Partyflock
 
­ Nederland

Melkweg start proef met kaartverkoop op naam

gepubliceerd door , op
Melkweg start proef met kaartverkoop op naam
5 november 2015
LocatieMelkweg Site
Het Amsterdamse poppodium de Melkweg gaat een proef draaien waarbij tickets voor evenementen op naam worden verkocht. Aanleiding hiervoor is een item in het tv-programma Kassa van afgelopen weekend.

Het eerste optreden waarmee de 'ticket op naam' trial van start gaat is van Eefje de Visser, op 16 maart in de Melkweg. De voorverkoop hiervoor is gisteren gestart en kaartkopers moeten voor elke gekochte ticket de naam van de concertganger doorgeven. Mensen die op de dag van het concert verhinderd zijn, kunnen tegen een kleine vergoeding hun kaart op een andere naam laten zetten.

"We willen alles proberen om de doorverkoop van kaarten tegen woekerprijzen te voorkomen", zegt Jon Heemsbergen van de Melkweg in Het Parool. "Dat deden we al door deelname aan de campagne Weet Waar Je Koopt, en door zo goed mogelijk voor te lichten. Niet om particulieren in de weg te zitten, wel om partijen of mensen die op grote schaal kaarten inkopen en duurder verkopen, te storen."

De Melkweg is het eerste podium dat kaartverkoop op naam op deze schaal gaat invoeren. Eerder lag het initiatief hiervoor met name bij promotors als Double Vee, die in Nederland pionierde met kaartverkoop op naam bij shows als die van Kraftwerk in Eindhoven en Amsterdam, en Mojo Concerts, dat hetzelfde deed bij de Nick Cave-concerten. Deze shows toonden een bewezen daling in zwarthandel.

De Melkweg komt tot het doorvoeren van tickets op naam naar aanleiding van het tv-programma Kassa afgelopen zaterdag. Hierin was Heemsbergen met onder meer SP-Kamerlid Jasper van Dijk te gast om over de zwarthandelproblematiek te praten. Heemsbergen geeft aan dat de pilot bij de Melkweg onder meer ook moet gaan aantonen hoe de publieksstroom in goede banen geleid kan worden. "De beleving van onze klanten staat voorop, dus lange rijen door legitimatiecontrole zijn zeker niet de bedoeling. Dit is echt nog een pilot."

[small]Bron: Entertainment Business

12 opmerkingen

Werkzaam bij Basement Events
Artiest The Impact
sta volledig achter deze pilot, al vraag ik me af hoeveel langer het duurt om binnen te komen bij een festival met >15K aan bezoekers. Maar de zwarte handel tegengaan steun ik van harte, al duurt het 20min langer om binnen te komen!!
Mensen die op de dag van het concert verhinderd zijn, kunnen tegen een kleine vergoeding hun kaart op een andere naam laten zetten


En wat zal die kleine vergoeding dan zijn?
Maar als ik dit kan dan kunnen tickethandelaren dit toch ook?
Uitspraak van Begaaierd op donderdag 5 november 2015 om 17:24:
Maar als ik dit kan dan kunnen tickethandelaren dit toch ook?

Eens maar denk dat je op een gegeven moment de bekende namen er wel uit haalt. Als iemand in een jaar tijd 25x niet kan zul je vast niet te maken hebben met een normale bezoeker
Ik ben normaal niet zo van het 'vroeger was alles beter', maar toevallig geldt hier wel dat vroeger alles beter was. Niks geen e-tickets, niks geen schimmige virtuele wachtrijen, maar gewoon fysieke wachtrijen voor fysieke tickets. Kan het me nog goed herinneren: Een nachtje kamperen voor het postkantoor om tickets te kunnen bemachtigen voor dat concert van Michael Jackson. En de vele kampeernachtjes voor de schouwburg voor kaartjes voor Theo Maassen en Hans Teeuwen. Camping-gasstelletje mee, knakworsten en saté mee, bak bier mee. Nachtje gezelligheid met enkele tientallen tot honderden gelijk gestemde liefhebbers. Helemaal top was dat. Erg jammer dat mijn kinderen dit nooit mee zullen maken. Ik snap dat dit niet meer kan in 2015, maar hierdoor zouden wel alle problemen in één klap opgelost zijn.
laatste aanpassing
Uitspraak van B-Flock :bounce: op donderdag 5 november 2015 om 18:33:
Als iemand in een jaar tijd 25x niet kan zul je vast niet te maken hebben met een normale bezoeker


Ja maar deze maand heet ik Jos Bierings
Volgende maand heet ik Wout Steppenga
De maand er op Klaas Wierenga

Is dat ook te controleren? Gaan ze bij elk persoon de identiteit checken? Als dat zo is zal dat een intensieve klus worden en ga er maar niet van uit dat de verkoopkanalen de kosten hiervoor op zich nemen.....

Deze ticketshops vinden altijd wel weer een weg, ben ik bang.
laatste aanpassing
Uitspraak van Bobje op donderdag 5 november 2015 om 21:14:
Een nachtje kamperen voor het postkantoor om tickets te kunnen bemachtigen voor dat concert van Michael Jackson


:respect: mooie tijden waren dat idd!
laatste aanpassing
Als ik 2 kaartjes wil kopen en nog geen idee heb wie ik mee wil nemen moet ik gewoon maar een naam invullen en daarna aanpassen? Wat een gedoe pfffffff. Ik snap dat zwart handel vervelend is, maar als het echt aangepakt moet worden maak het dan ook goed strafbaar in plaats van het de 'klant' lastiger te maken.
Uitspraak van Begaaierd op vrijdag 6 november 2015 om 08:54:
Een nachtje kamperen voor het postkantoor om tickets te kunnen bemachtigen voor dat concert van Michael Jackson
:respect: mooie tijden waren dat idd!


ja hehe mis het zelfs, in je skipak in november s nachts kamperen bij t postkantoor altijd gezellig met gelijkgestemden, flesje drank erbij hehe
Uitspraak van annie is in tha house op vrijdag 6 november 2015 om 10:27:
Ik snap dat zwart handel vervelend is, maar als het echt aangepakt moet worden maak het dan ook goed strafbaar in plaats van het de 'klant' lastiger te maken.

Zolang de klanten bereid zijn achterlijke bedragen te betalen zal dit probleem altijd blijven bestaan. Als we met zijn allen de kaarten niet meer kopen sterven de handelaren vanzelf uit. Maar ja er zullen altijd gekken zijn.
Ik snap de hele heisa niet zo...... koop op tijd je kaartje. Pis je naast de pot dan zoek je wat anders uit. Win some, lose some. Er is geen feestje zo belangrijk om 1000 euro neer te leggen of om erom te janken dat je niet gaat......
Uitspraak van B-Flock :bounce: op vrijdag 6 november 2015 om 11:58:
Zolang de klanten bereid zijn achterlijke bedragen te betalen zal dit probleem altijd blijven bestaan. Als we met zijn allen de kaarten niet meer kopen sterven de handelaren vanzelf uit. Maar ja er zullen altijd gekken zijn.


Wat mij stoort is dat de Melkweg het als een verpakte inkomstenbron hanteert en het verkoopt als 'we doen het voor de klant'. Daarnaast, dat je je dient te legitimeren, ok, logisch en accepteerbaar. Maar dat elk individu met naam geregistreerd moet worden vind ik te ver gaan. Dat mijn Iphone al registreert waar ik ben vind ik al erg genoeg.
Uitspraak van annie is in tha house op zondag 8 november 2015 om 22:44:
Wat mij stoort is dat de Melkweg het als een verpakte inkomstenbron hanteert en het verkoopt als 'we doen het voor de klant'. Daarnaast, dat je je dient te legitimeren, ok, logisch en accepteerbaar. Maar dat elk individu met naam geregistreerd moet worden vind ik te ver gaan. Dat mijn Iphone al registreert waar ik ben vind ik al erg genoeg.

Als je nu kaarten koopt moet je toch ook een profiel aan maken en staan de kaarten toch ook al op je naam? Daar veranderd niets aan je moet je nou alleen legimiteren als je binnenkomt zodat ze zien dat jij ook daadwerkelijk naar binnen gaat