Secret Cinema - Minerals

door , gepubliceerd op , waardering: 90/100
Secret Cinema - Minerals
4 mei 2011
ArtiestSecret Cinema Site
LabelGEM Records
Jeroen Verheij produceert al dansvloerkneiters sinds mensenheugenis onder zijn aliassen Secret Cinema, Grooveyard en Meng Syndicate. Tracks als Timeless Altitude, Mary Go Wild, Another Sweater (met Michel de Hey) en Kurzweil hebben bij vele dansliefhebbers een warm plekje in hun hard gekregen. In 2009 heeft Jeroen Verheij zijn eigen label Gem Records opgezet waar hij zijn uniek klinkende technotracks uit ging brengen waarvan we hem kennen wanneer hij als dj of live-act optreedt. Het album Minerals geproduceerd door Jeroen Verheij alias Secret Cinema is het eerste studioalbum dat op Gem Records uitgebracht is. De tracks op Secret Cinema's "Minerals" zijn geïnspireerd bij de hardheid, kleur en materiaal van diverse mineralen. Een aantal tracks op deze dubbelaar heeft Jeroen Verheij gemaakt in samenwerking met onder andere Egbert, Ramo Tapia en Kalden Boss AKA Moh.

Het eerste schijfje bestaat uit deephouse, techhouse en techno. Uiteraard wordt het geheel afgetrapt met een zweverige intro waarna met het prachtige 'Smooth Talc' op subtiele wijze een sublieme luisterbeurt aangevangen wordt. Bij het instarten van elke track komt weer een beetje meer energie in de mix en voor je het weet zit je flink te wiegen op je bureaustoel. Een van de fraaiste producties van de eerste cd is getiteld 'Calcite Night' en komt al vrij vroeg in de mix voorbij. Een andere pareltje is 'Star Sapphire'. Deze track, een rustpuntje in de mix, heeft een bijzonder vrolijk en sferisch karakter. Echt een prachtige track om heerlijk bij over de dansvloer heen te zweven. Direct het rustpuntje in de mix gaat het gas er weel vol op en passeren nog een aantal fraaie floorfillers de revue. Zo is het moeilijk om stil te blijven zitten bij 'Topaz', en 'Caught In Amber'. Het eerste schijfje wordt vervolgens afgesloten op dezelfde manier waarop het luisterspektakel aangevangen werd, namelijk met een sfeervol ambient outro.

Deel twee van "Mineral" bestaat een ambient mix bestaande uit de geluiden die de basis vormden voor de track op cd één. Voor het creëren van deze geluiden heeft Secret Cinema samengewerkt met Mental Youth. Deze formatie bestaat uit Dirk-Jan Hanegraaff en Robert Kroos. Na het zinderende geweld dat te bewonderen was op het eerste schijfje zijn de tracks op deze cd erg prettig om lekker bij weg te dromen.

Ongeveer een jaar geleden bracht Jeroen Verheij alias Secret Cinema op zijn eigen label Gem Records het goed gewaardeerde mixcompilatie "Welcome To My Club" uit en ook dit jaar laat hij weer van zich horen. Met het studioalbum "Minerals" heeft hij een verrassend goed uit twee cd's bestaand studioalbum uitgebracht waarbij een sublieme samenhang te horen is van deephouse, techhouse en techno en ambient. Zonder twijfel is dit één van de beste albums die tot nu toe dit jaar uitgebracht is. Voor muziekliefhebbers die nog niet zo bekend zijn met hetgeen wat Secret Cinema produceert is dit de uitgewezen kans om kennis te maken met zijn swingende en sferische sounds.

Score: 90/100

CD1 - Night on Earth
  1. Intro - Exploration