Jes - High Glow

door , gepubliceerd op , waardering: 73/100
Jes - High Glow
5 mei 2010
Genre: dance/pop/rock

‘High glow’ is alweer het derde album van JES, de in New York woonachtige singer/songwriter Jes Brieden. Een ‘one hit wonder’ is ze al lang niet, maar een hit was het zéker: het inmiddels klassieke ‘As the rush comes’ waarmee ze met Motorcycle wereldwijde bekendheid vergaarde. Jes zit recentelijk niet om werk verlegen, zo werkte ze samen met BT op twee tracks van zijn nieuwe album ‘These hopeful machines’ en horen we haar terug op ‘My love’ van Airscape (Johan Gielen). Andere collabs waar we haar van kennen zijn die met onder andere Tiësto, Armin van Buuren en Gabriel & Dresden. Solo brengt ze nu dus haar derde artiestenalbum uit, na ‘Disconnect’ uit 2006 en ‘Into the dawn’ uit 2008, op Black Hole Recordings.

High Glow

‘Rocktronica’, zo noemt ze haar muziek zelf. En dat is een bestempeling die hout snijdt. Soms van dik hout, als we luisteren naar de wat steviger songs als ‘Awake’ (1), ‘Do you love me’ (7) en ‘See through’ (13), waarin drums en gitaren de vrije hand krijgen. En soms breekbaar hout, passend bij gevoelige en delicate songs als ‘Fame’ (4), ‘Half way gone’ (5) en ‘All night’ (15). En de rest, dat daar het midden tussen hout. Eh, houdt. Zeer sterk vind ik de titelsong ‘High glow’, die Jes samen met Tijs Verwest en Dennis Waakop Reijers produceerde. Een andere opvallende track is ‘Lovesong’. Wanneer je die meent te herkennen of zelfs al de eerste keer mee kunt zingen, dan kan dat kloppen. Het betreft namelijk een cover van een single van The Cure (afkomstig van hun album ‘Disintegration uit 1989, waar is de tijd gebleven). Een zeer geslaagde cover, prima passend tussen de gevarieerde tracks op dit prettig wegluisterende dance/pop/rock album.

Just say Jes

Met dit album is de tijd dat Jes werd aangeduid als ‘The voice of Tiësto’ wat mij betreft voorbij. Ze is veel veelzijdiger dan dat, bovendien zijn de songs van Jes sterk genoeg om op eigen kracht de dance scene op te luisteren. Die kruiwagenkreet? Dat heeft zo’n meisje toch niet nodig.

Score: 73/100

1. Awaken
  2. Closer