rockingchairs

Jimpster – Porchlight And Rockingchairs
5 mei 2013
ArtiestJimpster
Genre: deep house
Jamie Odell, producerend en draaiend onder de naam Audiomontage (wie?) en Jimpster (aha!), zag kans een nieuw Jimpster artiestenalbum uit de creatieve mouw te schudden. Zijn laatste artiestenalbum 'Amour' stamt alweer uit 2006 en in de tussentijd heeft de man achter het Freerange label zeker niet stilgezeten. Als veeldraaiend producer heb je na je gigs meestal aardig wat tijd om uit te brakken op verlate vliegvelden, wachtend op die ene vlucht naar huis of een volgend opreden. 'Porchlight and Rockingchairs' is grotendeels in de steigers gezet in dit soort vroege morgen situaties. Niet verwonderlijk dat die ontspannen en toch opgewekte sfeer voor een grote rol speelt in de afgeleverde twaalf tracks. Liefhebbers van begeesterde deephouse weten dan eigenlijk al genoeg bij de aankondiging van dit nieuwe werk. 'Porchlight and Rockingchairs' ligt nu voor iedereen voor het grijpen.

Schommelen tot in de ochtendgloren

Openingstrack 'Jasmine Dragon' is een aangename muzikale personificatie van een nieuwe dag. Een dag met een mooi voelbare zonsopgang waarbij de natuur omhuld in een Oosterse dauw opgewekt tot leven komt, terwijl jijzelf nog even de tijd neemt om uit je nest te komen. De ochtendsoundtrack zet zich door in de volgende set aangeboden nummers, waarbij de ingetogen groovevolle basslines, pianosamples, prikkelende percussies en hier en daar loungy vocalen hun werk prima doen. De signatuursound van Jimpster, pakkende en aparte diepgeleide geluidjes en aangrijpende deephouse basslines, is goed aanwezig in het soulvolle en door Jonatan Bäckelie ingezongen 'Brought To Bare'. Ook 'High Wire' laat zich kenmerken door een kenmerkende Jimpster piano-loopjes waarbij iets meer tempo een vlotter gedeelte op het album introduceert.

Toch blijft het merendeel van Jimpsters nieuw werk in de relaxte deephouse sferen. Alleen het zwoele 'Rollergirl' focust zich meer op de dansbare uurtjes van een clubnacht en zal dan ook geheid opduiken in diverse livesets van aanverwante artiesten. Met de teruggang naar weer dat relaxtere geluid bij het hierna volgende 'Wanting You' worden de verlangens naar een clubgeluid verder niet meer vervuld. Eigenlijk moet 'Rollergirl' dan ook als een kleine uitstap zien worden tussen de verder aangename en vlotte deephouse dat zich net als de zeer boeiende titelplaat wat laat inmengen met progressive invloeden. De laatste tracks op het album gaan meer richting een nachtelijk geluid waarbij een roes stemming de toon van de tracks bepaalt. 'Towards The Seer' begint spacy en eindigt levendig, terwijl 'Glowing Embers' je van begin tot eind in een hypnose probeert te houden. Afsluiter 'These Times' begint als een akoestische gitaartrack (met zang van Jinadu) maar mondt geleidelijk uit in een onvervalste downtempo loungetrack. Het klinkt even wat onwennig, maar deze luiestoeltrack is wel lekker te pruimen in je hangbank. Sowieso de plek waar dit album het best tot zijn recht komt.

Porchlight And Rockingchairs

Jimpster's nieuwste artiestenalbum bevat een twaalf losse tracks hoge stapel aan overwegend typische Jimpster platen. Dat betekent weer genoeg deephouse met fijnzinnige elementen en smakelijke basslines. Toch is een enkele productie als de titeltrack 'Porchlight And Rockingchairs' en een dansbare 'Rollergirl' is echt van bovengemiddeld niveau. Verder mag dit album bestaande uit goede relax nummers gewoon geslaagd genoemd worden, al is het wel jammer dat laatstgenoemde de enige echte clubgerichte track op het album is en de echte hoogvliegers op één hand te tellen zijn. 'Porchlight And Rocking Chairs' is voornamelijk een genietbaar deephouse album dat zowel in de ochtendlijke als in avondlijke sferen een prima relaxsoundtrack kan zijn, maar niet overal de verlangens kan vervullen.

1. Jasmine Dragon
  2. Dance Of The Pharoes
  3. Hold My Hand