Richard Durand - Wide Awake

Richard Durand - Wide Awake
21 maart 2011
ArtiestRichard Durand
LabelBlack Hole Recordings
Word wakker met Richard Durand
Richard van Schooneveld werd in 2005 bij het grote publiek bekend als Richard Durand door zijn hit 'Make Me Scream'. Door diverse remixen van onder anderen 'Flight 643' en 'Lethal Industry' van Tiësto, 'Sunhump' van Viridian en eigen producties als 'Slipping Away' en 'Submerge' werd Richard Durand razendsnel een gevestigde naam in de trancescene. Zijn muzikale ervaring en carrière komen trouwens niet uit de lucht vallen. Tot 2005 ging hij door het artiestenleven als G-Spott. Solo en samen met José had hij diverse Top-40 hits waaronder 'House of Justice' en 'N-R-G'.

Maar sinds zijn successen in de trancescene staat G-Spott op een laag pitje. Schooneveld richt zich nu met name op zijn carrière als Richard Durand. En wat voor carrière! Een agenda vol internationale gigs, een goedgevulde discografie inclusief de succesvolle overname van Tiësto's In Search Of Sunrise reeks en de vierenvijftigste plaats in de DJ Mag Top 100. In 2009 voegde Richard Durand een nieuw wapenfeit aan zijn cv toe; zijn eerste artiestenalbum Always The Sun. Met de smaak te pakken, begon hij een jaar later al aan zijn nieuwe studiomissie; een tweede album dat geenszins op de voorganger mocht lijken maar een nieuw en eigen geluid moest krijgen. Dat album is er nu en luistert naar de naam Wide Awake.

Frisse sounds en brute baselines
Op 'Wide Awake' presenteert Richard Durand zeventien afwisselende trancetracks. De variatie valt direct op. Op het album staan lekkere luisternummers, nummers voor intieme clubnights, tracks die het perfect zullen doen op een trancefeest en tunes die op de mainstage van een festival gegarandeerd succes hebben. Trance voert de boventoon, maar Durand laat zijn werk hier en daar ook sjansen met house ('Robotic') en electrohouse ('Frozen Dreams', 'Real Deal' en 'Disturbed').

Het album begin met 'Burning Piano'; een gevoelige introductie van 53 seconden met een paar piano- en gitaarakkoorden en vioolsounds. Het echte werk begint bij nummer twee, 'Clear Blue Sky'. Dit is een rustige techtrancer die richting het einde wat spannender wordt, maar niet tot de toppers van de cd behoort. Het nummer hierna hoort daar absoluut wel bij! Het is de titeltrack 'Wide Awake' met vocalen van Ellie Lawson. Een moment van kippenvel; big room trance met veel gevoel en een heerlijk energieke baseline. Bij de volgende track - 'Airwell' - bewijst Durand trouwens dat hij dit soort topnummers ook prima zonder de hulp van vocalen kan maken.

Na twee goede maar niet bovengemiddelde tracks treffen we bij het zevende nummer een remix aan; een bewerking van 'Everything From Me' van Andain. Lekkere vocals, heerlijke trance en een beetje nasty baseline zorgen wederom voor kippenvel. Dat Richard Durand niet veel nodig heeft om een brute trancer te maken laat 'Dryland' horen. Simpelheid met doortastende geluiden maken de tune hier. 'N.Y.C.' met JES is wat mij betreft weer een huzarenstukje op het album. Met name de swingende baseline maakt de track opvallend. Een fris subgeluid dat je weinig hoort in trance. Het maakt 'N.Y.C.' onwijs opzwepend en zorgt voor een agressief contrast ten opzichte van JES' bevallige stem. Top track! Daarna volgt nog een klapper uit de categorie techtrance: 'Tiger's Apology' (een verwijzing naar de beroemde golfer?). Wat een energie zit er wederom in de baseline. Daarentegen is de break heel rustig, bijna progressive. Maar als die brute baseline er na de break weer inklapt, is stilzitten geen optie. En zo hobbelt de cd lekker verder; van trance naar techtrance en van uplifting naar easy going. Een laatste uitschieter is 'Crystal'. Een productie samen met Alex O'Rion ofwel Alexander van Schooneveld ofwel Richards broer. Dat mogen ze vaker doen!

De persoonlijke opdracht van Richard Durand om met Wide Awake een nieuw en eigen geluid neer te zetten dat anders is dan zijn voorganger is naar mijn idee gelukt. Het album is heel gevarieerd en Durand speelt regelmatig met diverse invloeden uit andere hoeken van de dance. Dit levert vaak geslaagde frisse sounds op, maar bij sommige tracks zoals 'Incredible Music' werkt het juist verwarrend en ontstaat er geen eenheid. Maargoed, een kleinigheid want het geheel staat als een huis. Met name de trancers op 'Wide Awake' zullen een groot publiek aanspreken. Een aantal heeft absoluut hitpotentie maar dat is ook niet zo gek gezien Durands commerciële voorgeschiedenis. Kortom, een heerlijk album waarbij ik ten slotte graag mijn recensie ex-collega schwingg wil citeren: met dit album van Richard Durand valt niet te G-Spotten!

1. Burning Piano
  2. Clear Blue Sky
  3. Wide Awake (feat. Ellie Lawson)
  4. Airwell
  5. Explode (feat. Kash)
  6. Frozen Dreams
  7. Andain - Everything From Me (Richard Durand Remix)
  8. Dryland
  9. Night and Day (feat. Christian Burns)
  10. Robotic
  11. N.Y.C. (feat. JES)
  12. Tiger's Apology
  13. Open Range
  14. Real Deal
  15. Crystal (vs. Alex O'Rion)
  16. Incredible Music
  17. Disturbed

16 opmerkingen

Allereerst prima recensie. Kundig geschreven en leest lekker weg (Y)

Het album zelf was ik positief door verrast :jaja: Vind hem lekker klinken en er zitten een aantal absoluter uitschieters tussen de tracks (Y)

Wat ik wel jammer vind ik dat er maar liefst 17 nummers op staan, waardoor sommige nummers vrij kort duren, soms abrupt eindigen en sowieso naar mijn idee niet volledig tot hun recht komen. Het is iets wat je tegenwoordig helaas steeds vaker ziet, zeker bij trance albums. Waarom niet gewoon 12-14 langere tracks op een album? 17 is wat mij betreft teveel, zeker als er daardoor ook nummers worden ingekort.
Artiest {SHOWLIST artist 62105, 11259}
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 22 maart 2011 om 10:32:
Allereerst prima recensie. Kundig geschreven en leest lekker weg

Thanks (y)

Waarom niet gewoon 12-14 langere tracks op een album? 17 is wat mij betreft teveel, zeker als er daardoor ook nummers worden ingekort.

Goed punt! Durand zal die lange versies zeker hebben voor zijn sets maar voor de cd had het ook cool geweest. Aan de andere kant zit er door die korte edits wel drive in de cd. Net als bij bijv. Armada 11, daar staan ook 17 tracks per cd op. Zorgt voor tempo en waar voor je geld :)
Geweldige album (Y)
Er zitten goede nummers tussen, maar ook minder goede.
Prima recensie(y) Ga gelijk ff op zoek;)
Ik ben benieuwd. Positieve reacties, dus moet hem binnenkort zeker ff beluisteren!

Wellicht een idee om een album niet op cd uit te brengen....of iemand nog cd's gebruikt :s
Kan geweldig draaien deze man. Eigen producties niet altijd even sterk, maar dit is een uitstekend album.

Heey zo lijkt ie net op Uri Geller
Uitstekend album! Crystal, Incredible Music en Tiger's Apology (L)

Uitspraak van MvDJ op dinsdag 22 maart 2011 om 12:43:
Net als bij bijv. Armada 11, daar staan ook 17 tracks per cd op.

Dat is wel zo, maar ik vind een artiestenalbum niet te vergelijken met een compilaties.

Gemixte compilaties vertellen doorgaans een verhaal en kennen een opbouw, daar blijf je als het ware lekker in de muziek. Bij artiestenalbums is dat al niet zo, en als je dan ook nog eens van de korte nummers op een cd zet (zoals in dit geval), dan wordt je muzikale trip al helemaal vaak onderbroken. Vind ik zonde in ieder geval.
Ik vind het nogal een chaotische cd :S

I agree
Goed punt! Durand zal die lange versies zeker hebben voor zijn sets maar voor de cd had het ook cool geweest. Aan de andere kant zit er door die korte edits wel drive in de cd. Net als bij bijv. Armada 11, daar staan ook 17 tracks per cd op. Zorgt voor tempo en waar voor je geld

Ach het gaat erom dat het een beetje lekker wegluistert en dan doet het zeker, er zit echt power in deze cd!
Uitspraak van Pieter.. op vrijdag 25 maart 2011 om 14:05:
Uitstekend album! Crystal, Incredible Music en Tiger's Apology