anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
Privilege Ibiza World Tour 2010
18 mei 2010
ArtiestMarcello Marchitto
WinactiePrivilege - Ibiza World Tour 2010 actiegesloten
LabelBlack Hole Recordings
Het afgelopen jaar werd de jaarlijkse Privilege compilatie (2CD) verzorgt door Cosmic Gate en Hardwell. Beiden populaire namen bij het mainstream publiek binnen respectievelijk de trance- en de housescene. Dit jaar pakt men het bij Privilege en Black Hole Recordings (het label waarop de compilatie uitgebracht wordt) anders aan. Het betreft deze keer een enkele cd, gemixt door Marcello Marchitto. Iemand die in tegenstelling tot zijn voorgangers wellicht geen belletje doet rinkelen bij het grote publiek, maar zijn fans zal hebben onder de Ibiza-gangers. Met name de mensen die de Privilege wel eens bezocht hebben, alwaar Marchitto resident is.

Voor wie nog niet zo bekend is met de legendarische Privilege volgt hier een kleine introductie. Met een capaciteit van ruim tienduizend bezoekers mag Privilege zichzelf volgens het Guinness Book of Records officieel de grootste club ter wereld noemen. Privilege huisvest al jaren ieder zomerseizoen op Ibiza toonaangevende thema-avonden zoals het beroemde Manumission concept, Robbie Rivera’s Juicy Ibiza, Meganite van techno specialist Mauro Picotto en de volgepakte maandagen van Tiësto, wat van Privilege een ware trekpleister voor feestminnend Ibiza maakt. Een gigantisch indoor zwembad, een uitgestrekte tuin rondom de club, het indrukwekkende uitzicht over Ibiza vanuit de Privilege dome en het extravagante entertainment geven het magische Ibiza gevoel op één locatie perfect weer. Kortom, eigenlijk zou iedere houseliefhebber deze club eens een keer bezocht moeten hebben.

De muziek dan, want daar draait natuurlijk om. De mix swingt gelijk van begin af aan en na een ietwat commercieel begin schakelen we vanaf de Enrico de Luca Remix van ‘Back to the Underground’ over op de ‘serieuzere’ techhouse, uitstekend geschikt voor de dansvloer. Ook het pakkende ‘Amnesia’ (met een spannend tintje in zich) is een lekkere techhouse plaat en de ingezette lijn zet zich goed door met de hierop volgende tracks. Een opvallend nummer dat we even verderop tegenkomen is de Butch Remix van Zoo Brazil’s ‘You Can Have It All’, een swingend nummer met een lekkere drive. Vervolgens breekt een erg sterk stuk van de mix aan, welke tot nu toe overigens al zeer fijn klinkt. Marcelo Marchitto mixt de platen kundig aan elkaar, weet uitstekend het tempo erin te houden en wisselt de ene klapper na de andere af. Beste track van de compilatie is wellicht de Phunk Investigation Quazar Remix van ‘Foreign Substance’ (Grunjah), een nummer dat een pakkende melodie en een duister tintje kent. Maar ook nummers als ‘El Baile Aleman’ - met zijn lekkere vibe en tribalinvloeden - of Marchitto zijn eigen sfeervolle ‘Hell Drops’ zijn platen die er toe doen. Tot slot nog een speciale vermelding voor rising star Jerome Isma-Ae, die op sfeervolle en ‘trancy’ wijze het ‘Calm Down’ van Ben Brown onder handen heeft genomen.

We kunnen concluderen dat Marcello Marchitto een fijne mix heeft samengesteld, eentje Privilege waardig. Verfrissend, swingend en zomers, zo kunnen we deze compilatie het beste typeren. Bovendien horen we deze keer eens niet de geijkte namen en uitgekauwde nummers voorbij komen en dat is ook wel eens prettig!

Score: 80/100

1. Pegasus – Pegasus (Freemasons Remix)
  2. Steur Bros. featuring Jerique – Save Me (Ad Brown Remix)