Partyflock
 
­ Nederland

Online aanbieders van tickets moeten onvermijdbare kosten opnemen in prijs

gepubliceerd door , op
© Joseph Francis
Online aanbieders van tickets moeten onvermijdbare kosten opnemen in prijs
4 juli 2017
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) draagt online aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets op zich aan de regels te houden voor het duidelijk vermelden van prijzen. Nu is het vaak zo dat er tijdens het boekingsproces nog allerlei verplichte kosten bijkomen voor de consument. Dit mag niet. De wet schrijft voor dat de aanbieder kosten die onvermijdbaar zijn in de basisprijs moet opnemen. Verplichte kosten die gelden per boeking (dus niet per kaartje) moet de aanbieder bij de start van de boeking duidelijk vermelden. Kosten voor extra keuzemogelijkheden die niet verplicht zijn, mag de aanbieder later in het boekingsproces vermelden.

Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: "Consumenten mogen tijdens het boekingsproces niet met extra kosten worden geconfronteerd die ze altijd moeten betalen. Duidelijke prijzen zijn niet alleen belangrijk voor consumenten, maar ook voor ondernemers die met elkaar concurreren." Online aanbieders van tickets krijgen tot 1 oktober a.s. de tijd om hun praktijk aan te passen.

Duidelijke prijzen
De ACM heeft het thema 'duidelijke tarieven en voorwaarden' hoog op haar agenda staan. De toezichthouder wil dat prijzen voor de consument transparant zijn. Met duidelijke prijzen kunnen zij producten en diensten eenvoudiger vergelijken. Dat bevordert eerlijke concurrentie tussen bedrijven. Consumenten profiteren daarvan in de vorm van scherpere prijzen en betere kwaliteit en service.
Veel consumenten klaagden bij de ACM over de kosten van concert-, theater- en festivalkaarten. Zij meldden vooral dat er tijdens het boekingsproces nog allerlei kosten bij kwamen die vooraf niet bekend waren maar die je wel moest betalen, zoals administratiekosten, servicekosten of printkosten. Het kaartje dat in eerste instantie goedkoop leek, werd door deze bijkomende kosten een stuk duurder, tot wel 20% bovenop de oorspronkelijke prijs.

De ACM draagt de primaire aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets en hun organisatoren op de prijsvermelding op hun website voor 1 oktober aan te passen. Vervolgens gaat de ACM opnieuw controleren of zij hun prijzen correct vermelden. Is dat niet het geval dan kan de ACM hen daartoe dwingen.

9 opmerkingen

Dat wordt g*d tijd zeg
Ach ja, je weet toch dat je er nog minstens 5€ bij moet tellen, het is niet dat ze hierdoor goedkoper worden. Maar het gaat inderdaad om het principe.
Uitspraak van Legion of the Lost op woensdag 5 juli 2017 om 00:15:
je weet toch dat je er nog minstens 5€ bij moet tellen


Dit was een aantal jaren geleden wel anders, toen varieerde de fee kosten van €1,25-€2,50 (en dat was ook nog eens vaak per boeking i.p.v. per kaartje).

Misschien dat door deze maatregel wat meer druk vanuit de verschillende organisaties wordt uitgeoefend op de ticketkantoren, omdat het voor de consument nu maar 1 prijs wordt. en dus de organisatie die prijs moet kunnen gaan verantwoorden t.o.v. de consument.
De btw van de boekingskosten wordt wel lager ipv. 21% naar 6% , maar dat verschil zullen ze wel inpikken.
laatste aanpassing
Het is heel leuk hoor maar de prijs wordt nu gewoon vijf euro duurder. Als je vaak naar feesten gaat weet je wel ongeveer wat erbij komt. Zou het fijner vinden als ze een keer iets aan die achterlijke servicekosten doen bv door het per boeking te doen en niet per kaart. Daar hebben wij veel meer aan.
Misschien dat door deze maatregel wat meer druk vanuit de verschillende organisaties wordt uitgeoefend op de ticketkantoren, omdat het voor de consument nu maar 1 prijs wordt. en dus de organisatie die prijs moet kunnen gaan verantwoorden t.o.v. de consument.[/quote]
Dat gaat in overleg met de organisatie .Daarom is het ook per kaart en niet per boeking.80 tot 90 % gaat naar de organisatie ,anders zou er wel op prijs worden geconcurreerd .Aan concurrentie geen gebrek namelijk .
Artiest Exodus
Haal de fee kosten maar eens naar beneden stel criminelen
Uitspraak van ThemcQ op donderdag 6 juli 2017 om 09:21:
Haal de fee kosten maar eens naar beneden stel criminelen


Zeg dat wel. Voorbeeldje: Ticketscript is pas door een firma uit de vs over genomen. Ze doen enorm geheimzinnig wat er door die rednecks voor dat clubje betaald is. Quote of financieel dagblad weten het ook niet. Ze willen absoluut niet dat hun "klanten" zich realiseren hoe erg ze een poot wordt uitgedraaid. Intussen stijgt de coo van ts met stip op de quote lijst. Die lacht zich al jaren de ballen uit zijn broek over het gemak waarmee het geld wordt binnengeharkt. Wat wel te achterhalen is, is dat deze nieuwe samenwerking jaarlijks zo'n 35.000.000 tickets verkoopt. Tel je €5 aan onzinkosten per ticket, dan draait dit bedrijfje met amper medewerkers en nul toegevoegde waarde dus een jaaromzet van 175 miljoen euro, en dan komt daar nog bij wat de klanten aan de andere kant van het spectrum (de organisaties) voor hun "diensten" moeten betalen. En dat allemaal voor een automatisch scriptje wat een barcode van de ene klant naar de andere klant stuurt. Belachelijk, we betalen dit met z'n allen en we kunnen er niks aan doen. Het wordt hoog tijd dat deze bubbel gaat barsten.
laatste aanpassing
Uitspraak van Bobje op donderdag 6 juli 2017 om 16:35:
we betalen dit met z'n allen en we kunnen er niks aan doen

idd.
want in je eentje een statement maken door niet een ticket te kopen gaat niet op, er is altijd wel iemand anders die m dan wel koopt.
Dus de aanbieder wint altijd, ook al vind iedereen het belachelijk dat de servicekosten 4,75 zijn terwijl dit eerder veel minder was.