Activa - This World

door , gepubliceerd op , waardering: 86/100
Activa - This World
21 januari 2010
ArtiestActiva
Genre: trance
In oktober van het vorige jaar vierde Activa (Rob Stevenson) de release van zijn debuut artiestenalbum tijdens de ‘UK edition’ van Create in Delft. Het album is dus al een poosje uit, echter het wachten bleef op een recensie-exemplaar via label of distributeur. Daar is het wachten nog steeds op, dus gelukkig stelde de maker zelf zijn cd beschikbaar. Beter, want ‘This World’ is het bespreken meer dan waard!

Activa

Activa heeft remixen en eigen producties uitgebracht op vermaarde platenlabels als Vandit, Anjunabeats, Armada en Spinnin’. Zijn thuisbasis is het Engelse label Discover Records, waar hij vanaf 2006 een serie van hoogkwalitatieve trance releases uitbracht. Bekend werd Activa met onder meer zijn singles ‘Twisted/Restless’, ‘Genetic’ en ‘Remember’. Rob Stevenson werd door niemand minder dan Paul van Dyk betiteld tot ‘The Best Producer of 2008’. In dat jaar mixte hij ook zijn eerste compilatie bij elkaar, op een cd die deel uitmaakt van de ‘Live As’ serie op het Discover label. Hij deed dit live voor een uitzinnig publiek op een uitverkocht Digital Society trance event. Aangezien hij meer dan de helft van de tracks voorzag van een remix, edit of andere bewerking, was het min of meer de voorbode van een eigen artiestenalbum. En met zijn dubbel-cd ‘This world’ kwam dat er ook.

This World

Met ‘Minute one’ en ‘This world’ krijgt deze cd een zéér rechtmatige opening! Aanzwellend, opbouwend en overdonderend op typisch Activaäanse wijze. Je voelt aan alles dat er mooie dingen te gebeuren staan. En wanneer na vierenhalve minuut de eerste beats erin knallen kan het feest los! Eerst nog ingetogen los, met het door Julie Harrington gezongen ‘Can you feel it’ en de twee vocale, ook betrekkelijk kalme trancers die erop volgen. Maar vanaf ‘Atlantic’ gaat het tempo omhoog en wint de cd aan stevigheid. ‘Salt Lake’ is één van mijn favorieten van het album: de rollende drive, de pakkende melodie, de overtuigende break... wat een topplaat. Samenwerkingen staan er ook op de plaat. Gary Maguire en Peetu S (Sainio) tekenden voor de coproductie van respectievelijk ‘Terminal 5’ (dansend door de bodyscan) en ‘War game’. En samen met de Italiaanse melodieënkoning Giuseppe Ottaviani maakte Activa het krachtige ‘Long way back’. Verder nog het vermelden waard zijn de knallers-met-emotie ‘Don’t leave me’ en ‘Another day’ en de dampende Club Mix van ‘Rise above’. Maar het lekkerst is voor het laatst: ‘Transmission’. Als je de perfecte omschrijving van de Activa sound wilt, luister dan naar deze track. Kan ik mooi vijf minuten en zeventien seconden mijn mond houden.

Oor-deel

Eigenlijk had het hierbij moeten blijven. Bij de bovenstaande cd, gemixt tot een heerlijke en perfect opgebouwde DJ-set. Maar ‘This World’ is een dubbelalbum. En toch ook weer niet helemaal. Want CD2 bevat allereerst vier langzame, rustige, zelfs beetje saaie tracks die nog tot het album behoren. En daarna is er bonusmateriaal, in de vorm van een drietal remixen. Gary Maguire boog zich over ‘End of summer’ (niet op het album) en deze remix is zeer de moeite waard! Tot slot brachten Thomas Datt en Simon Bostock nog de gewenste levendigheid in twee chille tracks van de tweede cd. Conclusie: het extra schijfje zal niet vaak uit het doosje komen, maar de eerste cd zal hier nog regelmatig een bejubeld rondje draaien!

Score: 86/100

1. Minute One
  2. This World