Project Hardcore 2004

anoniem gepubliceerd op
Project Hardcore 2004
27 juli 2004
Genre: hardcore
Intro
Een kleine vier maanden geleden alweer, vond Project: Hardcore plaats in Gent, België. Het feest sprak behoorlijk aan in Nederland en vele hardcoreliefhebbers trokken dan ook naar België om dit feest bij te wonen. Gezien het succes, was het natuurlijk onvermijdelijk dat er een bijbehorende compilatie cd zou worden uitgebracht. Een dubbel cd wel te verstaan, met als extra een dvd met een registratie van het feest.

CD1: Live DJ set Tha Playah vs Dazzler

Tha Playah is één van de opkomende namen in de hardcorescene van de laatste tijd. Steeds vaker zie ik de naam van deze man van Neophyte Records voorkomen op line-ups of tracklists van cd-compilaties. Zo produceerde hij niet al te lang geleden ook de theme van de laatste Nightmare in Rotterdam. DJ Dazzler daarentegen is voor mij een grote onbekende. Zijn naam ken ik wel, maar ik moet bekennen verder nog nooit wat van hem gehoord.

Met z’n tweeën mogen zij de hele eerste cd vullen en zij doen dit met een combinatie van nieuwe en wat oudere nummers. Onder ‘oudere nummers’ versta ik overigens absoluut geen early rave, maar nummers als ‘Chronic disorder’ en ‘Prednison attack’. Wat me opvalt als ik de cd luister, is dat ze de nummers bijna altijd helemaal uit laten lopen. Tevens is het mixwerk ook niet bijzonder. In een DJ set kan je jezelf juist onderscheiden door bijvoorbeeld heel snel in te mixen, veel nummers voorbij te laten komen of door wat leuke dingen uit te halen, maar dat is hier dus niet het geval. Een beetje overdreven gezegd, zou je kunnen stellen dat je net zo goed een willekeurige compilatie cd op zou kunnen zetten. Een gemiste kans dus als je het mij vraagt.

De nummers zelf zullen de liefhebber van de hedendaags (mainstream)hardcore overigens wel bekoren. Persoonlijk spreken mij track vijf en elf het meest aan. ‘Chronic disorder’ is echt zo’n nummer wat lekker door blijft lopen en ‘Rotterdam nightmare’ heeft een lekkere duistere stem en een heerlijk snerpend geluid erin verwerkt.

CD2: Live DJ set The The Stunned Guys

The The Stunned Guys; wie kent deze Italiaanse oude rotten van het Traxtorm label niet? Als ik aan de The Stunned Guys denk, denk ik voornamelijk aan hun oude hits als ‘Being in love really sucks’, ‘Beats time’ en met name hun remix van ‘Originale Radicale Musicale’. Nummers van vroeger die mij een erg goed gevoel geven. Helaas draaien ze deze oude stijl niet zo vaak meer en staan dit soort tracks dan ook niet op de cd.
Opvallend aan de tracklist is dat alle nummers van Italiaanse komaf zijn, dat geeft het toch wel een apart tintje. Over het algemeen ben ik niet zo’n liefhebber van de huidige ‘mainstream hardcore’, maar ik moet zeggen dat er toch nog wel wat aardige nummers tijdens deze set voorbij komen. Zo vind ik ‘Core Pusher anthem’ en ‘The sickest audio crime’ nummers die lekker beuken. Ook ‘Revolution’ mag er zeer zeker zijn. Een nummer als ‘Thrillseeka’ had er van mij daarentegen niet op gehoeven. Uit oogpunt van de Italianen kan ik wel begrijpen dat ze hem gedraaid hebben, maar deze track hebben we nou toch echt wel genoeg gehoord. Dat het een ‘reload’ is doet hier weinig aan af. Het nummer verschilt niet echt veel van het origineel.

Opvallend vind ik trouwens dat The The Stunned Guys veel nummers met vocals erin produceren en draaien. Deze nummers worden tijdens een set dikwijls ondersteund door wat live MC-werk, iets wat op deze cd dan ook het geval is. De set wordt afgesloten met de 2002 remix van ‘Bim Bum Bam’, net zoals het origineel een lekker energiek nummertje.

CD2: Live set Endymion

Bij de live-act van Endymion komen we vanzelfsprekend alleen nummers tegen van de Enzyme jongens zelf. Nummers die bekend staan om hun duistere klanken en melodieuze geluiden, en die ook terug te vinden zijn op deze cd. Waar Endymion ook bekend om is, is dat ze goed in staat zijn het publiek op te zwepen met hun teksten. Persoonlijk moet ik alleen echter bekennen dat ik hier niet zo charmeert van ben. Het ‘geschreeuw’ gaat praktisch bijna aan één stuk door en ik vind dit afbreuk doen aan de muziek. De teksten die ze schreeuwen zijn overigens in het Nederlands en dat vind ik zelf niet klinken. Van godverdomme dit en godverdomme dat word ik niet warm, integendeel.

De producties van Endymion zijn vrij gevarieerd. De ene keer zijn ze wat melodieuzer en ‘mainstream gericht’, de andere keer weer wat duisterder en harder. Dit alles is dan ook terug te vinden in deze set. Zelf vind ik ‘Drunk with a gun’ en ‘Kapotnaaien’ de lekkerste nummers uit deze set. De overige nummers vind ik er iets minder bovenuit steken, maar zullen bij de Endymion-fan zeer goed in de smaak vallen.

DVD

De dvd van dit feest is een leuke extra bij deze cd. De dvd bestaat uit drie onderdelen. Naast een registratie van het feest, zijn dit foto’s en een commercial. Deze laatste twee punten spreken voor zich lijkt me en behoeven dan ook geen verdere uitleg.

De registratie duurt een uur en bevat beelden van dezelfde sets die op de cd terug te vinden zijn, waarbij de meeste aandacht uit gaat naar Tha Playah en DJ Dazzler. De beelden worden merendeel voorzien van het echte geluid tijdens het feest, af en toe is er in de studio muziek overheen gezet. Wat ik er verder over zou moeten zeggen weet ik niet; ik denk dat iedereen wel weet hoe zo’n gemiddelde dvd eruit ziet. Het is een leuke toevoeging aan de cd en vooral leuk voor mensen die op het feest zelf zijn geweest. Voor het overige is het niks wereldschokkends.

Outro

Project: Hardcore 2004 is een leuke compilatie, niet meer en niet minder. Het idee om live-sets op de cd te zetten, spreekt mij wel aan. Weer eens wat anders. De sets zelf vind ik vrij doorsnee daarentegen en de nummers onderscheiden zich niet echt van andere compilatie cd’s. Ik vind het leuk om af en toe een setje op te zetten, maar als ik er bijvoorbeeld twee achter elkaar luister, vind ik het persoonlijk te eentonig worden. Dit zal grotendeels komen door het feit dat de nieuwe ‘mainstream-hardcore’ mij niet zo aanspreekt. Spreekt jou dit juist wel aan? Dan zal deze cd ook al meer in de smaak vallen. De dvd is een leuke extra en zal vooral mensen aanspreken die zelf op het feest geest zijn.

Greetz, verwijderd

CD1: Live DJ set Tha Playa vs DJ Dazzler
  1. Project Hardcore presents - Tha Playah vs DJ Dazzler intro
  2. DJ D - Dirty
  3. Neophyte & Scott Brown - Blast your ass
  4. Prowler - Reality
  5. Menace II Society - Chronic disorder
  6. Evil Activities - We´re gonna get you
  7. Tha Playah - Fuck tha fame
  8. Meccano Twins - Sinapse
  9. The Viper - Intellectual killer (Nosferatu & Endymion remix)
  10. Tha Playah vs DJ Dazzler - Beat u 2 death
  11. Tha Playah - Rotterdam Nightmare
  12. Neophyte & Evil Activities - Alles kapot
  13. Project Omeaga - Prednison-attack
  14. Evil Activities - Dedicated
  15. Tha Playah - Who you rockin´ with?
CD2: Live DJ set The Stunned Guys
CD2: Live set Endymion

178 opmerkingen

Ze moeten eens leren om niet te veel dezelfde nrs. erop te zetten .

Van de 30 nrs zal ik er misschien 1 niet hebben
en dat willen ze nog in de winkel leggen schandalig.

ik vind het niet gek dat iedereen gaat downloaden
ze verplichten ons gewoon om alles te branden ,zodat je je eigen compulatie kan maken zonder alle dubbele nrs.
Mensen niet zo zeuren... als je gaat downen heb je strax geen enkele nieuwe cd meer!!! denk daar maar eens over na dan!!!!
tis zkr wel een vette cd maar de meeste nummers ken ik al.. maja voor de rest is de cd (Y)

Vet :respect: Prednison Attack :respect:
Zekerz vette CD en vette remixes (Y)
ja wel lagguh cd-tje
zekers een vette cd hoor ;)
kk vette cd!

ik vind hem wa ok

hee harre... opzich wel vette cd. heb hem voor nix gekregen.. alleen die endimion (ofzo) vind ik maar een stakker...
02. DJ D - Dirty (Y) nr.
trouwens een (y) cd'tje

is wel leuk cdtje :D

ja zeker wel de moeite waard!! :)

heb hem thuis....
is cker de moeite waard:bounce:
(Y) cd's en met de dvd helemaal toppie!!

kei goeie cd!!!
ik wil feestjuh volgend jaar zeker bezoekuhhh!!!!:bounce:
mzzls en de groetuhhh
uit venlo[T.R.C.V]
wel een leuk cdtje maarr niet in het bijzonder :)

hey hey

zeker een leuk cd-tje
Had er wel wat anders van verwacht..
Staan een paar mindere nummers op..

maar toch wel een leuk cd-tje
(k)
de cd blijft gewoon lekker :Bounce:
Ik vind het wel een lekker cd-tje, maar cd 1 is stukken beter dan cd 2.
Artiest {SHOWLIST artist 65984, 80701}
Egt wel masterlijke cd Bijna dezelfde liedjes die gedraaid werde op tha playah birtday party:)
heeft iemand ook die dvd gezien die iz egt WOUS :):):) whahhah
Best een leuke cd alleen endymion verneukt zn nummers door er de hele tijd door te schreeuwen en te vloeken. Jammer want die nummertjes zijn op zich wel lekker. Echt een storende stem heeft die vent ......

idd kut ja dat gezeur ertussen door. zou anders stukke beter klinken, nu klinkt t zo amateuristisch. cd paar lekkere nummers maar de dvd niet echt leuk, te veel ingezoomd op enkel de dj's en te weinig int publiek....
idd zonden van da gezeur.
maar er staan goede nummers op
en de dvd is ook wel aardig(Y)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 september 2004 om 16:34:

tis al 2,5 jaar geleden maar nu vind ik dat ik hier toch op moet reageren

je weet dus duidelijk niet waar je het over hebt, Endymion is een legende! Weetje hoe gruwelijk hun draaien vooral als hij een live-act heeft. En natuurlijk als hij gaat MCen isie ook super nix op aante merken (y)