Gareth Emery - Northern Lights (Re-Lit)

Gareth Emery - Northern Lights (Re-Lit)
3 april 2011
ArtiestGareth Emery Site
LabelGaruda
Genre: trance
September vorig jaar gloorde eindelijk het allereerste artiestenalbum van de Engelse Gareth Emery aan de horizon, verschenen onder de naam 'Northern Lights'. Inhoudelijk was zijn debuutalbum, ondanks de aanwezigheid van misschien wel zijn succesvolste klapper tot nu toe "Sanctuary", niet helemaal naar mijn persoonlijke verwachtingen ingericht. Ondanks dat de catchy uplifting Emery-sound niet zo nadrukkelijk aanwezig was als gehoopt, kende het gemixte album wel van begin tot eind een infectieuze luisterflow. Met tien tracks en ruim een uur op de teller miste de cd-versie toch een beetje de verse en bekende nummers die de digitale bonus release wel kende. Ik slaakte dan ook een kleine zucht van verlichting toen de tracklist van het net uitgebrachte remix album van 'Northern Lights' in mijn spotlight terecht kwam. Twaalf tracks telt deze 'Northern Lights Re-Lit' verzameling en daarbij zitten nu ook twee remixen van nummers die alleen in de bonuscollectie verkrijgbaar waren. Wederom ontstoken in een lichtblijmoedige bui werp ik dan ook graag weer een recenserend licht op de hele zaak. De op cd verkrijgbare zaak welteverstaan.

Er is weerlicht aan de horizon

Niet een donderslag bij heldere hemel, maar een weerlicht dat de onvermijdelijke donder voorafgaat, kenschetst de inhoud van de andermaal uiterst soepele en aanhankelijke 'Northern Lights' mix. Zo flitsen de stuk voor stuk bekoorlijke bewerkingen uit Emery's collectief in een heerlijk onbezorgd tempo voorbij voordat je het goed en wel in de gaten hebt. Dat Ashley Wallbridge wederom met een formidabele productie op de proppen komt, mag geen verrassing meer heten. Met de herkenbare deun van "Arrival" en de smedige saus die deze fellow Englishman over deze openingsplaat heeft gegoten, is het opstijgen meteen een feit. Kleine verrassing is het house-en-zweef karakter dat kosmonaut Arty zijn remix van "El Segundo" heeft gegeven, wat niet gezegd kan worden van de voorspelbare Hardwell bewerking van "Stars". Zo vinden we wel meer van dit type, voor de hand liggende en weinig overdonderende afwerkingen terug. Zoals de remixen van John O'Callaghan ("Too Dark Tonight") en de wel erg gemakkelijke invulling van het Finse Anjunabeats-koppel Super8 & Tab ("Citadel"). Toch is het verre van storend of ondermaats. En dat heeft alles te maken met de juiste flow die fijntjes aanwezig blijft en het geheel acceptabel en erg goed luisterbaar houdt. Het zijn dan juist wel de stomende en daadkrachtige bewerkingen van de Sloveense Beltek ("Full Tilt") en UK-laddie Jordan Suckley ("Global") die de kleurrijke middelmaat op een gave manier doen ontstijgen. Wat rest is de onvermijdelijke donderslag en die komt, net als bij het originele album, op het eind. Lekker gemaakt door laatstgenoemde pakt Lange het vocale slotstuk op met een fijnzinnigheid zoals alleen hij dat kan. Neem hierna de door de dampkring schietende remix van "Fight the Sunrise" door mr. uplifting Daniel Kandi en een veelal intact gelaten, uptempo remix van "Sanctuary" door Giuseppe Ottaviani en je voelt je daadwerkelijk zo licht als een veertje. En voordat het licht na ruim een uur uitgaat, krijg je als treffend en appetijtelijk toetje er ook nog een donders mooie en uiterst weemoedige remix van de Duitse Jorn van Deynhoven bij.

Aanstekelijk noorderlicht

Met deze 'Re-Lit' editie van 'Northern Lights' wordt de inmiddels welbekende Emery-sound voor een groot gedeelte in een nieuw en verder prima daglicht gesteld. Hoewel niet alle remixen iets toevoegen aan het origineel en soms wat voorspelbaar klinken, heeft het merendeel aan levendige remixen weldegelijk een aanvulling op het originele repertoire. Mijn kritiek op de presentatie van het originele album was voornamelijk gericht op het (onnodig) karig aantal opgediende platen en enigszins het gebrek aan opwindendheid in de vorm van de energieke en catchy Emery-sound. Nu het aantal tracks van tien naar twaalf is verhoogd, is het geheel veel meer een mix dan een album. Ook zijn de energie en 'Emery-vibe' nu van begin tot eind aanwezig dankzij de prima plaatkeuze en volgorde, dit aangesterkt door straf mixwerk dat de flow er uitstekend in houdt. En dit tezamen maakt het nieuwe 'Northern Lights' album daarom nóg aanstekelijker dan het origineel.

1. Gareth Emery feat. Brute Force - Arrival (Ashley Wallbridge Intro Mix)
  2. Gareth Emery - El Segundo (Arty Remix)
  3. Gareth Emery feat. Jerome Isma-Ae - Stars (Hardwell Remix)