Armada Trance 11
2 maart 2011
ArtiestRuben de Ronde
WinactieArmada Trance Vol. 11 actiegesloten
LabelArmada Music
Vlootuitbreiding bij Armada

Tijdens de Spaans-Engelse oorlog was Armada een gevreesd woord bij de Engelsen. In het Spaans betekent Armada namelijk 'gewapende vloot'. De Spaanse koning Filips II gebruikte de naam ook voor de vloot waarmee hij in 1588 Engeland probeerde binnen te vallen. Een klein historisch uitstapje, snel terug naar anno 2011 waar Armada voor heel iets anders staat! Letterlijk zijn het de eerste twee letters van de voornamen van oprichters Armin van Buuren, Maykel Piron en David Lewis. Figuurlijk staat Armada voor één van de meest toonaangevende trancelabels in de dance industrie met honderden track releases op tientallen sublabels, nummer 1 hits, events en compilatie cd's. Eén van die compilatie cd's is Armada Trance; een snoepreisje langs de beste trance van het moment.

De serie Armada Trance startte vier jaar geleden en is inmiddels uitgegroeid tot een van de boegbeelden bij Armada Music. Sinds maandag 21 februari ligt alweer het elfde deel van deze serie in de winkels. De dubbelaar voldoet wederom aan alle verwachtingen die zijn voorgangers hebben geschept: twee schijven vol hoogstaande trance van Armin van Buuren, Dash Berlin, W&W, RAM, Roger Shah & Bolier, Sean Tyas, John O'Callaghan en vele anderen. 'Armada heet je welkom in de trance sound van 2011', aldus het label. Niet dat de trance op deze cd significant verschilt met 2010, maar fris en nieuw is het zeker!

De eerste vijf tracks op disc één bouwen het geheel lekker rustig op. Vanaf nummer zes volgt er een duidelijke wending; de mix wordt veel vocaler. Amy Cooper heeft de eer om met haar gouden keeltje deze vocale twist in te luiden. In de break van het nummer Someday van Whiteroom, geremixt door Ørjan Nilson, maakt zij de scheidingslijn tussen trance en klassiek bijna nihil. Erg mooi! Armada Trance 11 kent sowieso veel vocale nummers, een kenmerk van Armada. Naast Cooper komen ook Jeza, Emma Lock, Espen Gulbrandsen, Christian Burns, Aneym, Yves De Lacroix, Emma Hewitt, Jaren en Audrey Gallagher voorbij, waarbij de meeste op cd één zijn te horen. Vanaf nummer twaalf wordt het verhaal iets meer uplifting; een stijgende lijn die tot het einde van de cd doorgaat.

De tweede cd zet deze lijn niet voort, maar begint een hele nieuwe vertelling. Het begin is net zo beheerst als bij disc één, maar de opbouw naar het stevigere werk verloopt sneller. Tevens is deze cd wat minder zweverig dan de eerste en is de drive iets energieker. Eén van de uitschieters is RAMazing van RAM. Ooit de wederhelft van het legendarische hardtrance duo Bas & Ram, inmiddels helemaal in zijn sas in de uplifting trance. De Amerikaanse Zwitser Sean Tyas neemt het opzwepende stokje over met Banshee. Een verrukkelijke combinatie van uplifting beats en een meeslepende gevoelsbreak. Er is geen weg meer terug, vanaf hier dendert de cd van de ene naar de andere energieke track met als afsluiter een vette mashup van Armada frontman Armin van Buuren. Hij combineerde de tracks Arrival van Dave202 met Beggin You van Jaren, Cerf & Mitiska. Waar het er bij sommige mashups iets te dik bovenop ligt, is deze samenvoeging een spetterend succes!

Armada: 'Diversiteit regeert dit jaar, met veel lekkere mengsels van diverse stromingen binnen de trance. Maar er is één constante factor: trance behoudt zijn gevoelige karakter.' En daar is geen woord aan gelogen. Op beide cd's vind je een krachtige trance mix bestaande uit nummers die met veel gevoel zijn geproduceerd, vaak vocalen bevatten en energiek zijn. Persoonlijk mis ik qua diversiteit één belangrijke factor: techtrance. Deze populaire richting had op beide cd's voor iets meer contrast kunnen zorgen; een golvende beweging waar dj's als Sander van Doorn en Eddie Halliwell erg goed in zijn. Een diepe buiging voor de kwaliteit, de trackkeuze, de volgorde en de opbouw die er op op beide cd's voor zorgen dat je op vrijwel elk moment naar Trance 11 kan luisteren. Of het nu in de auto is onderweg naar je werk, als achtergrondmuziek tijdens het leren van je proefwerk, als opwarmertje voor een feest of juist daarna tijdens de after. De cd bedient je constant van een heerlijke dosis trance muziek in haar allerzuiverste vorm.

Score: 72/100

1. Gofman & Tsukerman - Ethnica (Club Mix)
  2. Matt Lange - Antithesis