Partyflock
 
­ Nederland

Exposure met 4 uur lang James Zabiela

anoniem gepubliceerd op
Exposure met 4 uur lang James Zabiela
25 november 2004
Al geruime tijd gingen er div. geruchten en werd er volop gespeculeerd over de volgende Exposure line up. En ook voor de organisatie is het lange tijd onduidelijk geweest hoe de volledige line-up eruit zou gaan zien. Na lang onderhandelen met div. partijen kan dan nu eindelijk alles bekend gemaakt worden.

Vanaf de allereerste keer is Joyce Mercedes er standaard bij geweest. Helaas kan zij dit keer niet aanwezig zijn wegens muzikale verplichtingen in Turijn. Jordi Bouman vervangt deze keer haar plaats en zal de avond gaan opstarten. Iemand van wie veel mensen een half jaar geleden nog nooit van hadden gehoord maar inmiddels bezig met een leuke opmars in de progressive scene. Zo stond hij in de laatste maanden op div. gewaardeerde clubavonden zoals de Border Community Night, Everybody en beide Capitals. Al diverse keren warmde hij op voor bijv. Sander Kleinenberg, Tom Stephan en Paul van Dyk. Zijn progressieve stijl is moeilijk te omschrijven maar heeft veel invloeden van o.a. rock en breaks maar ook van house en zelfs pop. Iets wat erg goed aan sluit op de persoon die het van hem over neemt en tevens de avond zal afsluiten.

Want niemand minder dan James Zabiela zal deze avond te gast zijn bij Exposure! Een paar jaar geleden draaide deze 25 jaar jonge artiest nog alleen voor de knuffeldieren op zijn slaapkamer inmiddels is hij uitgegroeid tot de nummer 15 in de DJ Mag top 100 boven namen als Danny Howels, Roger Sanchez en James Holden. Deze ontdekking van Sasha is één van de weinige dj's van deze tijd die doorgebroken is vanwege zijn draaikunsten en niet om zijn producties. Zijn net uitgebrachte dubbel cd "ALiVE" is dan ook live gemixt (iets wat tegenwoordig ook niet meer veel voorkomt) en met behulp van de nieuwste Pioneer cd spelers (3 x CDJ 1000), een Pioneer effecten unit (EFX 500) en een Pioneer mengpaneel (DJM 600) laat James Zabiela zien dat dj'en uit meer kan bestaan dan 2 platen aan elkaar mixen. Niemand minder dan "3 deck wizard" Carl Cox kon dan ook niets anders dan zeer veel respect tonen toen hij James zag draaien tijdens zijn residentie in de Space (Ibiza).

Deze editie van Exposure vindt wederom plaats in Club Fly (de oude Club Exposure). De locatie blijft uitermate geschikt voor dit evenement omdat de magische sfeer het meest tot zijn recht komt bij de muziek van de avond. Keerzijde van de medaille is dat er voor deze avond slechts 600 kaarten in de voorverkoop zijn te krijgen. De organisatie van Exposure raadt dan ook iedereen aan om de kaarten in de voorverkoop te halen om zo teleurstelling te voorkomen. Voorverkoopkaarten kunnen in Den Haag gehaald worden bij Rhythm Import, en Hype Kappers. Tevens kunnen er, voor bezoekers buiten de regio, telefonisch kaarten worden gereserveerd op 070-322.92.16 (dinsdag t/m vrijdag tussen 12:00 en 18:00).

Club Exposure
Date : Saturday 18th of December 2004
What : Exposure, "It's all about the Music!"
Who : James Zabiela (4 hours long) - Jordi Bouman
Where : Club Fly, Westduinweg 232 - Den Haag
Time : 23:00 - 05:00 hrs.
Presale : 10,- (ex. fee) @ Rhythm Import, Hype Kappers and Club Fly, more presale@ http://www.clubexposure.nl
Door : ? 15,-
Age : + 21 year!
Motto : Love life, Expose yourself
Info : http://www.clubexposure.nl

22 opmerkingen

 
Zijn net uitgebrachte dubbel cd "ALiVE" is dan ook live gemixt (iets wat tegenwoordig ook niet meer veel voorkomt) en met behulp van de nieuwste Pioneer cd spelers (3 x CDJ 1000), een Pioneer effecten unit (EFX 500) en een Pioneer mengpaneel (DJM 600) laat James Zabiela zien dat dj'en uit meer kan bestaan dan 2 platen aan elkaar mixen. Niemand minder dan "3 deck wizard" Carl Cox kon dan ook niets anders dan zeer veel respect tonen toen hij James zag draaien tijdens zijn residentie in de Space (Ibiza).


:vaag:

wat een slecht geinformeerde schrijver hier...

Ooit van Richie hawtin gehoord?

Carl Cox is 3-deck wizard??? :no: Jeff Mills wel :yes:

goed artikel, hoor, voor een dance site

heb beter geinformeerde stukken in de Tina gelezen
 
Artiest Dennis Hupla
Klote dat Plump DJ`s dan ook in Nederland zijn in Panama, luxe probleem!
Jeff Mills is idd de 3-deck wizard, heb Carl Cox het ook wel zien doen
 
Carl Cox staat bekend als DE 3 deck wizzard!!!

Omdat hij de eerste was die dat deed.

Beter je huiswerk doen voordat je zoiets neerzet jongens.
 
eerste resultaat bij google:

de man met de ontspannen glimlach die begrepen heeft dat hij de massa kan bespelen als geen ander. Het is tijdens deze periode dat hij begint te experimenteren met een derde platendraaier en de bijnaam ‘The 3 Deck Wizard’ krijgt! De truc met de platendraaiers is een gimmick die in de discotheekwereld zeer geapprecieerd wordt en algauw draait Cox in de belangrijkste clubs van het land. In 1992 neemt hij een nieuwe kaap en begint met producen.


DIT WAS DUS VOOR 1992!!!!!!!!!!
Wat deed richie hawtin toen???
Artiest Dacato
Goeie opmerking Mr. Paashaas (y)
Zat ook al bij het bekijken van de eerste reactie mezelf te ergeren..:frusty:
en Zabiela is ook een grote held! Ik hoop dat hij vaker naar nederland komt!
Ja Zabiela is geweldig. Helaas dat ik daar nog niet naar binnen mag :) helaas
 
21+ :'( :'( :'(
Ik denk wel dat ik hierbij ben hoor...
Vorige exposure met tomiie en ozgur can was ook erg goed bevallen
Plus dat Zabiela super dj is! :)

Drazzic : je komt gewoon binnen hoor...ze doen niet moeilijk daar !
hmmmz ziet er chill uit :D
Ze doen echt niet moeilijk hoor!
Gewoon komen!!!
 
Carl Cox staat bekend als DE 3 deck wizzard!!!

Omdat hij de eerste was die dat deed.

Beter je huiswerk doen voordat je zoiets neerzet jongens.


hahahaha, grapjas

Jeff Mills heeft toch echt voortgeborduurt op de techno van Juan Atkins en Saunderson (1989)

en heeft vanuit de hiphopscene altijd met 3 decks gedraaid.

eerste resultaat bij google:

de man met de ontspannen glimlach die begrepen heeft dat hij de massa kan bespelen als geen ander. Het is tijdens deze periode dat hij begint te experimenteren met een derde platendraaier en de bijnaam ‘The 3 Deck Wizard’ krijgt! De truc met de platendraaiers is een gimmick die in de discotheekwereld zeer geapprecieerd wordt en algauw draait Cox in de belangrijkste clubs van het land. In 1992 neemt hij een nieuwe kaap en begint met producen.


DIT WAS DUS VOOR 1992!!!!!!!!!!
Wat deed richie hawtin toen???


detroit-sound ontwikkelen, minimalisme in sets brengen, naast 5 decks een 909 en EFX - box gebruiken, met stanton een final - scratch -versie testen

tsja, iets meer dan Carl Cox

die ik vooral zie als dikke neger die in een slecht samenhangende set hitjes draait

JIJ moet iets beter je huiswerk doen, want je kan me over allerlei onderwerpen alles vertellen, maar begin niet hierover, lampie
 
NB

Ontario (Canada) native Richie Hawtin started working as a disc jockey in the dance clubs of nearby Detroit. Soon be became Plastikman and began composing his own music, often inspired by the masters of electronic music (Kraftwerk, Cabaret Voltaire, Brian Eno). Under the moniker of Cybertronic, Hawtin released the single Circuit Breaker that established him (a white kid from Canada) as a creative force in the Detroit techno underground. Under the moniker of F.U.S.E. (aka Futuristic Underground Subsonic Experiments), Hawtin released a few tracks that became rave anthems (the psychofest of polyrhythm and acid keyboards F.U., the elegantly surreal Substance Abuse, Slac), later collected on Dimension Intrusion (Wax Trax, 1993). The album also includes the new single, Train-Trac 1. Another early success was Hawtin's collaboration with LFO, Loop.
Hawtin's trademark sound was, first and foremost, a delirious inferno of electronic grooves (thanks to his mastery of the bass line synthesizer), but from the percussive orgies of following singles Krakpot and Spastik, Plastikman boldly moved on to the ambient/psychedelic subtleties of Sheet One (NovaMute, 1993). Plasticity, Smak and Helikopter run the gamut of techno, ambient, acid-rock, industrial music and acid-house. The overall feeling is transcendent, rather than hedonistic.

Musik (NovaMute, 1994) offers a mature synthesis of his technique and his vision. Other than the techno locomotive of Goo, the album does not contain anything that can be easily related to existing styles or genres. There is a strong psychedelic undercurrent (Plastique, Marbles), and deviant metabolic units that border on industrial music (Konception, Ethnik), experiments in sound that only accidentally include regular beats (slower, chill-out beats).

The next project and closing chapter of the trilogy was supposed to be Klinik. While Hawtin was working on this album, that was meant to make music with the remnants of dance-music after dissecting beats and bass lines, the US authorities expelled him for performing illegally as Plastikman.

After a three-year hiatus, Hawtin resurrected Plastikman with the singles Sickness (Novamute, 1997) and 8068 (Plus 8, 1997). The subtlety of his spare style shines in these singles.

Klinik's ideas were honed for Consumed (NovaMute, 1998), that salvaged some of the material readied for Klinik, when even the beat liquifies. Hawtin's magistery is immediately highlighted by Contain, whose soft polyrhythmic ticking in a sea of echoes slowly evolves into a swinging beat. The following Consume, basically, picks up from there: the swinging beat (just a bit faster, lower and bluesier) journeys a desolate landscape of haunting drones and burbling electronics. Consumed has a steadier, almost military, beat, that doubles a couple of time and intersects one of the few melodic lines in the entire album (a very diluted melodic line). That title-track, de facto, bridges the first two tracks' programmatic music with their popular application: Locomotion is the only track with a familiar dance structure, although its techno-id beat is warped by a dub reverb.
Another experimental core is represented by the sequence of Cor Ten, Convulse, Ekko, and Converge, which is virtually a suite: melody and beat-boxes fade out, leaving mainly atmospheric breathing and heartbeats to compete in an ecosystem of distant and android noises.
This is all highly original and ultimately mesmerizing. But, once he has made such a revolutionary statement, there is little he can add, and In Side sounds already dejavu.
The laid-back and subdued tone(s) of the album have coined a new post-ambient idiom by leveraging on the dub dogma of "minimal means to maximum effect".

The material omitted from Consumed finally appeared on Artifakts (NovaMute, 1998). The funereal Korridor and the Kraftwerk-ian Skizofrenik show a much stronger interest in texture. But one can't help noticing that these are, indeed, leftovers, still under the influence of much more conventional forms (the heart-beat pulse of Psyc, the world-beat of Pakard and Hypokondriak). At the same time, one can appreciate how daring and calculated Hawtin's operation was on Consumed, as he methodically removed the "easiest" tracks and focused on the experimental side of his work.

The excellent single PK (M-nus, 2000) also comes from those sessions.

In 1996 Hawtin released a single a month (meant to document the evolution of his technique) under the moniker Concept. Concept 1 (Minus, 1997), credited to Richie Hawtin, is a continuous suite built out of excerpts from those singles. Decks, EFX & 909 (Novamute, 1999), again credited to Richie Hawtin, is a fluid suite in 38 short movements that pastes together freely reworked compositions by other musicians. While a show of dexterity at the studio machines, it also marks a sudden drop in creativity.

Too much thinking went into Richie Hawtin's next project, DE9: Closer To The Edit (Novamute, 2001). The compositional process (heavily reliant on samples) looks more like a game and almost disqualifies the album as mere research. But, thankfully, the result has nothing to do with the premises, and Hawtin ends up with a brainless, mindless, utterly vulgar super-charged set of techno stereotypes.

Richie Hawtin's mini-album DE9 - Closer To The (Minus Inc) is a retreat to classic techno.

After a five-year hiatus, Plastikman's Closer (Mute, 2003) also returned to Hawtin's roots in house and techno music. This is possibly Hawtin's least creative album, a mere repetition of cliches of modern dance music, compounded by the fact that each idea gets stretched as long as possible (vocals do not help). CDs are cheap to make


ergo: hij ontwikkelde al een nieuwe sound, toen die neger nog aan het kutten was op zn draaitafeltjes

en daarnaast heb ik niets over Hawtin gezegd, maar over Mills

eppo

eerst lezen, dan beginnen met blaten, paashaas
 
en als je het dan toch zo goed weet, paashaas, verklaar de laatste dvd (exhibitionist) van Jeff Mills is

Overigens heeft Jeff Mills in 1989 samen met Juan Atkins de eerste,. zoals wij het nu kennen, techno ten gehore gebracht.

das dus alweer driee jaartjes eerder dan Cox

paashaas, heb jij dit recensietje geschreven?

lijkt me inderdaad op jou niveau :yes:
Fijn! Ik weet het beter! Ooit van pb's of forum gehoord?!

Anyway, Zabiela is super! Helaas nu niet in Nederland, maar heb zojuist z'n Renaissance mix gekocht in Australie en zou er graag bij zijn..

Veel plezier voor iedereen die wél gaat!
 
Carl Cox = 3 deck wizzard.

Dat is nou eenmaal zijn bijnaam en wat de rest deed maakt eigenlijk niet uit.
Er zullen vast meerdere artiesten zijn die met 3 draaitafels draaiden maar dat was nou eenmaal zijn bijnaam.

En DAAR ging mijn opmerking nou over!

Tevreden?
Ik wel hoor Paashaas. Ik ben het met je eens

Zabiela is inderdaad super. Heb hem voor het laatst gezien op de isle of mtv in het paard van troje. was zeker goed. iedereen die hem nog niet kent moet hem zeker ff gaan checken
Jezus mensen, vecht het lekker ergens anders uit over wie wat en waar 3 decks, al waren het er honderd. domme opmerkingen worden niet geduld wanneer James Zabiela behandeld word!
Pfff ja he bart Integro......Der kan op PF nooit eens serieus gediscuseerd worden:(
Goed nieuws dat James komt draaien zou er graag heen willen,maar hoe is het deurbeleid bij de Fly.

Zou het niet leuk zijn dat er een keer een James vs James avond zou worden georganiseerd.





Dan heb ik ik het natuurlijk over die andere james....ofwel Mr James Holden:respect:
Ik zit hier naast de beste vriend van James en we hebben net met hem gesproken (hij zit nu in Miami)en hij heeft zin in 4 uren achter elkaar te draaien, en daar is hij goed in (luister zijn cd's, live gemixd). Voorproefje: http://homepage.mac.com/jameszabiela/zabielaessentialmix/FileSharing12.html

see you there,

Mescob & Messycolin