InQontrol DVD

anoniem gepubliceerd op
InQontrol DVD
8 juli 2004
Het is alweer enige tijd geleden dat In Qontrol in de RAI plaatsvond, een kleine drie maanden om precies te zijn. Maar voor degene die het feest nog eens opnieuw willen beleven, is er nu sinds enkele weken de bijbehorende DVD uit, met daarop een uitgebreide registratie van het feest.

Een envelop valt in mijn brievenbus met daarin de DVD van In Qontrol. Ik ben meteen wel onder de indruk als ik het schijfje eruit haal. Het doosje, of beter gezegd het kartonnetje, is zeer mooi vormgegeven. Deze vormgeving handhaaft zich gelukkig ook op de DVD zelf. De menu’s zijn mooi en strak in zwart/geel opgebouwd, wat het tot een zeer overzichtelijk geheel maakt. Het hoofdmenu bestaat uit een zestal keuzemogelijkheden, te weten;
• The registration
• The interviews
• You are in Qontrol
• Backstage
• The crowd
• Photo album

Logischerwijs vormt het onderdeel ‘The registration’ de hoofdmoot van deze DVD, dus laten we hier dan ook meteen maar mee beginnen. Dit onderdeel bestaat met name uit (korte) registraties van de DJ-sets uit de mainzaal, aangevuld met beelden uit de andere zalen. Persoonlijk had ik liever een iets andere indeling gezien. In de main werd namelijk alleen hardstyle gedraaid en dat is zeker niet mijn favoriete stijl. Ben jij wel erg gecharmeerd van deze stijl, dan kan ik je alvast verzekeren dat je geen spijt zult krijgen van de aankoop van deze DVD. Zelf had ik liever wat meer techno en early rave op het schijfje terug gezien. Maargoed, in ieder geval; alle DJ’s uit de main staan dus op deze DVD. De muziek die je tijdens de beelden van de DJ en het publiek hoort is ‘live’ en daar ben ik blij om. Vaak hebben ze bij dit soort registraties muziek in de studio toegevoegd en dan missen de beelden toch een hoop impact. Je ziet het publiek uit zijn dak gaan en de DJ die in de weer is met zijn mixer en draaitafels, maar de muziek sluit er niet op aan. Dan mist er toch iets belangrijks vind ik. Helaas is dit overigens wel het geval bij de beelden van de NRG, techno en early rave zaal (buiten alle DJ’s uit de main, de andere keuzemogelijkheden behorende bij ‘The registration’). In het doosje bevinden zich de tracklists behorende bij de beelden uit de mainzaal. Ik heb dit zo nog nooit gezien en vind dit zeker een pluspunt. Altijd handig als je een lekker nummer voorbij hoort komen, maar je weet niet van wie het is.

Laten we eens kijken wat de DVD ons verder te bieden heeft. Ten eerste interviews met een negental DJ’s. Leuk om te zien, niet meer en niet minder. Diepgaande gesprekken hoef je hier natuurlijk niet te verwachten. Dit item wordt gevolgd door ‘You are in Qontrol’, maar ik geloof dat ik dit onderdeel juist niet helemaal onder controle heb. Je ziet een soort van studio en daarin zal je kunnen spelen met beelden en geluid. Alleen wil dat dus niet helemaal lukken bij mij. Nou moet ik bekennen dat ik dit ook niet bijster interessant vind, dus heb ik het gelaten voor wat het is, dan maar niet In Qontrol zijn.

Het backstage stuk spreekt me daarentegen wel erg aan. Eindelijk eens een registratie die hier vrij veel aandacht aan besteed. We volgen de totstandkoming van het feest van begin tot eind, erg leuk om te zien. Eén en ander wordt afgewisseld met wat korte interviews met medewerkers van Q-dance. Een leuk kijkje in de keuken bij deze partyorganisator dus. De laatste twee onderdelen van deze DVD hadden wat mij betreft best achterwege mogen blijven. Bij ‘The crowd’ mag het bezoekend publiek even kort zijn zegje doen over het feest. Hoogwaardig materiaal levert dit niet op. Sommige mensen zijn leuk en mooi om te zien, maar andere zullen zich wel schamen als ze zich thuis op de TV terug zien. Onder het kopje ‘Photo album’ vinden we, niet geheel verassend, foto’s van het feest. Leuke plaatjes, maar verder niks bijzonders. Op Partyflock kun je dit soort foto’s ook wel terug vinden.

Samenvattend denk ik dat Q-dance met deze DVD een prima product heeft afgeleverd. Het feest zelf vond ik persoonlijk een beetje tegenvallen, maar de DVD-registratie doet dat zeker niet. Dit ondanks een paar niet interessante onderdelen. De basis van de DVD (die het overgrote deel van de DVD vormt) is prima in orde, met name voor de hardstyle liefhebber. Oké, ik had liever gezien dat ze een andere zaal gekozen hadden, maar uit commercieel oogpunt valt deze keuze natuurlijk zeer zeker te billijken. Hardstyle is immers nog steeds zeer populair en vandaar ook dat dit geprogrammeerd stond voor de mainzaal en logischerwijs verdient een mainzaal een vooraanstaand plekje op de (DVD)registratie. Kortom deze DVD vormt met een goede inhoud (voor de onderdelen ‘registration’ en ‘backstage’) en een mooie vormgeving c.q. lay-out en zeer geslaagd naslagwerk.

Greetz, verwijderd

179 opmerkingen

ik sta op die dvd van inqontrol dat is wel lachen...
Misschien ben ik een beetje te laat maar goed.
De You are in Qontrol functie werkt met het knopje "angle" op je afstandbediening. Dit is ook wel de camerahoek wijzigen. Je ziet dan bij 1 van de 4 kleine schermpies een rood lampje en dit beeld wordt dan op het grotere beeldje weergegeven.
oja mijn mening over de DVD is dat hij zuper is!!!!!!!!!
Cant wait for the DEFQON.1 DVD!!!
Technoboy was weer op zn best!!!!!
:)
die dvd moet hier thuis komen te liggen ckerssssssssss

mensen weten jullie of er ook een cd uitkomt van in qontrol? want die moet ik natuurlijk ook hebben!
Leuk om te zien hoe het gemaakt is, alleen jammer van het plak en knip werk! Mensen staan op hun hardst te stampen op de dvd, terwijl de muziek juist het begin/rustigste van een nummer is...:S Klopt niet helemaal!

Tof dvd'tje .. mja valt iid beetje tegen dat je niet de egte muziek hoort mja .
Vette dvd. kippevel,was gewoon weer terug en vin IQ toch nog steeds beste feessie tot nu toe!

is egt wel een goeie DVD !!! Want ik sta erop :)

kussie

Was zekers wel een goede dvd.....kijk maar in de 13de min...daar sta ik voluit te gaan saamjes met fleur!!!
goed vaag.
ja leuke dvd maar die van Qlimax was idd beter (tog heb k ze beide gekocht)

leuke DVD maar erg kort. jammer

kwil m zien!

Lekker Dvd-tje hoor...idd niet zo goed als die van Qlimax, maar er kan er maar 1 de beste zijn...

ik zeg gewoon als er maar een lekker beat en BASS in zit goeie inhoud;) verders altijd leuk om andere mensen te leren kennen hihi
mijn mening is niet zoveel verschillend... met die van jullie ik vind alleen op de in qontrol dvd de your are in qontrol zuigen hadden ze weg mogen laten helaas (kon nie anders omdat qlimax 1 zaal had) werd op in qontrol meer main gefilmd dan de overige zalen.. wat ik mooi vond aan de qlimax dvd dat het opbouwend was van hardtrance naar hardcore.. bij in qontrol liepen juist die stijlen flink door elkaar :)

en voor diegene die interresse toonde in de defqon.1 dvd kep um hier hij beter qua extraas dan de inqontrol dvd... heel veel geschoten op de main.. de afsluiter van technoboy + vuurwerk is gefilmd.. het is ook zo dat ze de overige zaolen wel laten zien maar ook weer ff alle djs in da moment laten bij komuh... tis wel leuk dat hier zelf ben geweest zie mijn forum plaatje :).. ik sta onder gizmo links vanuit zijn zicht ff 2 sec in beeld haha... maar de opbouw van de defqon dvd vink ook iets beter... begint met don diablo main.. later hardtrance, nrg, techno, hardstyle hardcore ect.. dus da vink fin iig nie zo door elkaar waarin in qontrol mij tegenviel.. vond wel fijn dat ze vanaf in qontrol leuke extraas derop hebben gezet en deze bij de defqon dvd stukie zijn uitgebreid c 4 yourself :).... ik ben iig op qlimax en op defqon weer aanwezifg dit en volgendjaar jop mzzls ;)

Ik wil em ook wel zien :D:D:D:D

het is wel een leuk dvdtje, moet defqon dvd nu nog ff halen...

yeps, me 2