Cosmin TRG - Gordian

door , gepubliceerd op , waardering: 77/100
Cosmin TRG - Gordian
14 april 2013
ArtiestCosmin TRG
De uit Roemenie afkomstige Cosmin TRG (Cosmin Nicolae) kwam met zijn debuut in 2011, genaamd Simulat onder het label 50 Weapons. Daarvoor bracht hij al sinds 2007 verschillende singles en EP's uit, bij o.a Rush Hour en Subway. Cosmin TRG staat bekend om zijn innovatieve producties, dus laat je verrassen door zijn 2e artiestenalbum, 'Gordian'.

We stappen in de wereld van Cosmin TRG met 'New Structures for Loving'. Een beetje ambient intro, waar halverwege een lekkere beat bijvalt. Een zachte melodie en percussiesounds brengen ons in de sfeer voor de titeltrack. 'Gordian' start met electronische percussie en industriele sounds. Langzamerhand wordt de beat wat voller en komen er wat synthstabs bij, onder een melodisch rinkelend belletje. Er zit iets meer pit in 'Desire is Sovereign', een stevige beat zet in en geeft een goeie technosound. Zwevende synthchords kondigen een break aan, waarna de beat voortzet met een diepe bass. 'Defeated Hearts Club' houdt eveneens de pit erin. De beat, welke van lieverlee wat voller klinkt, wordt ingeluidt door een synth, varierend van sound. Ze wordt vergezeld door een tweede synthmelodie. Weinig tot geen bass in deze track, maar dat zwakt het niet af.

Track 5 is 'Divided by Design'. Het geluid van vallende druppels en gated strings brengen ons naar een industriele sound. Een freestyle harpmelodie speelt over de vette technobeat. Halverwege dit album komen we aan bij 'Semipresent'. Een synthloop op een volle kick en ratelende rimshots geven weer een uitermate minimal technosound. 'Epsilon, Epsilon' is een track zonder beat. Enkel een nasty synthchord en wat industrial sounds, wat een underground sfeertje brengt. We hervatten de beat in 'Noise Code'. Een softe kick en snare begeleiden een oldschool "casio"- geluidje over een ruis en echoende achtergrond geluiden. Het krijgt wat meer body wanneer de hihat bijvalt en meer ritme brengt. In 'To Touch is to Divert' horen we zingende strings en zachte pauken die ons leiden over een bescheiden beat. Verder is het een vrij eentonige track. 'Verigo' start met het geluid van vlakke bellen en een doffe kick. Gated synthchords zweven eroverheen en de beat gaat wat meer varieren. Uiteindelijk zelfs overheersen met veel snare en claps om vervolgens weer een geheel te worden met een lekker zware kick en chords. We sluiten het album af met 'Terminus Abrupt'. Swingende hats en flat kick met veel percussie gaan ons voor naar een wat ingetogen bass . Een stringmelodie zweeft voort met naar het einde nog wat snerpende synthstabs.

Conclusie, dit is een album met een heel eigen geluid (zoals we ook wel gewend zijn van Cosmin TRG). Lekkere minimal techno en electrosounds.

Score: 77/100

1. New Structures for Loving