Partyflock
 

Cosmic Gate - Sign of the Times (Deluxe Edition)

door , gepubliceerd op , waardering: 66/100
Cosmic Gate - Sign of the Times (Deluxe Edition)
13 september 2010
ArtiestCosmic Gate Site
Eerder heeft mijn gewaardeerde collega-recensent Charel de originele ‘Sign of the Times’ release van Cosmic Gate (uit begin 2009) goed onder zijn loep mogen nemen. Ondanks dat ik mij goed kan vinden in zijn oordeel en mening destijds (Cosmic Gate’s hedendaagse, progressieve sound is kwalitatief dik in orde; ze mikken op een groot publiek met hun ‘airplay-trance’) vind ik de bewering dat ze ‘met de hype meelopen’ wat te kort door de bocht gesteld. Hoewel het Duitse duo begin deze eeuw hét boegbeeld is geworden van het Duitse hardtrance genre en ze zich na verschraling van deze scene hebben weten te vestigen in de progressieve trance contreien (met de nodige scepsis van hun achterban als gevolg) kan ik persoonlijk veel voldoening halen uit het fijnzinnige (zweef)materiaal dat beide mannen op de trancefan loslaten. Wie de nostalgische affecties uit het hoofd zet zal duidelijk horen dat ze, ondanks hun muzikale koerswijziging, nog steeds met overtuiging hun ziel en zaligheid in hun producties proberen te leggen. Enerzijds uit zich dit, hun meest recente verzameling erbij pakkend, in prachtige vocal trance platen (“Open Your Heart”, “Not Enough Time”) die de juiste, emotionele snaar weten te raken. Anderzijds zijn het instrumentele (dansvloer gerichte) nummers (“F.A.V.”, “Whatever”) die dankzij het flatteuze synthesizer gebruik toch wat van het oude Cosmic Gate gevoel weten op te wekken. Toch bevatte 'Sign of the Times' een hoop iets-teveel-van-hetzelfde ‘net-niet’ nummers die niet boven het relatief grote maaiveld der mainstream trance uit wisten te komen en dus sneller in de vergetelheid raakten dan een open sollicitatie bij een bedrijf in crisistijd.

Met deze recentelijk uitgebrachte ‘Deluxe Edition’ box van het album ‘Sign of the Times’, waarbij de eerste disk tot op de laatste seconde dezelfde is als het origineel uit 2009, heeft men bij Black Hole Recordings getracht de inhoud nieuw leven in te blazen. In veel gevallen zie je enkele maanden na de release van een trance album al de remixes gebundeld uitkomen, maar waarom er anderhalf jaar gewacht is met de remix-release is mij niet bekend. Dat de inhoud op deze manier een onnodig hoog ‘Senf nach der Mahlzeit’ gehalte verkrijgt, is an sich al jammer. Maar gezien flink wat bekende namen uit het trance wereldje de bewerkingen van een groot deel van het originele album op zich hebben genomen, doet toch de hoop op een verrassend remix album flink rijzen. Daarin lijkt de trackkeuze puur willekeurig te zijn geweest, gezien het pareltje “Not Enough Time” opvallend genoeg vier nieuwe versies kent en bijvoorbeeld het potentievolle “Body of Conflict” niet onder handen is genomen. Het blik trancehelden dat opengetrokken is om het wat te progressieve origineel een meer energieke en zeer welkome impuls te geven lijkt daarentegen wel een gerichte zet te zijn geweest, al doet Cosmic Gate zelf ook een bescheiden, opgepoetste duit in het zakje met de ‘club mixen’ van, jawel, “Not Enough Time” en “London Rain”.

De meest opvallende externe edit komt van de Spaanse funky prog/tech-house koning Wally Lopez, welke van “Flatline” een onherkenbare, licht groovende langspeelplaat voor de nachtelijke uurtjes heeft gemaakt. Naast dit originele uitstapje blijft de rest van de remixen braaf in het hokje trance en weet slechts een enkele bewerking enigszins op te vallen. De genotvolle versies van Cold Blue (“Seize The Day” - waarom niet de dub?!), George Acosta (“Sign of the Times”- eindelijk hij!), Stoneface & Terminal (“London Rain”- stevig, met een milde afdronk) en de Spaanse Raver (“Not Enough Time” – die hemelse break!) zijn dan nog wel leuk uitgewerkt. Echter, het overgrote deel van de tracks voelt te gewoontjes aan, is niet bijzonder genoeg en/of biedt niet genoeg tegenwicht aan het oorspronkelijke muziekstuk. Dit wil overigens niet wil zeggen dat het slechte platen zijn, maar van creatievelingen als Arty, Andy Duguid, Markus Schulz en Duderstadt mag je naast hun karakteristieke sound en aanpak toch wel meer verwachten. Verder valt op dat de uitvoeringen op cd 2 ook echt de extended versies zijn en niet, zoals op cd 1, (licht)ingekorte album versies. De mastering op cd 1 is zoals bekend erg netjes gedaan en op de kwaliteit van de nummers op de tweede schijf valt ook weinig aan te merken. Het is alleen zo dat het overgieten van het select aantal oudere tracks met een goed verteerbaar sausje niet genoeg is om ze langer houdbaar te houden, laat staan de bescheiden diepgang/fijnzinnigheid (indien aanwezig) van het origineel te behouden.

‘Deluxe’ is dan ook een wat zware bewoording voor dit weinig verrassende album, zeker als je je bedenkt dat er nog een aantal niet-geperste remixen binnen te halen zijn via de digitale platenzaken en de extra’s naast de remixen alleen de songteksten in het boekje zijn. Dus degenen die de originele cd al in bezit hebben doen er beter aan hun favoriete remix alsnog los via deze kanalen binnen te halen. Zij die het originele album totaal over het hoofd gezien hebben en zo nu en dan een ‘nieuwe’ Cosmic Gate plaat graag op zich laten inwerken, halen deze dubbelaar alsnog in huis. Maar je moet als trance fan wel erg diep in de kosmos geleefd hebben, wil je het origineel begin 2009 totaal over het hoofd gezien hebben.

Score: 66/100


www.cosmic-gate.de
www.blackholerecordings.com

Tracklists

Disc 01
  1. Open Your Heart feat. Tiff Lacey
  2. London Rain
  3. Flatline feat. Kyler England
  4. Sign Of The Times
  5. Under Your Spell feat. Aruna
  6. Not Enough Time feat. Emma Hewitt
  7. F.A.V.
  8. Trip To PD
  9. Only Time feat. Tommy Clint
  10. Arctic Sunset
  11. Body Of Conflict feat. Denise Rivera
  12. Whatever
  13. Seize The Day
Disc 02
  1. F.A.V. (Arty Remix)
  2. Open Your Heart (feat. Tiff Lacey) (Steve Brian Remix)
  3. Seize The Day (Cold Blue Remix)
  4. Not Enough Time (feat. Emma Hewitt) (Raver Rework)
  5. Sign Of The Times (George Acosta Remix)
  6. Not Enough Time (feat. Emma Hewitt) (Club Mix)
  7. Not Enough Time (feat. Emma Hewitt) (Sied van Riel Remix)
  8. Not Enough Time (feat. Emma Hewitt) (Andy Duguid Remix)
  9. Sign Of The Times (Markus Schulz Remix)
  10. Flatline (feat. Kyler England) (Kyau & Albert Remix)
  11. Flatline (feat. Kyler England) (Wally Lopez Factomania Dub Remix)
  12. Under Your Spell (feat. Aruna) (Myon & Shane 54 Monster Mix)
  13. Under Your Spell (feat. Aruna) (Duderstadt Remix)
  14. London Rain (New Club Mix)
  15. London Rain (Stoneface & Terminal Remix)

15 opmerkingen

Ik hou niet van al die remixen (N)
 
the truth... often it's hard to find
 
Heb grenzenloos respect voor zowel Claus en Stefan persoonlijk als voor wat ze betekend hebben voor de muziekscene, maar vind hun platen al zeker 5 jaar lang echt vet kut... (n)

The Drums 2005 is hun laatste release die ik vet vond en daar kan allemaal die slomo shit van nu zonder climax en vaak met poppy vocals niks aan veranderen.

Zelfde als met Wippenberg... eerst maakte die redelijk stevige shit (zelfs beukende party trance als Aquagen) en nu is ie progressive spul gaan maken dat totaal niet meer geschikt is om op te party-en. Of je moet al XTC of GHB of van die shit gebruiken, dan is alles met een superstring zelfs al is het 1 langgerekte noot, nog vet. :rot:

De softheid en de traagheid van de hedendaagse trance is omgekeerde evenredig aan de populariteit. In de hoogtijdagen toen je 2 TE''s per jaar had, was het vnl steviger spul, sinds men standaard 10 bpm omlaag is gegaan en geen rauwe kicks meer gebruikt zijn de meer partyminded mensen, weg gegaan. Enige dat je overhoudt zijn clubkutten en overjarige swingers. :(
 
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 14 september 2010 om 20:42:
Of je moet al XTC of GHB of van die shit gebruiken, dan is alles met een superstring zelfs al is het 1 langgerekte noot, nog vet.

Uhh... nee.
 
Artiest Ralphie J
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 14 september 2010 om 20:42:
De softheid en de traagheid van de hedendaagse trance is omgekeerde evenredig aan de populariteit

Verdiep je eens wat beter :)

Sean Tyas, Simon Patterson, Aly & Fila, Activa, John O'Callaghan, Paul Webster (en zo kan ik nog wel ff doorgaan) zijn alles behalve traag, en zeker Simon, John en Paul ook alles behalve soft. Er is inderdaad ook softere trance, maar als je alle "hedendaagse" trance zo benoemt zit je behoorlijk fout.

Aquagen vind ik overigens geen trance, maar gewoon dance. Hooguit clubtrance (wat ik niet echt beschouw als trance maar als een popie-aftreksel)
Uitspraak van R½je. op dinsdag 14 september 2010 om 18:41:
Ik hou niet van al die remixen

vind de myon and shane54 remix van Under Your Spell anders echt geniaal! (l)

verder niet zo bijzonder, mja het is hip tegenwoordig die "the remixes-albums"
Wat mij opvalt is dat ze alleen maar footage van Trance energy bij het Youtube teaser filmpje gebruiken.

Wat betrefd de CD... ik vind het niet de moeite waard om aan te schaffen.. niet divers genoeg om mij te kunnen deren.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 september 2010 om 22:27:
Verdiep je eens wat beter :)

Sean Tyas, Simon Patterson, Aly & Fila, Activa, John O'Callaghan, Paul Webster (en zo kan ik nog wel ff doorgaan) zijn alles behalve traag, en zeker Simon, John en Paul ook alles behalve soft. Er is inderdaad ook softere trance, maar als je alle "hedendaagse" trance zo benoemt zit je behoorlijk fout.

Het is maar net waar je het mee vergelijkt, ik vind de door jou genoemde namen namelijk allemaal soft.
check bijv. guestmix van wragg en logone & Nomad
http://lsdb.nl/set/55335/Fausto_-_Crossover_Show_032__Guestmix__Wragg___Log_One_vs_Nomad__12-08-2010.html

Dus ja, wie er fout zit?
 
Artiest 8pm
Verder valt op dat de uitvoeringen op cd 2 ook echt de extended versies zijn en niet, zoals op cd 1, (licht)ingekorte album versies.



15 extended versies op 1 cd ... dat moet ik eens zien dan want dat past volgens mij nooit :)
 
Uitspraak van Love is the answer op donderdag 16 september 2010 om 19:52:
Het is maar net waar je het mee vergelijkt, ik vind de door jou genoemde namen namelijk allemaal soft.
check bijv. guestmix van wragg en logone & Nomad

Als je het vergelijkt met de wat grotere trance-stromingen is het imo niet zo soft. Natuurlijk kun je het hardste van het hardste op trancegebied pakken, dan zijn de door mij genoemde namen inderdaad soft in vergelijking. :) Als je nieuwe platen wilt vinden die die richting in gaan moet je nu meer bij de harddance zoeken. Ik vind de oude Cosmic Gate ook niet zo idioot hard. DuMonde mis ik wel, de oude Scot Project Sound mocht ik ook graag horen :)
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 17 september 2010 om 10:48:
Natuurlijk kun je het hardste van het hardste op trancegebied pakken, dan zijn de door mij genoemde namen inderdaad soft in vergelijking

wragg en log one zijn absoluut niet het hardste op trance gebied, check bijv. alek szahala, pain on creation (Finse producers) zij produceren nog een stuk harder
Artiest {SHOWLIST artist 13109, 55359, 47652}
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 14 september 2010 om 20:42:
Zelfde als met Wippenberg... eerst maakte die redelijk stevige shit (zelfs beukende party trance als Aquagen) en nu is ie progressive spul gaan maken dat totaal niet meer geschikt is om op te party-en

Had je voor de aardigheid eens op TE vorig jaar moeten kijken toen ie Chakalaka draaide. High Contrast stage ontplofte, kippenvel!
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 17 september 2010 om 10:48:
Ik vind de oude Cosmic Gate ook niet zo idioot hard. DuMonde mis ik wel, de oude Scot Project Sound mocht ik ook graag horen

Die ouwe CG platen zijn anders wel snoeihard. Meeste iig. Er zitten zelfs keiharde hardstyle classics tussen zoals Running Out Of Time, hun remix van Balloon - Monstersound, de originele Fire Wire, The Truth en Hardcore. Zelfs hun allervroegste shit als Mental Atmosphere, remix van DJ Bossi - To The Sky, en The Drums is echt beuken geblazen.

Uitspraak van Charly Rocks op zondag 19 september 2010 om 16:41:
Had je voor de aardigheid eens op TE vorig jaar moeten kijken toen ie Chakalaka draaide. High Contrast stage ontplofte, kippenvel!

Ehh ik heb die plaat net op YT gecheckt. Trek 'm voor geen meter, is te traag, percussie (wat een plaat drive en tempo behoort te geven) maakt m nog slomer... en de sounds zijn allemaal wel dik maar toch mis ik net die X-factor die mij als iemand op de dansvloer zijnde, energie moet geven. ;)

Dan hoor ik toch liever zoiets als dit, heeft 1000x meer drive, enige verschil in het voordeel van die nieuwe shizl, is dat het wat gelikter klinkt.

laatste aanpassing
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 21 september 2010 om 22:04:
Trek 'm voor geen meter, is te traag, percussie (wat een plaat drive en tempo behoort te geven) maakt m nog slomer... en de sounds zijn allemaal wel dik maar toch mis ik net die X-factor die mij als iemand op de dansvloer zijnde, energie moet geven. ;)

juistem
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 september 2010 om 22:27:
Sean Tyas, Simon Patterson, Aly & Fila, Activa, John O'Callaghan, Paul Webster (en zo kan ik nog wel ff doorgaan) zijn alles behalve traag, en zeker Simon, John en Paul ook alles behalve soft. Er is inderdaad ook softere trance, maar als je alle "hedendaagse" trance zo benoemt zit je behoorlijk fout.

Aquagen vind ik overigens geen trance, maar gewoon dance. Hooguit clubtrance (wat ik niet echt beschouw als trance maar als een popie-aftreksel)

Ten eerste is Aquagen gewoon hard trance, zelfde soort shit als Cosmic Gate, Der Verfall, DJ Dean etc.

Ten tweede check ik zat nieuwe trance, er komt super spul uit maar das vooral shit die heel erg behoudend is qua sound.... DJ Shog - Remember December (Paul Miller remix) dat soort shit.

Waar ik niet tegen kan is dat de meeste van die shit die nu hip is een simpele offbeat bass heeft zoals ook in house voor komt, kapot geshufflede percussie, geen acid riffjes meer, en alles is helemaal kapotgesidechained van synths tot FX en percussie. Wat ik vet vind aan trance zijn rollende basslines, laag over laag synthjes, acid en warp FX, etc.

Platen zoals Paul Miller en Jorn van Deynhoven maken, of Alphazone vroeger deden, die waren echt het toppunt van die stijl.
laatste aanpassing