Azuli presents Ibiza 10

anoniem gepubliceerd op , waardering: 78/100
Azuli presents Ibiza 10
10 september 2010
ArtiestDavid Piccioni Site
LabelAzuli Records
Als we één label moeten noemen dat heeft bijgedragen aan de opkomst van de housescene in Engeland dan is het Azuli Records wel. Het label werd in 1991 opgericht door David Piccioni en is inmiddels het langst lopende label van het land. Azuli Records draait nog steeds op volle toeren en host tijdens de zomer bijvoorbeeld elke vrijdagavond de Pacha op Ibiza. Ook vinden de releases van het label gretig aftrek. De meest recente compilatie die het label uitbracht is de jaarlijkse Ibiza release. Twee cd's met elk 12 nummers en gemixt door the boss himself, David Piccioni.

Op de eerste cd treffen we de nodige bekende tracks, zoals het pakkende 'Helter Skelter' van The Shapeshifters en de fijne techhouse track 'Bingo' van John Dahlback feat. Elodie (helaas in een zeer korte uitvoering). Zomerse invloeden zijn afkomstig van David Penn & Rober Gaez en Amo & Navas, die met de latin-invloeden en swingende ritmes van respectievelijk 'Sunshine People' en 'La Cumbia' de zon laten schijnen. Het is echter niet alleen house dat Piccioni op deze eerste cd laat horen, want zo is 'Shakedown' van Joan Reyes als funky minimal te omschrijven en vormt de sterke DJ Madkilzz & 2000 and One Remix van 'Escape to Amsterdam' (afkomstig van Gregor Tresher) een mooie en warme samensmelting van house en techno. Een speciale vermelding tenslotte voor de Gui Boratto Remix van Trentemøller's 'Sycamore Feeling', wat een heerlijk nummer is om in op te gaan…

De tweede cd bevat op het eerste gezicht wat minder grote namen. Dat neemt niet weg dat de tweede mix erg sterk begint met de swingende minimal track 'Aguja' van Kaisersdisco. Een prima nummer vol percussie en tribalinvloeden. Ook het hier op volgende 'Body Move' van Uto Karem ligt lekker in het gehoor en kan omschreven worden als een warme en traditionele houseproductie. Een onderscheidende track is 'Blaue Moschee' van Die Vögel; hoewel vrij simpel van opzet weet het door het trompetspel en de pakkende melodie absoluut op te vallen. Na een middenstuk waarbij de nadruk wat meer op minimal en techno ligt, komen we bij de laatste twee platen aan, misschien wel de uitschieters van deze tweede cd. Allereerst is daar de heerlijk lome Nic Fanciulli Remix van Lusine's 'Two Dots', met een ontspannen melodie en fijne vocals. Daarna volgt de afsluiter afkomstig van onze eigen Joris Voorn, welke op sublieme wijze de tranceclassic 'Beachball' van Nalin & Kane heeft bewerkt en heeft weten om te toveren tot een funky techno track.

'Azuli presents Ibiza 2010' is een hele fijne compilatie geworden. Op de eerste cd treffen we de nodige bekende hits, aangevuld met een aantal wat minder bekende pareltjes. Het is hoofdzakelijk swingende (tech)house dat op deze mix de klok slaat. De tweede cd laat een iets anders geluid horen en neigt meer naar minimal en techno, aangevuld met een aantal housetracks. Deze tracklist is wellicht iets minder aansprekend, maar bevat toch ook zeker een aantal hele fijne tracks. Bovendien zijn beide cd's op vakkundige en naadloze wijze gemixt door David Piccioni.

Score: 78/100

1. The Shapeshifters - Helter Skelter (Original Edit)
  2. John Dahlback - Bingo (feat. Elodie) (Extended Original Mix)