Gregor Tresher - Lights from the Inside

door , gepubliceerd op , waardering: 80/100
Gregor Tresher - Lights from the Inside
26 juni 2011
Met alweer zijn derde artiestenalbum laat Gregor Tresher zien dat hij nog steeds behoort tot de top van de techoproducers. Zijn vorige artiestenalbum "The Life Wire" is uitgekomen eind 2009 en het werd dus wel weer eens tijd dat Gregor met iets nieuws op de proppen kwam. Zijn doorbraak (als je het zo mag noemen) was in 2005, toen zijn "Still" EP zorgde voor een promotie, die zijn carrière een flinke boost gaf. Hij kwam binnen in de Champions League van de Europese techno producers. In 2007 kwam zijn debuutalbum uit, genaamd "A Thousand Nights" en in datzelfde jaar werd Gregor Tresher gekroond tot "Producer Of The Year" door het Duitse Raveline magazine. Een titel die hij een jaar later wederom op zijn naam mocht schrijven. Daar komt nog eens een berg aan releases bij op toonaangevende labels als Cocoon, Ovum en Moonharbour. Al met al dus een indrukwekkende carrière.

Hopelijk kan deze Frankfurter met "Lights from the Inside" nog verder zijn grenzen verleggen en door middel van invloeden uit house en electro de hokjesgeest nog meer om zeep helpen, zodat we een vernieuwende muzikale ervaring rijker worden.

Wat de titel van zijn derde artiestenalbum al een beetje doet vermoeden is dat er een contrast aanwezig is. Bepaalde tracks kennen een lichtere atmosfeer en andere weer een heel erg duistere. Over dat laatste gesproken, de openingstrack is al meteen een voorbeeld van een hele diepe duistere technoplaat. De hele langzaam opbouwende spanningsboog die zich in "Shadow Layers" bevindt, zorgt dat je oren meteen vastgeplakt zitten aan je speakers. Een gelaagde opbouw van deze track maakt het tot de juiste openingsplaat. De titeltrack van het album "Lights From The Inside" kent een meer uptempo karakter en is qua contrast het tegenovergestelde van de openingstrack. Melodieuze dansbare techno met een diepe bassline. Met "Kingdom of Light" laat Gregor Tresher zien dat ook hij beïnvloed word door electro, wat voor de nodige variatie zorgt in het album.

"Frontline" kent ook weer zo'n heerlijke melodie, met van die pompende basslijnen. De melodie van deze plaat galmt als een bezetene door je gehoorgangen heen, wat een positief punt is. Het aanstekelijke karakter van de melodie maakt dat je dit kunstwerkje telkens weer gaat luisteren. Na al dat uptempo geweld gaan we weer een beetje rustig aan doen. "Black to Zero" is een diepe, downtempo track, die een beetje zwaar op de maag ligt, na de meer dansbare techno. "Black to Zero" brengt het eerdere genoemde contrast tussen licht en donker weer terug in de luisterervaring. Met de bijna tien minuten tellende track "Leaving" neemt Gregor ons mee op een melodieuze reis, vol hypnotiserende basslijnen, die op z'n zachtst gezegd een euforische stemming achterlaat.

Met de echo inducerende sound van Echelon laat Gregor Tresher weer een andere kant van zichzelf zien. Het dansbare karakter wat we eerder ook zagen is weer teruggekeerd en dat zorgt voor weer wat leven in de brouwerij. Met "Destroy" sluiten we dit album van Gregor Tresher waardig af. Een muzikale compositie die overeenkomt met de Nachtwacht van Rembrandt, want deze track zit vol finesse en liefde voor het vakgebied.

Gregor Tresher levert met "Lights from the Inside" een zeer geslaagd derde artiestenalbum af, vol genietbare tracks. Het contrast tussen licht en donker is goed terug te horen in de platen op dit album. Gregor laat zien dat hij nog steeds behoort tot de top en wat ons betreft mag hij daar nog wel even blijven om nog meer lekkere tracks te produceren. Het grensverleggende karakter is misschien niet overduidelijk aanwezig, maar je kan met gerust hart zeggen dat Gregor als producer een ontwikkeling heeft doorgemaakt.

Score: 80/100

1. Shadow Layers
  2. Lights from the Inside