Partyflock
 

Alle leuke dingen: weg!

door , gepubliceerd op
‘We’re from Holland, Amsterdam!’

‘OOOOH REALLY?? AMSTERDAM???? Wow!!’ Zeiden de Amerikanen steeds tegen mijn ouders, als ze vroegen waar we vandaan kwamen. Mijn ouders en ik zijn meerdere keren op vakantie geweest in Amerika, en telkens werd ons deze vraag gesteld. Gevolgd door deze reactie, ‘Is it true that you can buy drugs anywhere??’ ‘Don’t you get caught?, ‘You people are allowed to smoke pod on the streets, right??’ ’Wow, that’s really amazing!’ Dat is waar Nederland bekend om staat, niet waar? In Nederland wordt drugsgebruik ‘gedoogd’. Je kan het kopen zonder problemen, je kan het gebruiken zonder problemen, je kan het zelf maken zonder problemen en je kan het gebruiken waar en wanneer je wilt (geldt natuurlijk niet voor alle drugs).

Je hoort mij niet zeggen dat ik het goed vind dat als mensen straalbezopen, knetter stoned, zwaar uit hun dak of in een trip over straat lopen. Maar het heeft wel iets. Andere mensen vinden het niet leuk of kunnen er juist om lachen. Zolang ze niemand lastig vallen vind ik het niet erg in ieder geval!

Omdat juist zoveel gedoogd wordt, komen er een stuk minder problemen en ongelukken voor. Denk ik zelf dan. Je kunt drugs hier in de winkel kopen, je gebruikt het in de shop, thuis op de bank, op een feest of gaat in een bos zitten. Valt niemand ermee lastig, geniet van je moment, en als je uitgechillt bent is het klaar. Dat is gewoon Nederland voor het gedoe begon.

Op dit moment gaat alles moeilijker. Je kan in de shop alleen nog kopen, mag alleen nog thuis gebruiken, doe je dit in het openbaar dan krijg je een fikse boete. Het feit dat dingen niet meer mogen, illegaal zijn en stiekem moet, zal meer mensen aantrekken. Mensen vinden het ‘chill’ om nog even een jointje te roken voor ze de trein in stappen. Nu krijg je een boete. Ik zeg: Laat die mensen!! Lang leve de lucht, die is vrij! ‘Ja maar het stinkt zo, die wietlucht’ ‘Nou en! Jij laat vast ook scheten, kan een ander ook last van hebben, alleen is niet zichtbaar dat die stank van jou was. Je kunt ook een stukje verderop gaan staan, ik sta namelijk bij de rookpaal’.

Jongeren vinden het leuk om eens een keer paddo’s te gebruiken, voor de ervaring, voor de gezelligheid. Gewoon voor de leuk! En nu het illegaal is zal er ook een illegale handel komen, zeker weten! En dan is de vraag ‘Heb ik wel goeie paddo’s?’ ‘Heb ik nog wel dezelfde hoeveelheid nodig?’ Tja, dat weten we niet, want het is illegaal, dus misschien niet getest/onderzocht/weet ik veel! Maar goed, niet iedereen denkt er zo veel bij na, gooit maar wat naar binnen, en springt van een flat omdat het te veel was. Illegaal betekent bij mij dus veel meer kans op verkeerd gebruik/ongelukken/bad-trips/doden.

En dan nog het roken!! Daar hebben we nog steeds discussies over! Ik snap best dat mensen last kunnen hebben van rook en vrezen voor hun eigen gezondheid, maar het is de bedoeling dat beide partijen tevreden worden gesteld. Niet alleen de een of de ander. Aan alles zit twee kanten en de juiste beslissing ligt daar tussenin.

Sigaretten zijn nu dus weer duurder geworden, en waarom??? Niet omdat ze zo graag willen dat we stoppen 'want het is zooo slecht voor je!'. Tuurlijk niet! Het is duurder geworden omdat veel mensen gewoon door blijven roken, en de overheid dan meer belasting over een pakje peuken ontvangt! Als iedereen acuut zou stoppen hebben ze die inkomsten niet meer, en gaan ze andere dingen wel duurder maken, zoals de verpakkingsbelasting (het bakje van de super waar je stukje vlees in zit!), alcohol, WAXINELICHTJES (jaja zelfs die!), benzine, vast ook spaarlampen, als ze maar die belastingpremies ontvangen!! En dat gaat iedereen dan voelen, dus wat hebben mensen dan liever??? Eén of twee avonden in de week een keer in een rokerige ruimte staan (en daar zelf een keuze in kunnen hebben) of dat alles duurder wordt en ze daar zelf ook de dupe van zijn??

Ik vind het zelf gewoon te triest voor woorden dat alles hier in NL dat 'plezier' geeft, verboden gaat worden. Alles dat het leven wat draaglijker maakt: Weg!!! Leuk voor in de geschiedenisboeken!! Het lijkt mij dat een ECHTE overheid over de gevolgen van het wel/niet verbieden nadenkt en niet maar gewoon wat aanprutst met de achterliggende gedachten ‘zolang ik maar mijn eigen zakken vul’. Op deze manier gaan we precies op Amerika lijken (is ook niet zo gek met een minister-president die jarenlang de billen van Bush likte) en word je al aangehouden als je twee gram wiet in je auto hebt liggen. Nederland is nu Nederland al niet meer. Het kleine landje met zulke bekende eigenschappen. Waar andere landen toch nog zoveel van kunnen leren. Dat Nederland is nu aan het afbrokkelen. Dus hoe zal Nederland eruit zien over tien jaar? Eigenlijk wil ik het niet eens weten...

292 opmerkingen

 
Artiest Bams
Uitspraak van RCA op vrijdag 2 januari 2009 om 16:49:
En Bams dat jij in koopkracht niet achteruit gaat kan 2 dingen betekenen: 'je ken nie lachen van de plakken' of je geeft gewoon weining uit. In ieder geval ben jij geen maatstaf en dat zijn economische statistieken die het verleden met het heden vergelijken wel. Afgezien van de inflatie gaat het al praktisch sinds de invoering van de euro slechter. Ik kan me nog herinneren dat een biertje f2,50 kostte, en wat kost het nu? Het gaat dan misschien wel niet zo slechts hier als in Afrika maar daar hebben wij in de eerste plaats sowieso niks mee te maken als het hier slechter gaat en daarnaast is de essentie van het menselijk bewustzijn het streven naar vooruitgang. Dus stilstand of achteruitgang is hoe dan ook schadelijk.

Daarnaast Bams doe niet of je alwetend bent en beticht anderen niet van onwetendheid. Er is niet een waarheid want ieder heeft zijn eigen waarheid. Zie de waarheid als een taart. En probeer een taartpunt te pakken met zoveel mogelijk ingredienten er in, dan zit je zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid. Dus laat mensen lekker stemmen. Onze voorouders hebben namelijk gebloed om het stemrecht te verwerven.

ik weet niet wat je bedoelt met je ken nie lachen van de plakken.. zal vast een uitspraak zijn uit eindhoven.. het bier waar ik woon kost op genoeg plekken nog steeds minder dan die fl 2,50 waar jij het over hebt (ja echt 2,50 gulden).. genoeg plekken hier waar het bier nog ruim onder de twee euro ligt en soms zelfs onder de één euro ligt.. oh en er zijn er ook waar het bier boven de 2 euro kost hoor, zeker.. tis maar waar je gaat.. beetje krom niet? toen ik hier het eerst uitging kocht je voor 1 gulden 25 een halve liter bier.. betaal je nu soms 3,50 euro voor.. letterlijk gekeken naar koopkracht zijn we er dan idd flink op achteruit gegaan.. maar dan snap je mijn punt niet.. het gaat me niet om letterlijke koopkracht, het gaat me om reeële koopkracht.. een flatscreen tv kost nu 1500 euro minder dan 2 jaar geleden.. een weekendje londen kost nu ook enkele tientjes minder.. grenzen vervagen, we mogen net zo goed in belgie of duitsland even boodschappen doen.. prachtig toch?

ten tweede hoe weet jij of ik wel of niet een maatstaf ben? hoe kom jij dan zo "alwetend" dat je mij hiervan beticht en weet wat ik verdien en uitgeef? dat je net zou oud bent als ik wil niet zeggen dat wij hetzelfde uitgavenpatroon hanteren. Ik denk dat je niet begrijpt wat ik wil zeggen. Natuurlijk gaan we statistisch gezien er op "achteruit" maar we gaan er op heel veel fronten ook op weer net zo goed op "vooruit". Ik geef aan dat ik van mening ben dat ik echt niet minder kan uitgeven dagelijks doordat het allemaal zo "enorm veel duurder" is geworden.

Je praat over dat stilstand of achteruitgang schadelijk is.. het is schadelijk omdat wij zeggen dat het schadelijk is.. onze hele wereldeconomie en maatschappij is ingeprent om te consumeren tot ruim over ons budget.. we hebben daar ergens allemaal profijt van, tuurlijk.. tot het dreigt mis te gaan.. kijk eens hoe het er nu in amerika aan toe gaat.. de mensen kunnen nu niet meer constant kopen en raken nu hard de grond doordat de economie er wel van uit ging dat het zo kon blijven doorgaan.. met mijn stukje tekst wil ik de dubieusiteit aangeven die wij als westerse maatschappij hanteren.. we zeggen dat we er op achteruitgaan, maar uiteindelijk valt dit (nu nog) reuze mee.. we maken ons zelf wijs dat we het zo zwaar hebben en dat ons alles wordt afgepakt.. ik persoonlijk (ja precies mijn mening, dus idd wellicht niet die van jou, "stukje taart die waarheid heet".. wie beticht wie nou van onwetendheid, je praat tegen me alsof ik je 6 jaar jongere broertje ben) ben het daar niet mee eens.. ik ben het er pas mee eens als ik me zorgen moet gaan maken of ik s'avonds nog wel veilig over straat kan omdat constant bendes je beroven, of zodra de verwarming het thuis niet meer doet omdat ik het niet meer kan betalen ondanks mn fulltime baan, of omdat er oorlog heerst ivm grondstoffen of religieuze kwesties.. wellicht zijn er al huishoudens in nederland die er zo aan toe zijn, maar er is hier waar ik woon in Maastricht vrijwel geen sprake van.. nog niet althans, kan altijd nog komen..

oh over je kritiek op mijn uitspraak over stemmende mensen die niet weten waar ze op stemmen.. jammer dat je er zo over denkt.. ik denk dat je je flink vergist in de hoeveelheid "zwevende kiezers" die op een partij kiezen omdat die zichzelf verkoopt met één sterk punt dat de mensen dwarszit terwijl die stemmers niet eens weten wat de andere punten van die partij dan wel inhoudt.. ik ben van mening (is ie weer) dat je voordat je gaat stemmen nagedacht moet hebben over al die punten die de partij aanhangt in plaats van dat ene punt dat op hun poster staat of in hun slogan naar voren komt.
Burgertjes peste,,
zijn ze goed in !!
 
Gewoon voor de leuk!

Precies de juiste uitspraak! :D
goeie collumn...!
 
begrijp je frustratie, maar wees nog maar blij met ons gedoogbeleid
Dit kabinet wil volgens mij terug naar de jaren 50 en eerdaags mogen we al1 nog maar werken en op geen enkele manier meer ontspannen. rookverbod,paddoverbod,coffeeshop`s dicht en ze hebben/haddden zelfs plannen om in voetbalkantine`s met een alcoholverbod te komen.
Aan dit soort dingen kan je echt zien dat de kamerleden zichzelf nooit onder het normale volk bevinden en al1 maar op de bank thuis zitten met de poes op schoot.
Wat mij wel verbaasd is dat ik onwijs veel mensen over deze dingen hoor klagen maar de regeringspartije`n zitten er tog omdat ze de meeste stemmen hebben gehad...........
Ow ow ow, wat gaat de overheid zichzelf naaien :)
haha klopt, ben zelf ook een paar keer in Amerika op vakantie geweest,
als ik zei dat ik uit "Holland" of "The Netherlands" kwam, dan zei hun dat niet zo veel,
maar zei ik daarna "Amsterdam", dan had je meteen al vrienden gemaakt:roflol:

helemaal waar:D
Goeie column! :respect:
wat een kut column! slechte argumenten en het wordt een beetje zwart-wit bekeken allemaal
 
ijzersterk.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 3 januari 2009 om 14:04:
ijzerslecht.

Idd. Slechte column. En je kan altijd nog emigreren. :)
AMEN!
:respect:
laatste aanpassing
 
al die mensen die een column vet vinden omdat ze vinden dat het onderwerp op hun slaat zijn echt wack.

maargoed...on topic.

in landen als frankrijk en spanje word veel meer geblowd dan in nederland.
persoonlijk vind ik wel dat je het nogal overdrijft.
Kijk, natuurlijk is het kut dat er niet meer gerookt mag worden met uitgaan,
en sommige mensen vinden het ook vast heel erg dat ze geen paddo's meer mogen gebruiken.
Tot zo ver ben ik het met je eens, mensen moeten hier zelf in kunnen beslissen.

Maar je bekijkt alles wel erg zwart/wit.
Ook vind ik het nogal zielig als je echt meent dat
"alles wat het leven dragelijk maakt" weg is.
Als jij echt je sigaretjes, paddo's, wiet, alcohol en weet ik wat nog meer
nodig hebt om je leven "dragelijk" te maken,
dan ben je best ver heen, en moet je toch echt een hobby zoeken.
netjes(y)


helemaal mee eens
Uitspraak van **Tim op zaterdag 3 januari 2009 om 14:02:
wat een kut column! slechte argumenten en het wordt een beetje zwart-wit bekeken allemaal

Idd, kijk ns naar de titel: Alle leuke dingen: weg!
Je hebt t over roken, paddo's en blowen en veel meer niet. En iedereen ist ermee eens, wat een stelletje pessimisten zijn jullie zeg:O
 
wat een gezijk allemaal weer op een colum ben het wel met de schijfer eens het word gewoon een politie staat nederland :loser: en dat is het over 10 jaar gewoon KUT
Uitspraak van !!*Veertjj__X op zaterdag 3 januari 2009 om 16:59:
Maar je bekijkt alles wel erg zwart/wit.
Ook vind ik het nogal zielig als je echt meent dat
"alles wat het leven dragelijk maakt" weg is.
Als jij echt je sigaretjes, paddo's, wiet, alcohol en weet ik wat nog meer
nodig hebt om je leven "dragelijk" te maken,
dan ben je best ver heen, en moet je toch echt een hobby zoeken.

Ik rook alleen, ik blow bijna niet (hooguit 1x in de maand, en dat is dan al veel voor mij) Paddo's maar 1x gedaan. Het gaat er om dat het dingen zijn die het leven voor velen leuker maken naast al het gezeik dat er tegenwoordig al is.


Uitspraak van Royke.H op zaterdag 3 januari 2009 om 18:03:
Je hebt t over roken, paddo's en blowen en veel meer niet. En iedereen ist ermee eens, wat een stelletje pessimisten zijn jullie zeg

Ik geloof dat jullie de achterliggende boodschap niet helemaal (of helemaal niet) begrijpen. Het gaat er om dat dit nog het begin is.
We leven in een 'vrij land', maar dit land wordt steeds minder vrij! Leuk dat we een 'gedoogbeleid' hebben, maar ook daarvan zie je steeds minder terug. Ik vind dat er nogal makkelijk omgegaan wordt met 'dingen verbieden' terwijl ik juist van mening ben dat dit een verkeerde en tegenovergestelde invloed gaat hebben.

Ik denk dan : 'sneeuwbaleffect'
verbieden -> meer mensen gaan het 'stiekem' doen -> meer ongelukken omdat mensen niet weten hoe ze ergens mee om moeten gaan -> nog meer verbieden/strengere regels -> NOG meer stiekem/slechte voorlichting etc. ->NOG(!!!) meer ongelukken en gedoe -> meer kosten in de zorg -> voor iedereen de premies omhoog en er is uiteindelijk geen hol meer aan.

Ik heb het nu over 3 punten, maar je kunt zelf misschien nog meer bedenken! Een column is er niet voor om iedereen maar voor te kauwen wat er speelt en wat er kan gebeuren. Je kan zelf ook nadenken, toch?;)

Bedenk je ook: Hier begint het, maar waar gaat het eindigen?
laatste aanpassing
Uitspraak van Herr-i op vrijdag 2 januari 2009 om 19:40:
Ik was er zo trots op dat we in Nederland zelf kunnen beslissen wat we wel en niet doen en wat er goed voor ons is zonder dat de overheid dat voor de burgers uitstippelde. Maar nu lijken we net een kind van 5 waarvoor alles beslist wordt en die geen eigen keuzes meer kan maken.....fok dat, ik kan me eigen boontjes wel doppen en zelf beslissingen maken.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 3 januari 2009 om 18:11:
het word gewoon een politie staat nederland en dat is het over 10 jaar gewoon KUT

Kijk, jullie snappen me ;)

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 januari 2009 om 18:40:
slecht stuk met weer 1000 gramaticale en spelfouten.

Dan denk ik dat je zelf niet zo goed bent in NL óf je kunt niet tellen.

Ik snap niet dat iedereen hier roept 'Niet zeuren, we hebben er zelf voor gekozen!' We hebben er helemaal niet zelf voor gekozen, NL bestaat heus niet alleen uit PF'ers hoor! Er is ook nog een oudere generatie, allochtonen en gelovigen. Ik denk dat de mensen die mijn mening delen gewoon in de minderheid zijn, maar dat wil niet zeggen dat je mening fout is, die niet mag laten horen zonder weer dom commentaar te krijgen of dat we dit zelf wilden(F)
laatste aanpassing
Als iedereen die het eens is met deze column, nou eens fijn op 1 punt verzamelt, bespreekt hoe ze het kunnen verbeteren, en er werk van maken.
Want blijven strijden hier op pf heeft toch geen zin.
Lijkt me niet dat de de leden van de regering dit thuis uitgebreid gaan zitten bestuderen.
Ik vind je column wel leuk hoor :) Zelf heb ik niks met de politiek, dat kan me gestolen worden, maar de column zelf is leuk en met sommige punten ben ik er ook mee eens :)

Uitspraak van (F)Robss(F) op zaterdag 3 januari 2009 om 18:38:
Uitspraak van [NFN]Jens op vrijdag 2 januari 2009 om 18:40:
slecht stuk met weer 1000 gramaticale en spelfouten.

Dan kan jij ook niet spellen ;) grammaticale. En de zinsopbouw is ook niet erg goed :lol:
laatste aanpassing
zit toch niet zo te zeuren...

jullie willen blijkbaar drugs gebruiken. In de USA, Frankrijk, Belgie etc is geen gedoogebeleid, daar wordt meer gebruikt dan in Nederland.
Dan is het toch duidelijk dat deze regering het leven voor jullie aangenamer probeert te maken door alles te verbieden, zodat jullie weer meer drugs kunnen gaan gebruiken.

stelletje pessimisten; zie het eens van de zonnige kant.
sja pille zijn ook sinds 1985/1986 verboden en 't word nog steeds gedaan :P

ik vind 't rookverbod ook zwaar kut maja wa doe je d'r aan... 't enigste wat wij als stemmers kunnen doen is 1 grote demonstratie houden in Den Haag om als consumenten te laten zien waar we voor staan i.p.v. 't over te laten aan de kleine kroeg eigenaren.

deze opmerking zal vast wel wir als radicaal o.i.d. bestempeld worden, maja tis ma 'n gedachte:p
Illegaal betekent bij mij dus veel meer kans op verkeerd gebruik/ongelukken/bad-trips/doden.

Juist jah :)

"zijn regels er niet om overtreden te worden?"
--wat niet mag is leuk--

weetje wat et is als je het mij vraagt, het "grijze gebied" van NL vedwijnd ?
nee, je moet de regels overtreden zodra er geen toezicht is... kan je er ook ni voor gepakt worden,
volgens mij maken ze het "grijze gebied" nu zo... :)