Partyflock
 
Profiel · 7026
­ Nederland
De BrEeZaH-cultuur
De ontwikkeling van een internetgeneratie.

Chatten. Wie kent dit fenomeen niet? Vooral TMF kijkend, sms-end en Breezer drinkend Nederland voelt zich zeer thuis in het internetwereldje. Stiekem hopend op een (seksuele) relatie, of vanwege egostrelende motieven; er zijn ontelbare redenen om je, verscholen achter je anonimiteit natuurlijk, te verschansen op het medium internet.

Maar wat mij nogal opvalt is dat er een heuse generatie exponentieel ontwikkeld in deze tak van de samenleving. Verzameld bij de buurthuizen en jeugdsozen van internet, oftewel de chatboxen van de sites van jongerenradiostations en populaire muziekzenders, leeft de vrijheid van meninguiting meer dan ooit! Weliswaar ongezouten meningen, maar het is toch fijn om te weten dat je je stem uit kan brengen om te laten zien dat je Ajaxcieden kankerjoden vindt, en dat alle kutbuitenlanders het land uit moeten. Onder origineel bedachte pseudoniemen zoals Adolf Hitler of Pim Fortuyn (stel je voor dat iemand er achter komt wie je bent!) laat je te horen brengen dat Joden terug in de oven moeten of dat Wim Kok een klootzak is. Ja ja, de jeugd van tegenwoordig, onze toekomst, weet de boodschap nu al genuanceerd over te laten komen.

Aan de andere kant zijn er de lange, blonde en gespierde knullen die op het hoogtepunt van hun pubertijd onder het alias 'BigBoy21' of 'Geile_Rakker_30_CM' over hun seksuele talenten spuien om zo snel mogelijk de lekkere chickies in de chatroom 'adult' in te palmen. Dezelfde chickies die op 'het leukste online smoelenboek' hun geplamuurde koppies etaleren, in afwachting van de tientallen berichtjes zoals "Hey schatje jij ziet er leuk uit, zullen we een keertje uitgaan? -XXX- loverboy15".

Over 'het leukste online smoelenboek' gesproken, www.cu2.nl, deze site is toch wel het epicentrum van de chattende huppelkutjes en sekszoekende bikkels. Op deze site is het mogelijk om een persoonlijk profiel aan te maken, waarin je persoonlijke gegevens en andere kenmerken publiceert die jou als persoon uniek maken. Op deze site bestaat er een ongeschreven regel dat je een vragenlijst invult en die in je profiel neerkwakt. Een stel psychologisch diepzinnige en goed doordachte vragen geven aan of je wel cool genoeg bent om in iemand zijn 'wannabe vriendenlijstje' te mogen staan. Zo zijn onder de jongens de seksvragen natuurlijk het populairst, want iedereen staat te springen om te weten "wat je favoriete plek is waar je HET ooit gedaan hebt" of "waar je HET ooit nog eens wilt doen" . Je staat versteld op wat voor spectaculaire plaatsen de maagden van tegenwoordig de liefde hebben bedreven.
De meest karakterbepalende vraag is natuurlijk "Wat is je favoriete drankje?".
99 % van de ondervraagden vult hier uiteraard "BaCarDiE BrEeZaHh!!1!" in (verklaart de term BrEeZaH-cultuur.) Als je Breezer drinkt hoef je je niet perse te identificeren met iemand van de BrEeZaH-cultuur.

Och en wee, ik zou nog pagina's door moeten typen om een compleet naslagwerk te creëren over deze jonge generatie mensen, om alle aspecten van deze boeiende generatie te analyseren en te catalogiseren. Maar met een schuddend hoofd neem ik al weer een nieuwe horde meelopers waar die zich ontwikkeld heeft. Vooral op het FOK!-forum neem ik waar dat het tegenwoordig cool is om tegen mensen uit de BrEeZaH-cultuur te zijn. Bij de eerste de beste foto van een meisje, worden de BrEeZaH-termen al in de ring gegooid om desbetreffende te demoniseren. Indien een beetje make-up of zelfs als er een stuk ontbloot huid te zien is, wordt de gene op de foto gelijk als BrEeZaH-chick aan de schandpaal genageld. De betekenis van 'BrEeZaH' heeft zich achter mijn rug om uitgebreid naar het dagelijks leven, terwijl het mijn intentie was de BrEeZaH-term te beperken tot internet gebruikers / gebruiksters.

Om iemand te kunnen classificeren tot de BrEeZaH-generatie, heb ik de volgende definities bedacht. Zij overspannen (nog) niet de gehele generatie denk ik, maar het komt al aardig in de buurt.

~BrEe-ZaH-cul-tuur (de ~ (v.))
het collectief dat zich op het medium Internet verschanst
met verschillende motieven, veelal om zichzelf te
etaleren in de hoop een (seksuele) relatie te
krijgen en/of ego strelende praktijken te beoefenen en
tegelijkertijd zijn of haar arrogantie te uiten.
Communicatie gaat via een intern ontwikkeld taaltje,
het BrEeZaH-jargon.

~BrEe-ZaH-jar-gon (het ~ (o.))
meest gebruikte taal onder mensen die behoren tot de
BrEeZaH-cultuur. Vrijwel identiek met de Nederlandsche
Taal, met uitzondering op de manier waarop de meeste
woorden en zinnen worden geschreven en uiteraard de
spelling die veelal foutief wordt toegepast. Letters
worden afgewisseld met grote en kleine letters en de
'en' op het einde van een werkwoord wordt vaak vervangen
door 'uh'. Zie voorbeeld:

"Hmmz JaH Ik MoEt NoG NiEuWe BrEeZaHs KoPuH, goSsIeZz Ik VraAg Ut wEl AaN mUh VrIeNdJuH VaN 23 JaArtJuHs OuD diE
mE Op 14 JaRiGe leEftiJd oNtmAagd HeeFt."

~BrEe-ZaH-chick (de ~ (v.))
vrouwelijk exemplaar van een persoon die tot de BrEeZaH-
cultuur hoort. Te herkennen aan het dragen van
merkkleding (met vaak grote logo's) en
overdadig make-upgebruik. Bijna in alle gevallen
communicerend in het BrEeZaH-jargon of andere chat-talen
die afwijkt van het normaal Nederlands. Op het internet
vaak actief met het rondsturen van nietszeggende
forwardmails. Bijna in alle gevallen op minderjarige leeftijd ontmaagd.

Karaktereigenschappen: lijkt vaak minderwaardig over zichzelf te zijn en onzeker over te komen maar is in de werkelijkheid vaak bewust van haar uiterlijke kwaliteiten en voor de behoeve van haar zelfverzekerdheid zoekende naar aandacht. Zij doet dit meestal door zoveel mogelijk beeldmateriaal van haarzelf te publiceren op Internet.

Dus wees allen voorzichtig met het discrimineren van onschuldige slachtoffers, door te snel te roepen dat hij of zij tot de BrEeZaH-cultuur behoort! Deze mensen zijn complexe weezens enn dienen met alle respect



behandeld te wordenn, net als elk ander mens.












Ok, Wij mannen leggen het nog 1!!!! keer uit:
Wees een grote meid en weet nu maar eens hoe de toiletbril werkt. Als ie
omhoog staat, doe je hem gewoon naar beneden. Voor ons moet ie omhoog,
voor jullie naar beneden. Wij hebben evenveel recht van spreken "dat de bril
weer verkeerd stond". Laten we er over ophouden. De verjaardag, trouwdag en moederdag moeten niet telkens een eindeloze speurtocht naar dat ene, perfecte cadeautje zijn. Soms denken we gewoon niet aan jullie. Leer er maar mee omgaan. Voetbal en welke sport dan ook is leuker dan welke soap dan ook. Haar afknippen? Doe het niet. Nooit. Lang haar is altijd mooier dan kort. Mannen zijn bang voor het huwelijk, onder meer omdat getrouwde vrouwen onmiddellijk hun haar afknippen en je dan een leven lang aan dat rattenkoppie vastzit.
Winkelen is GEEN plezierig tijdverdrijf en daar blijven we bij. Huilen is en blijft te allen tijde chantage. Zeg wat je wilt. Hierover kunnen we duidelijk zijn: erloopse aanwijzingen werken niet, duidelijke aanwijzingen werken niet, zonneklare aanwijzigen werken niet... Zeg nou gewoon eens wat je wilt!
Stille hinten begrijpen we niet. Duidelijke al helemaal niet. Een beetje vent heeft maximaal drie paar schoenen. Hoe



komen jullie erbij dat je ook maar iets aan ons zult hebben om het best passende paar van de dertig bij die ene je-weet-wel-jurk te vinden? Ja en nee zijn prima antwoorden op bijna iedere vraag. Deel je problemen alleen met ons als je een oplossing zoekt. Zo zitten
we in elkaar: we lossen problemen graag op. Voor medeleven heb je je
vriendinnen. Sex hoort er gewoon bij. Het is geen chantage of ruilmiddel. 3 x per week is NORMAAL en niet te veel.
Wat we een half jaar geleden zeiden, telt niet mee in onze discussie van vandaag. Sterker nog, iedere uitspraak ouder dan een week is verlopen en van nul en generlei waarde. Als jullie je niet kleden als de meisjes op de H&M posters, verwacht van ons dan niet dat we op welke slijmbal van tv dan ook lijken.
Ja, je hebt hartstikke mooi opgeruimd en schoongemaakt. Deze uitspraak geldt voor de komende 20 jaar. Vraag er niet meer naar. We zien het toch niet.
Ga niet zeuren over lijnen als je niet kan ophouden met eten. Als je je dik voelt, dan ben je dat waarschijnlijk ook. Vraag ons niet naar onze mening daarover. Voortaan weigeren we ieder antwoord op een dergelijke vraag.
Als een opmerking voor tweeërlei uitleg vatbaar is en de ene uitleg maakt je boos of verdrietig, dan bedoelden we dus die andere mogelijkheid. Laat ons lonken. Gluren doen we, of jullie willen of niet: het is een aangeboren mannentrekje.
Vraag een man om iets voor je te doen, of vertel hem hoe je iets gedaan wilt hebben. Maar weet nou eens dat die twee dingen niet samen gaan. Als je
het toch al beter weet, doe het dan zelf.
Christopher Columbus had geen aanwijzingen nodig, wij ook niet.
Alle mannen zien maximaal zestien kleuren. Probeer maar even met je
Windows scherminstellingen hoe dat er uitziet. Perzik is voor ons gewoon
fruit, we hebben geen flauw benul wat 'mauve' is, levend wit is een zwaan en
van Kobaltblauw kunnen we ons geen enkele voorstelling maken. Als ie jeukt, wordt er gekrabt. Da's de aard van het beestje. We kunnen geen gedachtelezen en dat zegt niets over of we wel van je
houden. Als mannen vragen of er iets is en je geeft aan dat er niets aan de hand
is, dan heeft de ervaring geleerd dat je liegt, maar dat laten we graag zo
omdat we niet van geouwehoer houden.
Als je een man vraagt of er iets is, en hij zegt nee, dan is er niets aan de hand. Accepteer dat nou eens. Stel je een vraag waarop je het antwoord niet wilt weten, reken dan op een antwoord dat je niet had willen horen. Als we ergens naar toe gaan, is wat je me nu laat zien altijd prima geschikt om te dragen. Echt waar.
Vraag niet waar we aan denken als je niet tegen gesprekken kan over de Betuwelijn, de problematiek van het navelpluisje, de geest van Pim en hoe je aan de loop van een meisje kan zien of ze nog maagd is. Je hebt wel iets om aan te trekken. Het is noch in jouw, noch in ons belang om samen de Vivatest te doen,
ongeacht waar die over gaat. Als jij een vraag stelt en we reageren niet, betekent dat niet ´Ja´. Pin ons er ook niet op vast. We luisterden gewoon niet. Ja, we zijn altijd dol op bier, zoals jullie op handtassen. Vrouwen maken minder ongelukken in het verkeer dan mannen.
Gefeliciteerd. Vertrouwen we jullie nu achter het stuur? Nee. Leg je er bij neer.
Ik ben in vorm. Dat buikje hoort bij die vorm. Dank dat je dit alles ter harte neemt. Als het een nachtje op de bank
wordt, dan geeft dat niet: dat is net kamperen en daar zijn we ook dol op.
Comprendre?