Bakermat – The Spirit

Bakermat – The Spirit
23 augustus 2021
ArtiestBakermat Site
Genre: house, jazz, lounge, soul
De zomer van 2021 is er eentje met wisselvallig weer, een bittere Corona nasmaak en nog geen festival wat weer volledig op poten staat. Laten we ons dan maar vasthouden aan de muziek. Gelukkig is daar het nieuwe album van Bakermat, genaamd 'The Spirit.' Voor de mensen die Bakermat even vergeten waren, hier even een opfrissertje. Lodewijk Fluttert, zoals Bakermat eigenlijk heet, is een Nederlandse DJ en producer uit onze hoofdstad. Muzikaal gezien maakt Bakermat een mix van elektronica en house met een pop/jazz/soul sausje. Kleine 10 jaar geleden bracht Bakermat zijn eerste twee EP's uit, namelijk 'Zomer' en 'Vandaag.' Het titelnummer van laatstgenoemde bevatte de sample met 'I Have A Dream' van Martin Luther King Jr. Deze plaat werd een groot succes in Nederland, België en Frankrijk. Ook Duitsland en Oostenrijk smulden van de muziek van Bakermat en in Duitsland ontving Bakermat in 2014 een platina plaat voor de single 'Vandaag.' In 2018 werd er flink geproduceerd en geklust aan nieuwe muziek, wat leidde tot het album 'The Ringmaster' in 2020. En nu dus 'The Spirit' goed en wel een jaar later.

Spiritueel
Dit nieuwe album bevat 12 hagelnieuwe platen, waaronder het in het oog springende gospel-house geweld 'Ain't Nobody' (met LaShun Pace) en 'Walk That Walk' met Nic Hanson. De titeltrack is een hele bijzondere, omdat deze een sample bevat van 'Spirit In The Dark' van Aretha Franklin. En wat is de plaat een plaatje geworden, mijns inziens ideaal voor de zomeravond.
Uiteraard heeft Bakermat daar wat over te zeggen:

"Ik ben zo trots dat ik toestemming heb gekregen om dit exemplaar van Aretha, the all-time Queen of Soul, te gebruiken. Ik combineerde haar mooie, krachtige stem met een jazzy piano en een vette housebeat om een eenvoudige maar effectieve klassieke housetrack te creëren."

Het album zit vol met zwoele zomerhits die spelen met diverse invloeden uit de house, jazz, soul en ga zo maar verder. Ook de afsluiter met Lex Empress getiteld 'Bye Bye' is er eentje voor de boeken.

Het nieuwe album van Bakermat, genaamd 'The Spirit' is er eentje om vrolijk van te worden. Een bonte verzameling aan zwoele tracks die een groot aantal genres raken. Als je het album niet gehoord hebt, heb je vanavond wat te doen!

1. The Spirit
  2. Walk That Walk
  3. You've Got Me Where You Want Me