anoniem gepubliceerd op , waardering: 65/100
Electronic Family 2012
14 juli 2012
FeestElectronic Family
LabelArmada Music
Genre: house, trance
Op 30 juni jongstleden vond voor de tweede keer Electronic Family plaats in het Amsterdamse Bos. Vlak voor het festival verscheen de gelijknamige compilatie. Op dat moment een goede gelegenheid om het publiek alvast op te warmen, maar achteraf ook prima geschikt om herinneringen op te halen aan wederom een geslaagde editie van Electronic Family.

Hoewel de hoofdmoot weldegelijk trance is, is het een misvatting dat Electronic Family een 'trance only' feest is. Op de mainstage stonden namelijk ook een aantal house acts geprogrammeerd. Of moeten we de benaming 'trouse' gebruiken? Het blijft een term waar wij niet aan kunnen (en willen) wennen. Hoe dan ook, namen als Dabruck & Klein, Marco V en Ferry Corsten lieten op de mainstage de nodige dreunende housebeats horen. Deze horen we ook op deze compilatie terug.

Het leuke aan deze compilatie is dat alle acts van die dag met een nummer vertegenwoordigd zijn. Zo geeft deze release dus écht een goed beeld van de muzikale invulling van het festival. Het energieke anthem van dit jaar, afkomstig van Sied van Riel & Erik Arbores, mag natuurlijk niet ontbreken. Het nummer is overigens wel erg sterk ingekort, zonde! Ook Armin zijn EK-song vormt geen verassing op deze compilatie. 'We Are Here To Make Some Noise' is nou niet bepaald zijn meest verfijnde productie, maar wel een prima feestnummer voor de grote massa. Helaas viel er echter dankzij het Nederlands Elftal dit EK weinig te feesten natuurlijk. Uit de house/trouse hoek komen verder nog degelijke bijdrages van Marco V ('Analogital') en Dabruck & Klein ('All About You'). De inmiddels grijsgedraaide Arty Rock-n-Rolla Mix van 'Punk' had wat ons betreft echter wel achterwege gelaten kunnen worden en vervangen kunnen worden door een track van zijn laatste 'WKND' album.

De échte trance tracks zijn afkomstig van namen als Paul van Dyk feat. Michelle Leonard en Alex M.O.R.P.H. & Protoculture. Zo horen we het graag. Warme klanken, pakkende melodieën en hier en daar een vocal. Niks mis mee. Een nummer dat ons ook kan bekoren is 'Caught', de nieuwe single van Markus Schulz, afkomstig van zijn aankomende album 'Scream'. Na afloop van het feest kreeg de Armada Stage veel lof, dit met name door knallende sets van artiesten als Ashley Wallbridge, W&W, Orjan Nilsen en Shogun. Hun energieke bijdrages aan deze compilatie, vormen een goed beeld van wat zij op 30 juni jongstleden hebben laten horen. Het enige jammere is dat sommige tracks ook hier weer vrij kort zijn. De Armada Stage werd tijdens Electronic Family goed opgewarmd door Ruben de Ronde en Antillas, en zij zijn natuurlijk ook terug te horen op deze compilatie. Zeker eerstgenoemde verdient een speciale vermelding, zijn 'Forever In Our Hearts' is namelijk een erg lekkere track. Stevig en opbouwend, met tweemaal een warme break maar ook een stevig slotstuk. Dit nummer steekt absoluut goed in elkaar. Het slotstuk komt voor rekening van Christian Burns, die met zijn vocale bijdrage natuurlijk niet mocht ontbreken op zowel het festival als deze compilatie.

De Electronic Family compilatie mag er best wezen, al is er toch zeker wel het een en ander op aan te merken. Zo zijn sommige tracks wat aan de korte kant en had een nummer als 'Punk (Arty Rock-n-Rolla Mix)' best achterwege gelaten kunnen worden. Maar laten we eerlijk wezen, voor een prijs van €5,99 (via iTunes) mogen we eigenlijk helemaal niet klagen. Sterker nog, daarmee vormt deze compilatie gewoon een leuk naslag werk om nog eens herinneringen op te halen aan Electronic Family 2012. Op naar de editie van 2013!

Score: 65/100

1. Sied van Riel & Erik Arbores - In Ur Face (Electronic Family Anthem 2012)
  2. Armin van Buuren - We Are Here To Make Some Noise (Radio Edit)