door , gepubliceerd op , waardering: 63/100
Play Records - Best of Electro volume 1
6 april 2011
ArtiestMelleefresh
LabelPlay Records
Genre: electro, house
Play Records, het Canadese label opgericht door Melleny Melody (Melleefresh) en DJ Spydabrown, is al van het jaar 1996 actief met het uitbrengen van house muziek. Dit label, dat zijn thuisbasis heeft in Toronto, herbergt diverse artiesten waaronder DeadMau5, de Nederlandse Carlos Barbosa, Thomas Sagstad, maar ook meer onbekendere namen als Martin Villeneuve en lllikon. Melleefresh heeft voor ons een compilatie samengesteld welke kan fungeren als een soort portfolio wat weergeeft wat dit Canadese label allemaal te bieden heeft.

Deze compilatie is een beetje vergelijkbaar met de 'At Play' albums van de razend populaire DeadMau5 (tevens uitgebracht op Play Records, in de periode voordat Deadmau5 zijn eigen Mau5trap label opgericht had). Deze compilatie bevat elf ongemixte tracks, die daarmee ideaal zijn voor de dj onder ons. Op het schijfje vinden we producties terug die niet allemaal van recente aard zijn, een aantal zijn al wat ouder. We starten met "Dancin Girl" van Melleefresh en Nino Anthony. Een aardige productie, maar na een paar minuten luisteren begint deze track een beetje eentonig aan te doen. De tweede track is van Carlos Barbosa en Artistic Raw, getiteld "As We Drop (Hatiras Mix)". Deze track heeft van die typische 'bliepjes', waar dit type house bekend om staat. Ook deze track weet mijn cd speler niet echt te bekoren. De derde en vierde track zijn van de hand van DeadMau5 zelf. "This Noise" en het opzwepende "Stereo Fidelity" weten wel de juiste snaar te raken. Allebei erg lekkere tracks. Het enige minpunt is dat ze allebei terug te vinden zijn op de "At Play" compilaties van DeadMau5. Dus voor de echte fans van dit label is het een beetje dubbelop. Track vijf is een productie van een lllikon, een naam die velen (waaronder mijzelf) niet echt bekend in de oren zal klinken. "Circus Jack" kent een wat stuiterende beat aan het begin van het nummer, welke overloopt in een break, waarna deze beat weer vrolijk terugkomt. Op zich een leuke track, die een beetje als verrassing er tussen zit.

Wat opvalt is dat bij het merendeel van de producties op deze compilatie het ontbreekt aan afwisseling en variatie. Dit is te horen bij tracks als "Kaysh" van Traces of Fish, "Mr Roboto" van Martin Villeneuve en ook bij "Candy" van Melleefresh vs Billy Newton-Davis vs SpekrFreks. Wat meer opzwepend/beukend is de DeadMau5 remix van "Beautiful, Rich & Horny" van Melleefresh en Dirty30, maar echt weten te overtuigen doet deze track ook niet. Bij "Hey Baby" een samenwerking van Mellefresh en DeadMau5 is duidelijk te horen dat de muizencomponent aanwezig is, wat deze track erg veel power geeft. En die kreunende vrouwenstem op de achtergrond is natuurlijk ook leuk...

Uit dit alles kunnen we concluderen dat Play Records - Best of Electro volume 1 een best aardige compilatie is geworden. Wat echter blijkt na het luisteren ervan is dat niet elke track de overtuiging en de power heeft om het ver te kunnen schoppen. En dat is jammer. Zeker omdat het algemeen bekend is dat een artiest als DeadMau5 een waar fenomeen is.

Score: 63/100

twitter.com/playrecrds

1. Melleefresh vs Nino Anthony - Dancin Girl (Girlmaster Mix)