door , gepubliceerd op , waardering: 88/100
Fabric 67 - ZIP
21 januari 2013
OrganisatieFabricLive
ArtiestZip Site
LabelFabric Records
Thomas Franzmann begon een muzikale carriere als de leadzanger van de synthpop-groep Second Voice en heeft daarmee een aantal albums uitgebracht op het label Hyperium Records. Daarna werkte hij met het project Bigon 20, wederom als zanger in 1992. Zeven jaar nadat de groep uit elkaar ging, startte hij met zijn oude bandgenoot Markus Nikolai aan een nieuw project, Loraine Comfort. Dat leidde uiteindelijk tot zijn eigen underground label Perlon.

DJ Zip staat over het algemeen bekend als iemand die vrij onbekende of (nog) niet uitgebrachte platen draait. Hij begon al op zijn achtste met het verzamelen van platen en heeft een zeer uitgebreide collectie opgebouwd in uiteenlopende stijlen. Op dit album staan echter wel de meest bekende tracks, waaronder een aantal klassiekers uit de jaren '90 en zelfs een track van onze landgenoten San Proper en Steven de Peven. De mix heeft de typische technosound van ZIP, met zijn fijne groove en funky invloeden. In een interview verteld hij dat hij op zichzelf aan het werk is gegaan met twee recorders , twee CD-spelers en zijn favoriete mixer. Het deed hem denken aan zijn begintijd waarin hij mixtapes maakte, alleen zat er nu voor zijn gevoel wat meer druk achter.

De mix begint met 'Dreams' van Vedomir, een rustige en mystieke intro met zweverige vocalen en technosounds. Zodra de tweede track wordt ingemixt zitten we meteen op de swingende beat van 'Pam Pam', een track van Proper en Steven de Peven. In 'Till the Feelings Gone', wordt deze nog wat steviger en gevarieerder qua sound. De volgende nummers geven de stevigere technosound; industriele geluiden, een strakke beat en groovy chords. Track zes, 'Excites Me' is even een rustpuntje. Een relaxte deun met toch een lekkere swing en jazzy pianosounds. Hierna start het nummer 'Satisfied' van Jovonn, echt een klassieke floorfiller. Een lekker diepe kick en stuiterbass met fijne synthchords.
Gevolgd door 'The Fall of the House of Shadows', ook een heerlijk techno nummer. Seekers zet de vette sound in de mix door. Een goeie constante beat gevuld met toffe fills en samples. De mix leidt ons naar 'Convergence', een wat melodieuzer nummer. 'Jazz in the Forest' volgt en is, zoals de titel al doet vermoeden lekker jazzy met een funky bass en piano chords. 'Everybody's Dark' is de twaalfde en weer even een rustige, maar zeker wel een lekkere donkere track. 'Expansions' gaat weer wat meer dreunen en vervolgt de technobeat. Het wordt weer wat industrieler in 'Return of the Speaker People', waarin ook de beat wat gevarieerder wordt. 'Drone' is een aparte track. Met enkel een kick, af en toe een snare , wat hihats en en bass die op de achtergrond rolt. Toch een hele vette sound door de geluiden die worden gebruikt. 'Blackholes', het een na laatste nummer is net zo typisch. Weinig drums met een vet overstuurd gitaargeluid en hier en daar wat synths.
Het album sluit af met 'Music' van Isolée. Een track met een eenvoudige jazzy sound, maar toch nog even een lekkere stampplaat.

Concluderend, in de hele mix worden allerlei toffe effecten gebruikt, vooral over de vocals.
Goede keuze en afwisseling van nummers. Van begin tot eind fijn om te luisteren en het blijft interessant door de vele (kleine) verassingen en effecten, ook door af en toe een soort van cooling down tussendoor. Groovy sounds en een technobeat maken het zeer dansbaar. Zeker een aanrader!

Score: 88/100

1. Vedomir - Dreams
  2. San Proper & Steven De Peven - Pam Pam