Partyflock
 
­

Nieuw boek: Hypnotised - A Journey Through Trance Music (1990 - 2005)

gepubliceerd door , op
Op 4 september verschijnt bij uitgeverij Mary Go Wild 'Hypnotised - A Journey Through Trance Music (1990 - 2005)' van auteur Arjan Rietveld. Het boek geeft een nauwgezet overzicht van het genre waarin Nederland aan de hand van Tiësto, Armin van Buuren en Ferry Corsten een hoofdrolspeler werd in de internationale dance.

Trance was het populairste genre binnen de elektronische muziek gedurende de 90's en de eerste jaren van de 00's. Heel de wereld kwam in beweging op de even euforische als melancholische sound. Zonder enige twijfel heeft trance alle elektronische muziek die daarna kwam beïnvloed. Toch heeft het genre nooit helemaal de credits gekregen die het verdiend. Tot nu.

Hypnotised is de eerste 'lees-encyclopedie' over deze wereldwijde movement in haar meest bloeiende jaren. In maar liefst 322 pagina's lees je diepte interviews met de invloedrijkste artiesten en labeleigenaren, vind je een overzicht van de essentiële albums, labels en releases en tientallen niet eerder gepubliceerde foto's van o.a. Rutger Geerling en Pim Warnars.

'Niet veel mensen weten dat klassieke componisten de kracht van repetitieve muziek al kenden. Hun werk kan je in een trance brengen. Trance zoals wij het kennen is opgebouwd volgens dezelfde principes en de invloed van het genre op de hedendaagse muziek is ongekend. Ook al stond ik met mijn neus vooraan en ben ik onderdeel van trance sinds eind jaren 90, ik heb waanzinnig veel geleerd van dit boek.' – Armin van Buuren

'Dit boek duikt diep in de geschiedenis, betekenis en evolutie van trance en maakt daarmee goed duidelijk hoe belangrijk het genre is. Een fantastisch boek dat zowel voor verbazing als herkenning zal zorgen bij zowel de grootste trance-fans als de zuurste critici.' – Ferry Corsten

Naast het boek verschijnt er onder dezelfde naam een 3-vinyl set met hoogtepunten uit de Nederlandse trance, samengesteld met Black Hole Recordings.

Het boek is beschikbaar voor pre-order via marygowild.­nl

Let op: Hypnotised - A Journey Through Trance Music (1990 - 2005) is een Engelstalig boek.

6 opmerkingen

Ben benieuwd of het boek ook aandacht besteed aan de Frankfurter trance? Toen Duitsland er klaar mee was, begon het hier.­ Of doet het alleen of Nederland het bedacht heeft met een beetje Oakenfold.­ Vond het ook een beetje los gezongen van de dancecultuur op een gegeven moment.­ In de discotheek hoorde je het niet meer in 2002-2005, maar het verkocht wel stadions uit met 35+­ publiek.­ En jammer dat de trouse/EDM periode niet beschreven wordt.­ De uiteindelijke implosie van het genre.­ Als het boek beter is dan Gizmo, dan koop ik het.­ Reacties afwachten.­
laatste aanpassing

Uitspraak van rick65 op donderdag 12 augustus 2021 om 12:12:
Reacties afwachten

Ik heb hem besteld, ik laat het je wel weten wat ik er van vond ;-)
Top.­

Uitspraak van rick65 op donderdag 12 augustus 2021 om 12:12:
Ben benieuwd of het boek ook aandacht besteed aan de Frankfurter trance? Toen Duitsland er klaar mee was, begon het hier.­

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Hopelijk ook aandacht voor Berlijn 91-93. Cosmic Baby e.d.
En de Engelse scene 91-94.

Sven Vath stopte met Trance rond 1994 omdat het te plat werd.

https://ra.co/features/721

Before setting up his Cocoon franchise, Väth played a central role in helping forge the trance and tech-trance sounds of today by founding the pivotal Eye Q and Harthouse labels, and producing the classic albums, ‘Accident in Paradise’ and ‘The Robot, The Harlequin and The Ballet Dancer’.

“[In the early ‘90s on Eye Q and Harthouse] we produced music and I produced music with musicians. I'm a DJ. I'm not really a musician. I have a musical idea. I know what I want when I'm in the studio. I tell the musician what to do, but I can't compose on the piano or the keyboard. That's not my part. I had the chance to work with musicians so I told them what I wanted. This is the way we created the kind of music that people call trance today. It was the sound of Eye Q and Harthouse back in the day and it happened because I worked with musicians together."

Reflecting on the music that is generally considered ‘trance’ today, Väth clearly differentiates it from the sound he pioneered on his Eye Q and Harthouse labels. He suggests that the key difference is in the way ‘trance’ music is produced nowadays.

"Today when I listen to DJs like Tiesto -- I don't listen to them but it sometimes happens that I hear a track or two -- I see and hear that they were very inspired by what we did 15 years ago. But, I have the feeling with their music that they don't have the right musicians. They are following a format – always producing the same structures. It's a pop format for trance."

For Väth, however, there is no set formula to the music he plays, produces or promotes, beyond perhaps it being as fresh as possible. Even after all these years behind the decks, he still manages to keep ahead of the pack, directing rather than following trends in techno. When speaking with Väth his enthusiasm for music is overflowing and infectious. You can see and feel how much he's still motivated and driven by the new sounds, records and labels that are current today, and most notably those in his homeland, Germany.
laatste aanpassing
Jammer dat er geen Nederlandse uitgave van komt
Vandaag besteld.­ Positieve indruk gekregen eerder vandaag via Radio 1, twee korte interviews met Arjan Rietveld en Marco V.­