Sterac aka Steve Rachmad - Secret Life Of Machines (Remastered & Remixed)

anoniem gepubliceerd op , waardering: 75/100
10 juli 2012
Genre: techno
De Nederlander Steve Rachmad (aka Sterac) wordt door velen gezien als één van de Europese godfathers van de Detroit techno. Rachmad draait al ruim 25 jaar mee in het muziekvak en zijn carrière kende tot op heden al vele hoogtepunten. Eén van die hoogtepunten is zonder twijfel het uit 1995 stammende "Secret Life Of Machines" album. Een album dat verscheen als eerste release op Dylan Hermelijn's (aka 2000 and One) 100% Pure label. Onder de alias Sterac bleek dat album een belangrijke mijlpaal in de technogeschiedenis. Nu, zeventien jaar later, gaat het album in de herkansing en wel in drie fasen. Steve Rachmad vertelt over "Secret Life Of Machines": "het is zonder twijfel één van de belangrijkste albums die ik heb uitgebracht. Dat wil zeggen, tot nu toe. Al het goede komt in drieën. Daarom hebben we besloten dit speciale project in drie fasen uit te brengen. Eerst een selectie van de originele nummers plus een paar hermixte en in tempo vertraagde originelen, dan op de dansvloer geïnspireerde remixes van mij en tot slot een super club class line-up van remixes".

Dit album mag dan wel een 'belangrijke' titel zijn voor de (Detroit) technofan, maar echt uitzinnig van enthousiasme wordt uw recensent er niet van. "Secret Machines Of Life" lijkt hier en daar ingehaald door de tijd en mist, in mijn beleving, een handvol exceptionele uitschieters. Mijn gemiddelde beeld over het album is zonder twijfel positief. Over de gehele linie scoort het album (nog altijd) ver bovengemiddeld. Het album voelt aan als een vakkundige prestatie met enkele aansprekende (Detroit) technoclassics. Ook productietechnisch gezien is het album dik in orde. Openings- en titeltrack "The Secret Machines Of Life" valt als een warme deken over je schouders. Een track met prettige, warme synthesizer lagen en een ietwat ingetogen ritmiek. Een track waarvoor je het album alleen al zou aanschaffen. "Astronotes" is nog zo'n perfect voorbeeld van Rachmad's kennis en kunde. Een track die kabbelende 'trancey' keys (vol dub) verbindt met soepele technobeats. Andermaal een warm bad voor de technoliefhebber. Toch brengt het album niet dezelfde pure emotie teweeg als bijvoorbeeld Luke Slater's productie "The Secret Garden" uit 1993 – een track die we gemakshalve even naast de sound van dit album leggen.

Zoals Steve Rachmad zelf al aangaf: rondom de heruitgave van dit classic technoalbum zal een flinke pluk aan remixes de wereld ingeslingerd worden. Remixes die ervoor gaan zorgen dat het oorspronkelijke materiaal een nieuwerwetsch, opgepoetst karakter krijgt. Hiervoor zijn techno iconen als Vince Watson, Samuel L Sessions, Heiko Laux, Marc Romboy, Joris Voorn, Ricardo Villalobos en 100% Pure labeleigenaar 2000 and One ingeschakeld. Eén ding is zeker, 100% Pure heeft met het heruitgeven van deze longplayer en de diverse remixes (zowel op vinyl als digitaal) een prima job gedaan. Mijn inschatting is dat de belangrijke internationale techno DJ's veelvuldig de eigentijdse herbewerkingen uit de speakers van clubs en festivalweides/tenten zullen laten schallen.

soundcloud.com/steverachmad

1. The Secret Life Of Machines
  2. Astronotes