Partyflock
 

Don Diablo: muzikale workaholic zonder realiteitsbesef

door , gepubliceerd op
Don Diablo: muzikale workaholic zonder realiteitsbesef
3 september 2006
ArtiestDon Diablo Site
Don Diablo timmert al een geruime tijd aan de weg om zijn muziek aan de man te brengen. Hard nodig dus om de man eens aan de tand te voelen!

Wie of wat is Don Diablo
Wie: Don Diablo is Don Pepijn Schipper, de jongste uit een gezin met 2 broers, Toine en Troy. Opgegroeid op het platteland nadat mijn ouders Rotterdam hadden verruild voor het Drentse stadje 'Coevorden'.
Wat: Dat vraag ik mijzelf ook dagelijks af, maar ik denk dat het beste te omschrijven ben als een muzikale workaholic zonder realiteitsbesef en een flinke dosis zelfkritiek.

Vanwaar de naam Don Diablo, hoe ben je daar bij gekomen?
Mijn bijnaam was vroeger al 'Diablo' omdat ik altijd zo serieus was en ik in die tijd vooral worstelde met mijn duivelse kant die ik maar moeilijk op gang kon laten komen. Nadat ik een documentaire op TV had gezien waarin mensen die electronische muziek maakten afgeschilderd werden als een soort muzikale demonen was de naam Don Diablo geboren.

Momenteel bevind je je in een opwaartse spiraal van succes. Wat zijn de oorzaken dat je op commercieel gebied meer succes hebt?
Dat zijn er meerdere, in feite is het een optelsom van non-stop hard werken, veel risico's nemen, op creatief en zakelijk vlak, een goed team van mensen om me heen. En, hoe cheesy het ook klinkt, ik zal muzikaal gezien altijd mijn eigen hart blijven volgen, hoeveel kritiek ik daarmee eventueel over mijzelf afroep, succes en vernieuwing is nu eenmaal een combinatie die veel vraagtekens op kan roepen. Hiermee verlies je misschien wat fans, maar je krijgt er ook een hoop voldoening voor terug, zonder risico's geen succes!

Kan je eens wat vertellen over het kluizenaarsbestaan wat je leefde toen je nog voornamelijk bezig was met het produceren van tracks en maken van filmpjes?
Een aantal jaren geleden woog ik zo'n 25 tot 30 kilo meer, kwam amper buiten, had haar tot op de grond, legerkisten en nieuwe kleding kocht ik amper. Daarnaast maakte ik zoveel mogelijk vreemde en nog vreemdere filmpjes om me creatief te kunnen uiten. Bij deze filmpjes ging ik ook nog eens mijn eigen muziek maken en voor ik het wist kwam ik vrijwel nooit meer buiten, ik moest en zou al mijn ideeen uitwerken tot ik erbij neerviel. Ik kreeg uiteindelijk de smaak van het muziek maken te pakken en op mijn vijftiende bracht ik mijn eerste plaat uit. Voor ik het wist scoorde ik een paar clubhits achter elkaar in de UK en is het balletje als DJ ook wat meer gaan rollen, in eerste instantie voornamelijk in het buitenland, waardoor ik na al die jaren weer eens wat meer daglicht te zien kreeg.

Zullen er ook meer dingen gebeuren op televisie gebied dan clips?
Ik heb onlangs mijn studie journalistiek afgerond (radio/televisie) en ik heb zeker ook een aantal plannen en ideeen op het gebied van film en televisie, maar voorlopig probeer ik me even te focussen op mijn muziek en de daarbij behorende videoclips.

Wat kunnen we in de (nabije) toekomst van je verwachten?
Qua nieuwe muziek komen er veel leuke dingen aan: allereerst een nieuwe single en video, die vrijdag uitkomt: 'Don Diablo ft. Shystie - I need to know'. Shystie is een vrouwelijke rapper uit London met een eigenzinnig geluid die het momenteel erg goed doet met haar eigen programma op Mtv UK en Channel 4 en begin volgend jaar met een nieuw album zal komen op Universal, Polydor. Als bonustrack op de single vind je een track exclusief voor de Nederlandse markt: 'Don Diablo & Kubus ft. Extince - Sudderen'. Ik ben erg blij met de collaboraties op de twee tracks, voornamelijk omdat ik veel lol in de studio heb gehad met de betrokken artiesten. Verder ben ik druk bezig met het afronden van mijn nieuwe artiestenalbum, 'Respect doesn't pay the bills', die gepland staat voor februari 2007, daarop kun je alle singles terugvinden plus een hoop nieuwe nummers. Momenteel ben ik daarvoor druk aan het schrijven en opnemen in New York, London en Amsterdam, ik neem de tijd en probeer een album te maken wat ik zelf zou kopen en meerdere keren zou kunnen beluisteren, iets wat in mijn geval geen gemakkelijke opgave is! Ook zal er dit jaar nog een nieuwe Sellout Sessions compilatie in de winkels verschijnen.

Wat doet de titel 'meest sexy dj' jou?
Gezien mijn achtergrond als 'het dikke jongetje uit de klas' doet het mij uiteindelijk toch meer dan ik in eerste instantie had verwacht. De titel brengt zowel voor- als nadelen met zich mee, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik liever de 'minst sexy dj' was geworden, dit is toch wel een soort overwinning voor mij, hoe gek dat ook klinkt. Voor mijn muziek maakt het uiteraard geen verschil, je moet het natuurlijk ook niet te serieus nemen allemaal!

Sex, drugs & rock&roll of allang geliefd, geloofd, getrouwd?
Geen van beide eigenlijk, ik scoorde onlangs een vier op BNN's 'Rock & Roll meter' in het programma 'Spuiten en Slikken', ik geloof dat ze me uiteindelijk omschreven als een waterdrinkende muzikant met zakeninstinct of iets in die richting. Dat klopt ook wel ongeveer, ik gebruik en drink niets, ben zeven dagen per week bezig met muziek en alles wat daarbij komt kijken en run daarbij ook nog eens twee platenlabels. Hierdoor is er helaas weinig tijd voor de liefde. Niet dat ik van steen ben, maar ik moet nu eenmaal opofferingen plegen om de dingen te kunnen blijven doen die ik doe. De buitenwereld heeft natuurlijk een heel ander beeld en daar kan ik prima mee leven!

Wat is het meest vreemde wat je hebt meegemaakt tijdens een optreden?
In Japan heb ik eens op de 20e verdieping van een flatgebouw opgetreden waar geen nooduitgang was en de mensen zo hard aan het dansen waren dat de hele vloer op en neer bewoog. Binnen was het ver boven de dertig graden en tijdens mijn show gingen mensen crowdsurfen, kreeg ik slipjes naar mijn hoofd gegooid en werd er oorverdovend hard geschreeuwd. Tegen het einde van mijn set ben ik zelf ook gaan crowdsurfen en terwijl ik de plaat in een loop had gezet ging ik zo'n tien minuten door de zaal heen. Toen ik me weer naar de draaitafels geworsteld had merkte ik pas dat ik geen schoenen meer aanhad!

Wat zou je willen zeggen tegen de mensen die Don Diablo NIET kennen?
Allereerst: check www.dondiablo.com. Ten tweede: www.myspace.com/dondiablomusic en als je dan nog niet genoeg weet dat kun je me natuurlijk ook nog altijd even 'googlen' of 'youtuben'.

Hoe ben je begonnen met het produceren van muziek?
Heel simpel: met een oude atari en een keyboardje waarna ik langzaam uit ben gaan breiden. Mijn eerste twintig platen maakte ik met een simpel programma genaamd 'fasttracker' waarbij ik echt zoveel mogelijk creatieve manieren zocht om met zo min mogelijk middelen een zo vet mogelijke sound neer te zetten. Deze trucs en noodoplossingen gebruik ik eigenlijk nog steeds ook al heb ik nu inmiddels een volwaardige studio.

Welke gear/software gebruik je het liefst?
Qua sequencer werk ik met Nuendo en dat programma stuur ik aan met een digitale Mackie DxB Mixer, voor mij persoonlijk een ideale combinatie. Verder zal ik niet gaan, ik denk namelijk dat de meeste lezers al bijna in slaap zijn geval bij de vorige zin!

Wat vind je sterke punten aan de muziek die je maakt?
Ik probeer de lat steeds hoger te leggen, zowel muzikaal als productioneel. Muzikaal gezien ben ik blij met de afwijkende arrangementen met een rauwe rand die toch niet te arty farty klinken. Elke keer is het weer een uitdaging om mezelf opnieuw uit te vinden en het herhalen van een trucje is gewoon niet mijn ding, ik wil juist vooruit, ook al zullen sommige mensen dit misschien juist wel als een achteruitgang zien, dan krijg je met zoveel verschillende smaken en wensen in de wereld. Ik denk dat je muziek toch vooral voor jezelf moet maken en niet om respect te krijgen van anderen, dan word je een gevangene van je eigen muzikale omgeving. Productioneel ben ik ook blij omdat ik eindelijk de frisse, brede 'grote studio' sound neer kan zetten waar ik zo'n tien jaar naar gezocht heb.

Een titel van een cd van je is 'Sellout Sessions'. Wie zijn de Sellouts van de hedendaagse scene?
Dat is eigenlijk de grap, in de muziekscene zijn eigenlijk geen echte sellouts. Mensen kunnen zich soms heel erg opwinden over beslissingen die bepaalde artiesten nemen. Mijn advies: just let it go, it's just showbusiness, we praten hier niet over genocide. Het lijkt wel of mensen zich tegenwoordig drukker maken over kleine dingen als een verkeerde plaat die vorige zaterdag nog gedraaid werd door DJ X, dan dat ze zich verdiepen in echte belangrijke zaken zoals bijvoorbeeld de (onzichtbare) manipulatie van de Amerikaanse overheid en de toenemende globale effecten van de AIDS problematiek. Dat hele Sensation Black incident met Rob Gee vond ik ook erg bizar om te lezen. Jammer dat mensen niet langer dan vijftien minuten kunnen luisteren naar iets wat ze zelf niet zo kunnen waarderen.

Wat doe JIJ eraan om dat soort zaken tegen te gaan?
Ik zie mezelf niet als een sellout omdat ik zoals ik al eerder zei mijn eigen hart volg en de dingen doe die ik leuk vind, wat kan daar nou mis mee zijn zou je zeggen. Als ik echt bakken met geld zou willen verdienen dan was ik wel gewoon steeds hetzelfde trucje blijven doen, artiesten die zich specialiseren gaan namelijk sneller en harder naar de top, omdat ze een duidelijkere en trouwere fanbase opbouwen.

Wie zijn je gelijken binnen de scene?
Dat is een goede vraag! Die laat ik dan ook graag beantwoorden door anderen. Ik voel me verwant met artiesten die eigenwijs zijn en zich niet van de wijs laten brengen, dat gaat zo breed als van Prince tot Missy Elliot en van Bjork tot Promo.

Wat zijn voor jou punten om aan te werken, niet alleen op muzikaal gebied maar ook op bijvoorbeeld het gebied van organisatie?
Ik wil volgend jaar wat minder gaan draaien, voornamelijk om mijn oren te sparen. Daarnaast wil ik me wat meer gaan toeleggen op het organiseren van mijn eigen 'Sellout Sessions'feesten. Momenteel ben ik erg blij met mijn manager, boekingskantoor en publisher, dus daar zie ik in de nabije toekomst nog geen ingrijpende veranderingen plaatsvinden. Hoewel ik voor mijn buitenlandse boekingen binnenkort wel via een nieuw internationaal kantoor te boeken zal zijn. Verder wil ik in de nabije toekomst iets meer aanwezigheid en vernieuwing op het internet bewerkstelligen.

Waarom heb je de overstap gemaakt van hardhouse naar house?
Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik een muzikale overstap gemaakt heb. Ik maak al sinds 1995 muziek in de breedste zin des woords: van Electro tot Hardcore en van HipHop tot Chemical Beats met gitaren. Ik deed dit weliswaar onder verschillende namen en daardoor weten veel mensen dit waarschijnlijk niet. Toevalig kwamen onder de naam Don Diablo in eerste instantie de wat hardere dingen uit. Tien jaar later en zo'n zeventig platen verder mag ik hopen dat mensen kunnen begrijpen dat ik me ook wil blijven ontwikkelen als muzikant en producer. Ik heb ook niet het gevoel dat ik me moet verantwoorden, hoewel sommige mensen daar anders over denken heb ik gemerkt de afgelopen jaren. Is het zo raar dat iemand die zo'n tien jaar geleden hardcore heeft gemaakt nu ineens iets heel anders doet? Er zijn wel meer collega's die vroeger hardere muziek maakten, het grote verschil is dat zij inmiddels hun naam veranderd hebben en hun verleden achter zich gelaten hebben. Ik wil dit niet, ik ben trots op de dingen die ik heb gedaan en heb wat dat betreft altijd gekeken naar iemand als Moby die een soortgelijke muzikale ontwikkeling heeft doorgemaakt: van gabber naar rave en van punk naar liftmuziek, als het goed is is het goed, punt. Het is ook niet zo dat ik ineens neerkijk op andere stromingen, ik kan ook nog steeds genieten van een gouwe ouwe hardcore plaat! Inmiddels heeft vrijwel iedereen geaccepteerd dat ik niet in een hokje te duwen ben en dat geeft mij een groot gevoel van vrijheid!

Ik las dat je verscheidende keren niet eerlijk behandeld bent in de muziekbusiness, kan je wat voorbeelden noemen?
De grap is dat veel mensen denken dat je als producer echt binnenloopt...guess again! Ik heb van de grofweg zeventig releases op mijn naam, maar van zo'n tien releases royalties gezien en daar houdt het niet bij op. Vooral in de eerste vijf, zes jaar van mijn muzikale loopbaan ben ik meerder malen bedonderd. Als ik daar over moet beginnen, dan ben ik nog wel even bezig. Natuurlijk is het ook grotendeels mijn eigen schuld geweest, ik had er meer bovenop moeten zitten, me niet moeten laten naaien om het zo maar even te zeggen. Maar het enige wat ik wilde was muziek maken, het geld interesseerde me eigenlijk niet zo om eerlijk te zijn. Nog steeds niet eigenlijk, hoewel ik nu wel inzie dat je met geld nog meer creatieve dingen op poten kunt zetten, dus daarom heb ik nu naast mijn boekingsagent, een manager die alle zakelijke dingen voor me regelt. Helaas moet je als muzikant ook een soort zakenman zijn en hierdoor krijg je steeds minder tijd en zin om muziek te maken. Je kan hierdoor in een enorme negatieve spiraal terechtkomen, waardoor je al je inspiratie verloren ziet gaan. De muziekbusiness is a shady business en je moet vanaf het begin vechten voor je rechten.

Waren er ook nog positieve bijeffecten?
Het klinkt afgezaagd, maar je leert toch het meeste van je eigen fouten. Door deze noodgedwongen leerschool heb ik uiteindelijk mijn eigen labels op poten gezet en heb ik naast volledige financiele controle ook volledige creatieve controle en dat is zeker een positief bijeffect!

Wat zou je aanraden aan beginners in de muziekbusiness om zulke fouten te voorkomen?
Ten eerste: laat alle contracten goed doorlezen door een advocaat voor je wat tekent, dit lijkt even een smak geld te kosten, maar op de lange termijn ben je blij dat het gedaan hebt! Ten tweede: breng je een plaat uit bij een platenmaatschappij, zorg dan dat je er bovenop zit als het tijd is om te betalen!

De laatste jaren is er sprake van verharding in de wereld, heb je daar in het nachtleven wat van gemerkt?
Poeh, dat is een goeie. Ik sta natuurlijk aan de andere kant van het nachtleven en ik kan hier dan ook niet echt objectief over oordelen.

Ben je zelf wel eens slachtoffer geworden van geweld?
Jazeker, meerdere malen. Vooral de avond dat ik een van mijn eerste boekingen deed, op mijn 15e, en de organisator niet van plan was om mij uit gaan betalen. Toen ik protesteerde en mijn geld eiste kreeg ik een geweer te zien, werd ik een trap afgeduwd en door vier uitsmijters in elkaar gerost. Op dat moment zag ik een van mijn toenmalige beste vrienden wegrennen en achteraf gezien heeft me dat nog het meeste pijn gedaan. Ik vang liever een paar klappen dan dat ik een goede vriend in de steek laat.

Dank voor je tijd en Partyflock wenst je veel succes bij het verwezenlijken van je muzikale dromen!

Foto's door: Manon van der Zwaal, Jerome de Lint en William Rutten

112 opmerkingen

 
Ik vang liever een paar klappen dan dat ik een goede vriend in de steek laat.



ja tog (Y)
laatste aanpassing
 
(y) voor Don.

lekker eigenwijs, dat mag ik wel. ;)
 
Meer dan goed!
 
jammer van die hardrock die er altijd doorheen moet :/
Artiest {SHOWLIST artist 38809, 46880}
Uitspraak van verwijderd op maandag 16 oktober 2006 om 13:01:
jammer van die hardrock die er altijd doorheen moet

Dat maakt hem juist appart.
Ik vind dit altijd geweldig, snoeihard zo'n Gitaar er doorheen.

digitale Mackie DxB Mixer
Hip: 13.000 eurotjes.. :)
laatste aanpassing
 
Lekkere muziek en een Lekker ding!
haha!

:respect:
Werkzaam bij Flexcitement
Artiest {SHOWLIST artist 65881, 42701, 33818, 23740, 48315, 31524}
(Y):D
Artiest {SHOWLIST artist 88298, 33705}
Coole sound altijd in zijn hedendaagse muziek. En als dj draaid hij ook altijd erg lekker. Leuk om eens wat meer te weten te komen van deze gast.
:respect: DON DIABLO! ;) THE BEST! (K)
(Y) Goeie Dj en Producer!
 
Hopen dat ie gauw weer es in leeuwarden draait, was een topavond in noa met hem als dj......:respect:
 
don :respect:
Werkzaam bij MC&W
Artiest {SHOWLIST artist 14187, 39382}
Vooral de avond dat ik een van mijn eerste boekingen deed, op mijn 15e, en de organisator niet van plan was om mij uit gaan betalen. Toen ik protesteerde en mijn geld eiste kreeg ik een geweer te zien, werd ik een trap afgeduwd en door vier uitsmijters in elkaar gerost.


blue hawai....
En, hoe cheesy het ook klinkt, ik zal muzikaal gezien altijd mijn eigen hart blijven volgen, hoeveel kritiek ik daarmee eventueel over mijzelf afroep, succes en vernieuwing is nu eenmaal een combinatie die veel vraagtekens op kan roepen. Hiermee verlies je misschien wat fans, maar je krijgt er ook een hoop voldoening voor terug, zonder risico's geen succes!


Zwaar respect hiervoor :respect: Just keep up the good work :yes:

Errug leuk interview om te lezen (y)(y)
Netjessss
Don Diablo rocks!!!!!!! En hij is ook wel een lekker ding
hij maakte toch vroeger hardcore om snel geld te kunnen verdienen. wie niet trouwens...
laatste aanpassing
lekkerdingggg
Artiest Ree
vind die gast echt 10.000 x niks, muzikaal gezien dan..
Uitspraak van Ree op maandag 16 oktober 2006 om 15:27:
vind die gast echt 10.000 x niks, muzikaal gezien dan..

gelukkig heb jij veel fans:devil:
 
Goed interview moet ik zeggen..

Over don zelf: Niet alles wat hij maakt is mijn smaak maargoed zoals hij zelf al zegt komt dat door de variatie van stijlen. Maar dat kan ik juist wel waarderen. Ik stoor me eerder aan die commerciele dj's waarvan je de platen niet eens uit elkaar kan houden.

Dus :respect:

Uitspraak van best of both worlds op maandag 16 oktober 2006 om 14:37:
hij maakte toch vroeger hardcore om snel geld te kunnen verdienen. wie niet trouwens...


Heb jij het interview wel gelezen :vaag:
 
Uitspraak van confused op maandag 16 oktober 2006 om 15:40:
gelukkig heb jij veel fans


:roflol:
Artiest {SHOWLIST artist 57742, 43116}
ja don je bent wel een held en ja zodra sellout sessions 2 in de winkel ligt koop ik m ook ;)
echt super bezig, wanneer komt de eerste "echte" porno track dan? te vunzig voor de radio versie oid :P

ga zo door (Y)
2 confused:

ik geef een mening en zeg niks over z'n fans...Leuk voor 'm dat er mensen zijn die z'n shit wel waarderen...maar over het onderwerp een mening geven op internet verwijs ik jullie graag door naar een eerdere collumn
Don Diabl0 is is toch wel de meest veelzijdige artiest die ik ken.

Van hardcore tot house, van trance tot urban, deze man heeft het allemaal geproduceerd en met succes.
Het lijkt wel of mensen zich tegenwoordig drukker maken over kleine dingen als een verkeerde plaat die vorige zaterdag nog gedraaid werd door DJ X, dan dat ze zich verdiepen in echte belangrijke zaken zoals bijvoorbeeld de (onzichtbare) manipulatie van de Amerikaanse overheid en de toenemende globale effecten van de AIDS problematiek. Dat hele Sensation Black incident met Rob Gee vond ik ook erg bizar om te lezen. Jammer dat mensen niet langer dan vijftien minuten kunnen luisteren naar iets wat ze zelf niet zo kunnen waarderen.


:respect:
laatste aanpassing