Partyflock
 

Tinlicker

door Geert Vlieger, anoniem gepubliceerd op
Tinlicker
3 juni 2016
ArtiestTinlicker Site
Tinlicker bracht recentelijk een nieuwe EP uit - 'Remember The Future Remixed'. Stevige melodieuze techno/house in de hoek van Stephan Bodzin en Paul Oakenfold. En dat gewoon uit Utrecht, want daar is waar Jordi van Achthoven en Micha Heyboer hun studio (in Kytopia) hebben. Micha ken je wellicht al van zijn werk in Black Sun Empire, een act die al jaren meedraait in de wereldtop van drum 'n bass. Zelf noemt hij Tinlicker een uitlaatklep voor al zijn 'four to the floor' en onder de 170BPM ideeën. En dat niet onverdienstelijk, want de debuutplaat en daaropvolgende EP's (o.a. bij Zerothree) zijn erg goed ontvangen. Nu komen de heren met een EP met remixen van de debuutplaat 'Remember The Future'. De vier beste songs herbewerkt, aldus het duo. De eerste twee door Tinlicker zelf, de andere door de bevriende producers Sama en Flynthe.

Naar aanleiding van deze release spraken we met de heren af in hun studio. Maar niet voordat we een uitgebreide rondleiding krijgen door het gebouw dat tot een paar jaar geleden nog Poppodium Tivoli Oudegracht heette. We eindigen op de vierde verdieping in een akoestisch geperfectioneerde studio.


Jullie studio zit in Kytopia, hoe beïnvloed dat jullie werkproces?
Ja, het is tof hier! We hebben zelf een goede studio kunnen bouwen die we ook delen met Black Sun Empire. We kunnen hier ons gang gaan kunnen all out gaan wat betreft volume. Micha wijst naar de enorme basspeakers die op de grond staan. Dit is al de derde die we hebben aangeschaft, ze krijgen het hier namelijk nogal zwaar te verduren zegt hij lachend. Kijk je doet het muziek maken ook een beetje voor jezelf natuurlijk!

Onder andere The Kyteman Orchestra en C'mon zitten hier. Een stukje verderop schijnt ook nog een ruimte te zijn met allerlei oude synthesizers. Een soort van walhalla voor jullie dus? Nee hoor, we gebruiken eigenlijk alleen digitale plug-ins, mochten we een synth vet vinden dan kunnen we die meestal goed nabootsen met een combinatie van de juiste plugin en een paar goede effecten. Dat werkt een stuk sneller dan ouderwets opnemen. Het tempo ligt dan ook hoog, soms maken ze wel een nummer per dag!

Werken jullie altijd met elkaar aan de tracks of gaan jullie soms ook solo? De basis wordt meestal gevormd rond een idee dat één van ons heeft. Naarmate de track vordert gaan we ons meer bemoeien met elkaars werk. Ze laten ons wat wat muziek horen van projecten waar ze mee bezig zijn, van house naar techno naar weer wat experimenteler. Dit alles lekker op volume en vaak ook met een grijns op het gezicht. Maar ook laten ze wat werk van collega's uit het vak horen. Soms vragen mensen ons te helpen met bijvoorbeeld de sound van de bas of het dikker maken van de beats. Dat vinden we leuk om te doen.

Soms komen hier weer mooie samenwerking uit voort op vocaal gebied. Voor de zangpartijen vragen ze namelijk altijd hulp uit hun netwerk. Op de EP staat bijvoorbeeld ook een track met de Amsterdamse Tessa Rose Jackson. Een track die gelijk raak is, juist mede ook door haar vocalen. We hoorde haar een keer zingen en dachten gelijk dat het een goede match was. Via via kwamen we erachter dat ze het leuk vond om haar stem uit te lenen. We stuurde haar het liedje op en ze was enthousiast. Een paar dagen later stuurde ze ons de track op en wij zijn aan de slag gegaan met bewerken en mixen.



Wat kunnen op korte termijn van jullie verwachten?
We hebben een hoop nummers klaar, veel verschillende stijlen ook, maar dat vinden we juist tof. Voor een aantal tracks hebben we een passend label gevonden, er gaat dus zeker een aantal nieuwe tracks uitkomen de komende tijd!

Check Spotify of iTunes als je meer wilt horen en blijf via www.tinlicker.com op de hoogte van alle upcoming releases. Ook kun je de heren volgen op social media: [presence element=artist id=74233 includename]{aanwezigheid niet begrepen}

1 opmerking

Toevallig kwam ik deze heren laatst ergens tegen op soundcloud.
Wat een ontzettend heerlijke tracks!

Gewoon vette shit, wat maakt het uit welk genre-kaartje er aan hangt.