Partyflock
 
­ Nederland

'winst maken staat niet voorop'

gepubliceerd door , op
<p class="source">
(artikel de Volkskrant woensdag 2 november 2001)
<p class="intro">
Sander van der Sluis, partner Extrema in Eindhoven, waakt voor vervlakking.
</p>
<p>
Soms vindt Sander van der Sluis (31) het jammer dat de jongeren van nu niet de revolutionaire cultuuromslag zullen ondervinden zoals hij dat ruim tien jaar geleden ervoer. Toen reed hij met Marcel Mingers, zijn compagnon, naar een acid-feest in Gent en keken zij sprakeloos naar de menigte die in alle dansbewegingen vrijheid uitstraalde.

Jongens en meisjes stonden niet langer tegenover elkaar in rijtjes, maar zij waren plots individuen, die door en met elkaar of juist voor zichzelf dansten. 'Het virus had ons meteen te pakken.' Dat 'gevoel' leidde tot de oprichting van Extrema - dat staat voor 'over de grens gaan in de zin van bewustzijnsverruiming' - in 1992.

Het public van Extrema-feesten is in die tien jaar niet veranderd. 'Mondige, creative mensen, niet piepjong meer, die weten wat ze aan het doen zijn.' Daarom heeft Extrema - vooral actief in Eindhoven en Maastricht - maar zelden last van drugsproblemen. 'Hoewel we streng bij de deur controleren, hebben we nog geen dealer of ghb-buisjes aangetroffen. Het enige wat de EHBO-dienst doorgaans bij ons heeft te doen, is het doorprikken van blaren.'

Dat publiek komt ook nog altijd voor hetzelfde, gelooft hij. Vooruitstrevende house ('nooit top 40!'), excentrieke decors én de boodschap. Eigenlijk hangt Extrema het gedachtegoed van hippies aan, zegt Van der Sluis, want '</i>Woodstock</i> is oprecht en nog steeds actueel'. Daarom heeft Extrema een zeepaardje in het logo ('liefde en repect'), luidt de organisatie het nieuwe jaar in met </i>Humanite 2002, the future generation</i> en dragen feesten namen als </i>Religions are all the Same</i>.

De dance-scene is wel veranderd, vindt hij. Bij sommigen is het idealisme zoekgeraakt in de commercie, vindt hij. Extrema waakt voor de vervlakking; natuurlijk moet er geld worden verdiend, maar winst maken staat nooit voorop. 'We zijn dan ook niet altijd even bedrijfseconomisch bezig.' Afgelopen zomer nog trok een party duizend bezoekers minder dan verwacht. 'Dan denk je wel: "Ooops." Maar het feest was helemaal te gek.' De bezoekers konden via een satellietverbinding dansen op muziek van een dj uit Liverpool.

Meestal is de omzet behoorlijk. Een kleine 'exclusieve' party - zoals in Theater Bonbonnière in Maastricht - mag dan slechts vijftienduizend gulden opbrengen, het jaarlijkse outdoor-festival bij recreatieplas Aquabest heeft een omzet van zo'n anderhalf miljoen. Ook rekent Extrema Coca Cola en Smirnoff tot zijn spons.

De vaste bezetting (zeven mensen) kan er prettig van leven, aldus Van der Sluis. Nee, hij rijdt niet in een Porsche. 'We blijven gewoon jongens die mooie dingen proberen te maken.'
</p>