Susana - Brave

Susana - Brave
20 juli 2012
LabelArmada Music
Trance is er in vele soorten en maten. Harde trance om flink op los te gaan, progressive trance voor de relaxte momenten, techtrance voor de mensen die het wat monotoner willen en vocal trance voor net dat extra stukje emotie. En muziek is natuurlijk emotie, of zoals op Electronic Family Festival was te lezen: 'music is how feelings sound like'. Een sterke uitspraak en wat mij betreft helemaal waar. Vermoedelijk is dit ook een reden waarom veel trance producers maar wat graag een samenwerking aangaan met een vocalist(e). Op zoek naar een ultiem gevoelig eindproduct, het bezorgen van kippenvel, misschien zelfs wel waterige ogen.

Door de jaren heen zijn veel producers met een zanger of zangeres de studio ingedoken om trance muziek te maken. Op de hoes wordt de tracknaam dan aangevuld met 'versus' of 'featuring' en dan de naam van de zanger of zangers. De Nederlandse vocaliste Susana Boomhouwer draait deze rolverdeling echter om. Voor de tweede maal nam zij het initiatief om een album op te nemen. De titel van haar nieuwste album is 'Brave' en voor deze schijf werkte ze onder meer samen met topproducers als Rex Mundi, Max Graham, Beat Service, Bolier, Shogun en Ronski Speed. Niet de minste en dat is niet gek gezien haar conto; met hits als 'Shivers', 'Nothing At All' en 'Closer' maakte Susana zich onsterfelijk in de trance scene.

Goed nieuws
Okay, ter zaken. Flockers die mijn recensies volgen weten dat ik strenge eisen stel aan vocal trance. Voor mij schuilt het succes van een goede vocal trancer in een sterk geproduceerde track, in combinatie met doortastende vocalen. De stem moet naadloos aansluiten bij de muziek en de tekst moet niet van het - eerder gememoreerde - niveau 'een rijmelarij van het likmevessie' zijn. Pas als alle ingrediënten met elkaar kloppen, wordt synergie bereikt. Een zwak geproduceerde trance track zal geen platina plaat worden na het toevoegen van zang en een sterke trancer zal naar beneden worden gehaald door een zwakke vocal.

De verwachtingen zijn dus hooggespannen maar goed nieuws: de cd heeft mij geen moment verveeld. 'Down to Nothing' is een van de favorieten. Een hele gevoelige plaat en erg sterk geproduceerd door Max Graham. 'Shelter' met Aurosonic is meer ingetogen met een aangename break breat in de break en ook de samenwerking met Bolier vind ik enorm geslaagd. Bij 'Chasing Dreams' gaan de meeste credits wat mij betreft naar Bolier; met minimale sounds heeft de man een heerlijk opzwepend nummer neergezet. De energieke Daniel Kandi remix van 'Home' is een body mover en laten we de titel track niet vergeten. 'Brave' is met Ernesto, Bastiaan en Wezz Devall een honderd procent Nederlands product en een topper op het album.

Het album is heel divers en dat komt vooral door de verscheidenheid aan producers. Bij albums die gemaakt zijn door één artiest, staat zijn of haar sound centraal. Dat is bij 'Brave' niet het geval en dat maakt de boel erg interessant. Helaas mis ik diezelfde diversiteit in de vocalen van Susana. Ze heeft een fantastische stem, dat zeker. Maar veel nummers zijn met ongeveer dezelfde tone of voice ingezongen en dat valt op den duur op. Hoe dan ook denk ik dat trance fans in het algemeen en fans van vocal trance in het bijzonder geen miskoop doen met 'Brave'.

Brave
  1. Susana & Rex Mundi – All Time Low
  2. Susana & Max Graham – Down to Nothing
  3. Susana & Ernesto vs Bastian – Brave
  4. Susana & Beat Service – Different Worlds
  5. Susana & Aurosonic – Shelter
  6. Susana & Leon Bolier – Chasing Dreams
  7. Susana & DNS Project – Not Looking Back
  8. Susana & Shogun – Only You
  9. Susana & Alexander Popov – Lean On Me
  10. Susana & Dark Matters – Home (Daniel Kandi Edit)
  11. Susana & Ronski Speed – Winter Song
  12. Susana & Snatt & Vix – Blinded By the Lie
  13. Susana & Dark Matters & Eller van Buuren - Home (Original Mix)

Maar veel nummers zijn met ongeveer dezelfde tone of voice ingezongen en dat valt op den duur op.

Dit gevoel had ik dus ook een beetje na het luisteren van het album....door haar stem lijken de nummers wat op elkaar qua emotie, beetje jammer.
Klinkt heerlijk voor thuis op de bank , top

Helaas mis ik diezelfde diversiteit in de vocalen van Susana. Ze heeft een fantastische stem, dat zeker. Maar veel nummers zijn met ongeveer dezelfde tone of voice ingezongen en dat valt op den duur op.

Het kenmerk van een matige zangeres: een zeer beperkt bereik hebben.

Ben erg benieuwd hoe het live klinkt, m.a.w.: ben benieuwd of ze echt kan zingen of dat het aan alle kanten opgepoetst is.

Artiest Hard-Tex