anoniem gepubliceerd op
Thunderdome - Turntablized
14 december 2004
OrganisatieID&T Site
ArtiestUnexist Site
Intro

Enkele dagen geleden, op tien december om precies te zijn, lag er opeens een nieuwe Thunderdome in de winkel. Niet een dubbel-cd met losse tracks zoals we gewend zijn (op de laatste editie stond weliswaar een mix, maar normaal gesproken bevat de cd alleen losse nummers), maar een speciale enkele cd met hierop een mix. Turnbablized is de naam van dit schijfje, Unexist de dj die de mix voor zijn rekening neemt.

De Italiaanse Francesco Iapicca, beter bekent als Unexist of Jappo, staat momenteel volop in de schijnwerpers. Zijn populariteit reist met de dag en steeds vaker zien we zijn naam terug op grote en aansprekende feesten. Zo stond hij kort geleden nog op Thunderdome 2004 en heeft hij voor het eind van het jaar ook nog een aantal leuke boekingen staan. Kijken we naar het verleden, dan valt op dat hij ons land pas sinds ruim een jaar regelmatig aandoet. Toch mag je absoluut niet zeggen dat de Italiaan pas net komt kijken in het wereldje. Sinds halverwege de jaren negentig al, zien we zijn naam steeds vaker op compilatie-cd’s voorbij komen. Uit die tijd stamt ook zijn grootste hit tot nu toe, EXLXAXL, welke hij samen met landgenoot Claudio Lancinhouse produceerde.

Dat wij hem tot een jaar geleden nog nooit in ons land hebben mogen verwelkomen, komt vooral door het feit dat Francesco zich vooral richtte op de Italiaanse hardcorescène. Toen deze echter een aantal jaren geleden enigszins instortte, besloot hij zijn heil in New York te zoeken. Over die periode zegt hij zelf: “ik ben in New York gaan wonen omdat ik er achter wilde komen of hardcore ook mijn grootste passie bleek te zijn zonder de parties, de muziek en de scène in Italië. Ik heb mezelf daar opgesloten in de studio en héél veel muziek gemaakt en gescratched. Met als resultaat dat ik nu zeker weet dat hardcore in mijn hart zit”. Sindsdien is het hard gegaan met Iapicca en heeft hij inmiddels ook ons land veroverd met zijn kenmerkende Unexist-geluid; Unexist will break your face!

Audio

De cd kent vierentwintig tracks en liefst negen daarvan zijn er afkomstig van Francesco Iapicca zelf (zij het dat zich hieronder één remix en twee nummers die samen met een andere producer tot stand zijn gekomen, bevinden). Zijn eigen tracks herken je eigenlijk bijna direct, ze lijken namelijk vrij veel op elkaar. De opbouw van de nummers is altijd redelijk simpel en de tracks bevatten vrijwel altijd gescratch en andere hiphop-invloeden. Dit in combinatie met zijn snoeiharde kicks, maken het wél tot zeer doeltreffende nummers, je kunt er gewoon niet stil blijven zitten of staan.

Aangezien er zoveel eigen producties op deze cd staan, is het ook niet verwonderlijk dat de cd opent met twee van deze tracks. De intro is simpelweg vage herrie en als je hier naar luistert weet je eigenlijk al dat de rest van de cd ook heftig zal zijn, een goed begin dus. De toon is gezet en de nummers vliegen voorbij. Via ondermeer ‘Polographic Demons’ (met een erg mooie duistere melodie) en ‘Bitch Sexuality’ (fuck off!) komen we aan bij de Outside Agency remix van Technohead’s ‘The Number One Contender’. “I am the number one contender, I am, pain!”, vaak heb ik dit nummer vroeger geluisterd, leuk om het eens in een nieuw jasje te horen. Een ander oud nummer wat in een nieuw jasje is gestoken en op deze cd is terug te vinden, is het eerder genoemde EXLXAXL. Het nummer is geremixed door DT6 (wat staat voor Develop the 6ickness) en DT6 bestaat weer uit de voor mij onbekende DJ Ether en Jappo, oftewel Unexist zelf. De remix klinkt behoorlijk anders dan het origineel, maar gelukkig hebben ze de mooie vocalen wel behouden voor het nummer. Deze vocalen zijn ook een waar rustpunt op de cd. Tijd voor een moment van bezinning als het ware.

Dit moment is echter slechts van korte duur, want direct na de vocals raast de cd weer verder zoals we gewend zijn, en volgen er onder andere nummers van Enzyme X en Stormtrooper. Deze nummers vormen een aanloop naar een climax op het einde van de cd, welke met name gevormd wordt door ‘Psychiatric Ass’ van Nosferatu & Ophidian en ‘At War Again’ (Unexist vs Lenny Dee remix) van Leathernecks. ‘Psychatric Ass’ begint eigenlijk vrij doorsnee, maar gaat na iets meer dan een minuut op een erg lekkere manier helemaal los. Iedereen die dit nummer kent zal wel begrijpen waar ik het over heb. De cd wordt hard en waardig afgesloten met ‘At War Again’. Enig minpuntje is dat de producers van dit nummer verkeerd op het hoesje vermeld staan. Zoals ik al zei zijn dit de Leathernecks (Marc Acardipane & Lenny Dee) en niet DJ Skinhead (a.k.a. The Horrorist, oftewel Oliver Chesler).

Outro

Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd een beetje sceptisch was over de stijl en kwaliteiten van Unexist. Ik vond het een beetje simpel gebeuk en ik had het idee dat die hele Unexist een beetje teveel gehyped werd. Zomaar uit het niets stond hij bijvoorbeeld op allerlei grote feesten. In die tijd heb ik hem een aantal keer horen draaien en hoewel ik het zeker niet slecht vond, deed het me niet zoveel.

Waarschijnlijk heb ik destijds gewoon niet aandachtig genoeg geluisterd, want nu ik dit eindelijk wel eens gedaan heb, kan ik zijn muziek veel meer waarderen. Zo vond ik hem op Thunderdome 2004 een zeer sterke set neer zetten en met deze cd heeft hij mij definitief over de streep getrokken. Sinds ik deze cd in mijn bezit heb gekregen, zit hij bijna non-stop in mijn cd-speler en heb ik hem binnen een paar dagen al helemaal grijsgedraaid. Van begin af aan houdt de cd zich in je greep en razen de nummers in hypnotiserende vaart aan je voorbij.

De platenkeus voor deze cd vind ik zeer sterk en goed op elkaar afgestemd. Op de cd staan een aantal nummers die er echt bovenuit steken en tussen deze nummers door, hoor je tracks die wellicht wat minder onderscheidend zijn, maar die de hele mix tot één mooi geheel maken. De tracks van Unexist zelf reken ik bijvoorbeeld tot de laatste categorie. Ze springen misschien iets minder in het oog, maar ze zijn zeer energiek en houden zodoende absoluut het tempo erin.

Wat de plannen van ID&T met deze cd zijn weet ik eerlijk gezegd niet. Het is mij niet bekend of Turntablized een éénmalige editie of het begin van een nieuwe cd-reeks is. Ik hoop op het laatste en denk ook dat het uit kan groeien tot een succesvolle serie. Zeker als ze dj’s als Unexist de mix voor hun rekening laten nemen. Want hoewel je deze man regelmatig zelf aan het werk kunt zien, heeft hij behoudens een paar platen, verder niet echt veel muziek nagelaten wat je thuis op je gemak nog eens na kunt luisteren.

1. Unexist - Ltt Inruder
  2. Unexist - Dyd
  3. Synapse - Renoised Sine
  4. Prowler vs Nexes - Polographic Demons
  5. Tieum - Ass Copy
  6. Tieum - Bitch Sexuality
  7. Lenny Dee & Radium - Headbanger Boogie
  8. Technohead - The Number One Contender (Outside Agency remix)
  9. Unexist - Lias
  10. Project Omega - Methadon Attack
  11. Enzyme X - Prankster
  12. Unexist - Liberate
  13. Tieum - U Must Run
  14. Jensen - Ruff-n-Dirty
  15. Enzyme X - Kapotnaaien
  16. DT6 - Malevolent
  17. Unexist - Fistortion
  18. Jappo vs Lancinhouse - EXLXAXL (DT6 remix)
  19. Enzyme X - Nightbreed
  20. Stormtrooper - Todesvogel
  21. Unexist - Ltt
  22. DJ Nosferatu & Ophidian - Psychiatric Ass
  23. Unexist - Turntablized Interlude
  24. DJ Skinhead - At War Again (Unexist vs Lenny Dee remix)

334 opmerkingen

HE VET GEILE CD ALS IK HEM HOOR TREK IK MEZELF ER BIJ AF WELKE LEKKERE KEREL WIL ME HIER BIJ HELPEN OOH OOH IK KOM OOOOOOHH HEERLIJKE GEILE CD KUSJES AAN ALLE LEKKERE LONSDALE SOLDIERS XXX EN NOG VEEL MEER...!!!

IK TREK ME HELEMAAL SCHEEL , SpUIT NET ZOLANG DOOR TOTDAT IK DE CD 999 KeeR BELUISTERD HEB EN GEILE KUSJES AAN BARTCOREXXXXXXXXXXXX
Dit is cker een geil Cd'tje, dit gaat een klassieker worden dat kan ik nu al voorspellen!!! :P
Zeker een kk dolle cd!
Thunderdome was ook echt vet!
lekkere cd:)lekker stampe!!! net als het feest dat was ook heerlijk...
kvin mooi (y) lekkah:P
jah vette shit ik owened zelf ook :D
maare vettte cd echt !!!!:D

Respect voor Unexist..wat een geweldige CD. Ik snapte eerst de hele ophef ook niet, beetje een rage ofzo..maar nu snap ik em. Geweldige mix!! :D
Wat een heerlijke teringherrie!

Fantastisch :D

Ik zelf vind de cd wel mee vallen! Ik vind het jammer dat het geen dubbel cd is geworden! En dat de dvd niet uit komt vind ik ook jammer.. Maar verder wel mooi gemaakt! :respect: voor de mensen die de cd hebben gemaakt!

Artiest {SHOWLIST artist 6296, 1394}
Uiteraard verkrijgbaar bij uw Haagse Mid-town filliaal!! :D

die cd is vet ik heb hem ook!
hardcore never die never.
(K)

yeah thats the shit im talking about

24. DJ Skinhead - At War Again (Unexist vs Lenny Dee remix):respect:

Liberate en U must run, dat stukkie kan ik wel 20 x achter elkaar horen! :P
Echt supergemixt alles, met anders dan anders platen ertussen zitten.
Dat geile geluidje van onze grote vrienden van Enzyme van Kapotnaaien is ook zeker wel lache :P
Nummers 18 t/m 24 zijn het best, op 23 na, die slaat als een lul op een slagroomtaart!
Wat een cd he!heb em gelijk na thunderdome gehaald­­ en­­ helemaal grijs gedraaid Enzyme X - Prankste­r­
GENIAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA­AL­!!! ­Dez­e cd is geweldig van begin tot eind :D­
Vaag en Hard, U­nexis­t had em niet beter kenne ­mixen voor mij!
GRUWELIJK(F)

:bounce: STAMPEN :bounce:

vaag en hard lekker stampuh dus

Werkzaam bij Audiophonik
Artiest Amanael
ik vind t ook een coole cd.
Sommige overgangen zijn idd minder maar ja de platenkeuze en t gescratch zijn geniaal.

vond hem eerst inderdaat niet echt supper heeft n poosje in de kast gelegen tot ik em weer eens op zette ben ook eens wat beter gaan luisteren en is idd een goeie
Artiest {SHOWLIST artist 62016, 34383}
Ik vind hem wat minder, heb 'm nooit echt goed gevonden, ik moet toegeven dat hij goed gemixt is en voor de fans van het genre zal het zeker een must-have zijn, maar mijn ding ligt toch nog steeds bij de oudere thunderdome's waar ik nog steeds zoet mee ben :)
Uitspraak van Raver Chilli op donderdag 3 februari 2005 om 11:01:

true :D
Heerlijk zeg heb hem de laatste dagen vaak in de cd speler:p