anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
17 juli 2012
OrganisatieCocoon Site
ArtiestMaetrik
LabelCocoon Recordings
Genre: house, techno
Vooropgesteld, we weten dat deze release al in februari is uitgekomen. Daarbij komt ook nog eens dat de mix op deze cd is opgenomen in september van het vorige jaar, tijdens de Cocoon closing party op Ibiza. Gloednieuw materiaal is het dus niet. Er komen echter elke maand zoveel releases uit, dat wij er ook wel eens eentje over het hoofd zien. Toen we deze mix van Maetrik toch uiteindelijk te horen kregen, waren we echter gelijk verkocht. Laat of niet, deze release moesten we simpelweg alsnog bespreken! Overigens is er inmiddels is al een nieuwe Cocoon Heroes uit, deze keer bestaande uit twee cd's en gemixt door Cassy en onze eigen Joris Voorn. Hopelijk kunnen we die release ook binnenkort bespreken, al is het nu eerst de beurt aan Maetrik Live at Cocoon Ibiza.

Eric Estornel is de man die schuilgaat achter de naam Maetrik en zo kent hij nog vele andere aliassen. Maetrik is echter, samen met Maceo Plex, zijn bekendste. Estornel is van oorsprong een Amerikaan, maar woont inmiddels al jarenlang in het Spaanse Valencia. De getalenteerde dj/producer draait al een flinke poos mee in het wereldje, maar timmert met name de laatste jaren flink aan de weg. Niet alleen met zijn dj-sets, maar net zo goed met zijn eigen producties en remixes, die Estornel werkelijk met groot gemak uit zijn mouw lijkt te schudden. Een van Estornel zijn meest spraakmakende sets van afgelopen jaar was op 26 september tijdens de Cocoon closing party in de Amnesia op Ibiza. Ruim een uur lang mocht hij daar zijn eigen producties ten gehore brengen en dat deed hij met verve. Vandaar ook dat Cocoon Recordings deze set op cd liet uitbrengen.

Zoals gezegd kent deze set enkel eigen producties van Estornel, waaronder twee remixen. Deze release kan dus eigenlijk haast als een (mix)album geschouwd worden. Liefst acht tracks produceerde hij onder zijn Maetrik alias, de andere twee als Maceo Plex zijnde. Het verschil tussen beide namen? Over het algemeen is de stijl van Maetrik wat steviger en meer techno gericht, daar waar Maceo Plex wat dieper gaat en zich meer op house richt. Hoe dan ook, kwaliteit gegarandeerd bij beiden aliassen!

Maetrik begint zijn mix met een warme opbouw, maar reeds na twee minuten komen de groovy basslines tevoorschijn, welke we overigens nog vaker zullen terughoren in deze mix. Zijn remix van Silicone Soul's '3am' doet vervolgens vrij relaxt aan maar kent wel een paar goede momenten van opbouwen, waarbij we het publiek in de Amnesia al kunnen voorstellen met de handen in de lucht. Wat volgt is een aaneenschakeling van heerlijke tracks, zoals de warme en goed dansbare housetrack 'Particle House', de opzwepende Maetrik Remix van 'Blue Dream' en de groovy tracks 'Pressure' en 'The Entity', waar je eigenlijk niet op stil kunt blijven zitten. De vetste track is wat ons betreft echter 'The Reason' met zijn smerig scheurende basslines. Wat een heerlijke track is dit, die eerder dit jaar op het Cocoon label is uitgebracht. Onder zijn Maceo Plex alias brengt Estornel ons vervolgens 'Deez Nuts', een pakkende en lekker melodieuze plaat. Terwijl de mix tegen zijn einde loopt, horen we nog 'Crush On Me', een van Maetrik's meest bekende platen, welke een heerlijk sexy vibe kent. Als afsluiter volgt tenslotte nog een Maceo Plex productie ('Under The Sheets'), ook zo'n zwoele track, die de mix op melodieuze en gepaste wijze afbouwt.

'Maetrik at Cocoon Ibiza' is eenvoudigweg een heerlijke mix, daarom wilde we hem natuurlijk ook alsnog onder de aandacht brengen. De vibe van de mix is erg aangenaam, de ene keer lekker melodieus, een andere keer lekker smerig of juist heerlijk zwoel. Eric Estornel toon niet alleen zijn uitmuntende kwaliteiten als producer, maar mixt zijn eigen platen ook nog eens soepeltjes en in fijne volgorde aan elkaar. Wat ons betreft is 'Maetrik Live at Cocoon Ibiza' een genomineerde voor titel 'mix-compilatie van het jaar'!

Score: 85/100

1. Maetrik - The Poem
  2. Silicone Soul - 3am (Maetrik Jazzersize Remix)