Bargrooves - Over Ice II

anoniem gepubliceerd op , waardering: 75/100
Bargrooves - Over Ice II
17 februari 2010
ArtiestAndy Daniell
LabelBargrooves
Bargrooves is een sublabel van Defected Records, het beroemde Engelse houselabel uit London. Bargrooves is het kindje van Andy Daniell, die verantwoordelijk is voor het samenstellen en mixen van de Bargrooves compilaties. Tevens is hij A&R manager bij Defected Records en Strictly Rhythm. Een van de compilatieseries die Bargrooves kent is ‘Over Ice’. Onlangs verscheen het tweede deel uit deze serie, waarbij gelijktijdig het artwork een opfrisbeurt gekregen heeft. Het artwork leek vroeger nogal op dat van de Hed Kandi cd’s, mede daardoor werden de series ook veelvuldig met elkaar vergeleken. Volgens Daniell kunnen beide merknamen echter prima naast elkaar bestaan. Wel geeft hij aan dat hij, net zoals vele anderen met hem, is opgegroeid met Hed Kandi en zodoende er ook deels door beïnvloed is. Beide series gaan echter hun eigen weg en Daniell is zelfs van mening dat het bij Hed Kandi tegenwoordig vooral om een stijl gaat, terwijl hij met Bargrooves de mensen simpelweg kwalitatieve house wil voorschotelen. Terug naar het artwork dan nog even, want daar hadden we het immers over. De Japanse kunstenaar Dragon is hier verantwoordelijk voor en hij heeft ‘Over Ice II’ in een verfrissend jasje gehesen, goed passend bij het ‘coole’ concept.

De muziek dan, ‘Over Ice II’ bestaat uit twee cd’s, met daarop volledige, ongemixte nummers. Voor de nieuwste releases of onontdekt talent hoeven we niet bij Bargrooves te zijn. Dat is ook niet de insteek van het label. Het doel is simpelweg een fijne compilatie samen te stellen, met kwalitatieve housetracks. Een aantal grote hits, aangevuld met wat onbekender werk. Platen die wat minder geschikt zijn voor Defected Records kunnen bij Bargrooves worden onder gebracht, en tevens treffen we regelmatig wat oudere nummers op de tracklist aan (op deze compilatie zelfs een aantal platen uit 2007). Vragen we Andy Daniell welke plaat echt niet mocht ontbreken op de tracklist, dan noemt hij gelijk ‘Hey Hey’ van Dennis Ferrer. “Op dit moment is er geen betere plaat te bedenken, deze moest er natuurlijk op”. Wie zijn wij om hem tegen te spreken? ‘Hey Hey’ is natuurlijk ook een klapper van ongekend formaat. ‘Sky and Sand’ is ook zo’n sterk nummer dat iedereen kent. Wel een oudje overigens, want het nummer werd al in 2008 uitgebracht. Het swingende en funky ‘Enjoy Music’ van Reboot zal ook veel mensen bekend in de oren klinken, het was immers een flinke hit eind afgelopen jaar. ‘La Mezcla’ zal sommige inmiddels de neus uit komen, maar het moet worden gezegd dat Paul Kalkbrenner een zeer sterke remix van deze track heeft gemaakt. Het nummer is haast niet meer te herkennen, maar klinkt zeer lekker en erg verfrissend. Het doet sfeervol aan en weet goed de spanning op te bouwen. Hulde voor Paul Kalkbrenner voor deze heerlijke remix!

Qua muzikale invulling laat ‘Over Ice II’ een gevarieerd geluid horen, wel allemaal binnen de marges van de housemuziek natuurlijk. Een klassiek housegeluid met vocalen (‘Time’ van The Realm feat. Tony Momrelle) wordt afgewisseld met lekkere techhouse platen (denk aan ‘Spirits’ van Sebo K, het fijne ‘Caramellas’ van Aeroplane of ‘Monday’ van Steve Angello), soulful nummers (de Atjazz Love Soul Remix van ‘Time Of Our Lives’) en tracks met tribal invloeden (Still Beatin’ van DJ Chus & Rob Mirage en natuurlijk ‘La Mezcla’ van Michel Cleis feat. Toto La Momposina). Kortom, genoeg afwisseling en voor ieder wat wils. Tot slot blijkt Andy Daniell een groot fan van onze eigen Joris Voorn te zijn! “Ik ben een groot fan van Joris en de richting die hij de afgelopen jaren is ingeslagen. Eerst veroverde hij de technoscene en nu doet hij hetzelfde met de housescene. Platen als ‘Chase The Mouse’ en zijn remix van ‘Beach Kisses’ zijn zeer inspirerend en van hoge kwaliteit”. Het zijn dan ook deze twee platen die we aantreffen op de compilatie, en inderdaad, van hoge kwaliteit zijn ze zeker. Zowel zijn eigen funky en swingende ‘Chase The Mouse’, als zijn sfeervolle remix van Dosem’s ‘Beach Kisses’.

De releases van Bargrooves zijn misschien wat minder bekend en staan minder in de spotlights als die van Defected Records, maar het label verdiend toch beter. Want wie puur op zoek is naar kwalitatief goede housemuziek, zonder perse de nieuwste releases in huis te willen halen, van enkel alleen de grootste artiesten, is bij Bargrooves en in dit geval ‘Over Ice II’ aan het juiste adres. De compilatie brengt de nodige hits en bekende namen, maar kiest ook voor onbekendere tracks en artiesten en voegt bovendien hier en daar een wat ouder nummer toe aan de tracklist. Dit leidt tot een gevarieerde en lekkere tracklist.

1. Reboot - Enjoy Music
  2. The Realm feat. Tony Momrelle - Time (The Layabouts Vocal Mix)
  3. The Jinks feat. Carla Prather - What Happened To Us