Partyflock
 

A State of Trance - Verleden, heden en de toekomst

door , gepubliceerd op
Met 30.000 bezoekers is A State of Trance één van de grootste Trance events ter wereld. De serie shows ter ere van Armin's radioshow beleeft ieder jaar zijn hoogtepunt in Utrecht waarbij er groots wordt uitgepakt. Opvallende namen naast de gastheer zelf zijn 3 heren die in 2017 een grote invloed op de show en Trance scene hebben gehad. Gareth Emery's "Saving Light" is verkozen tot "Tune of the year", Allen Watts is de meest gedraaide artiest van de radioshow en Davey Asprey is door Trancepodium verkozen tot "Best Newcomer" dankzij het succes van zijn single Fallout. De een is al geruime tijd bijna wekelijks te horen (Watts), de ander is hard op weg een blijvertje te worden (Asprey) en Gareth Emery heeft dan wel een lange geschiedenis met ASOT, hij bewijst ook op editie 850 zeker niet tot het verleden te behoren!



Davey Asprey
Davey, je bent verkozen tot "Beste Nieuwkomer" door de volgers van Trancepodium. Jij moet een tevreden man zijn?
Ja zeker! Het was eigenlijk een complete schok en ik was totaal verrast aangezien ik volgens mij eigenlijk was gezakt in de algemene ranking, maar toen het nieuws naar buiten kwam ontplofte mijn social media kanalen en kreeg ik een hoop reacties. Redelijk onwerkelijk eigenlijk, maar daardoor ben ik er ook erg blij mee.



Dat succes is met name te danken aan je single Fallout, maar jouw reis is eigenlijk al veel langer bezig. Je voelt je misschien niet echt een nieuwkomer, maar voelt dit jaar wel als een doorbraak?
Ik had mijn eerste release in 2007, dus echt nieuw ben ik niet nee. Ik leerde toen ook mijn huidige manager Steve Allen kennen via een gemeenschappelijke vriend en hij heeft me op weg geholpen in de studio. Samen hebben we een track gemaakt "The Glitch". Daarna is hij met Allen & Envy verder gegaan en heb ik wat meer Tech-Trance releases gehad op het label van Fabio Stein. Rond 2009 deed ik het best leuk in de uplifting scene dus dit voelt eigenlijk een beetje als mijn tweede poging. In die tijd studeerde ik en kon ik altijd wat tijd maken om te produceren maar toen ik na mijn studie fulltime ging werken is de klad er een beetje ingekomen. Uiteindelijk heb ik het toch weer op weten te pakken met als grote resultaat Fallout. Dat was eigenlijk een hele lange puzzel, want het proces tot de release heeft bijna een jaar geduurd. Ik had de plaat in eerste instantie meer op basis van Uplifting invloeden gemaakt en ook op een wat hoger BPM. Het was het allemaal net niet waardoor de track op de plank bleef liggen totdat ik het idee kreeg om het BPM iets naar beneden te halen en iets meer Progressive invloeden te verwerken en toen vielen de stukjes op hun plaats. Daarna heeft Fallout een hoop deuren geopend, onder andere bij mijn label Armada.

Is die opening bij Armada ook hoe je remix van Markus Schulz - The New World tot stand is gekomen?
The New World is een van mijn favoriete classics en ik heb denk zo'n 3 jaar geleden al de remix als bootleg gemaakt. Ik heb in die periode ook geprobeerd om het uitgebracht te krijgen, maar er is eigenlijk nooit een reactie op gekomen. Ik heb hem toen als bootleg in mijn eigen sets gedraaid en de track naar wat DJ's rondgestuurd die er positief op reageerde. Toen ik de remix draaide in een set voor Armada Invites en ze hem toen hoorde was Armin ook enthousiast en is het uiteindelijk tot een release gekomen. Het was een project wat ik zelf erg leuk vond om te maken en ik heb ook geprobeerd veel van de originele vibe in zijn waarde te laten. Als Markus Schulz de remix dan goed vind en hem ook draait maakt me dat wel erg tevreden.

Je bent niet helemaal in het uplifting hokje te stoppen, je hebt ook wat meer Progressive dingen uitgebracht. Welke richting wil je het liefst op? Of blijf je het combineren?
Ik vind heel veel leuk en wil van alles maken, maar niet alles past echt binnen het Davey Asprey concept, om er wel enigszins lijn in te houden. Ik heb wel een collab met Dan Dobson gedaan, Fantome. Iemand die ik al heel lang ken en die ook hard aan de weg timmert op dit moment. Hij is eigenlijk aan de slag gegaan met een melodie die ik in eerste instantie voor een meer uplifting plaat had liggen, maar waar we naar elkaar toe moesten werken qua stijl en dat is goed gelukt.

2017 was een fantastisch jaar voor je. Fallout, remixes voor Markus Schulz en Kyau & Albert. Wat gaat 2018 brengen?
Het nieuwe jaar belooft nu al veel goeds. Op dit moment ben ik bezig om mijn radioshow te vernieuwen en daarnaast heeft het succes van afgelopen jaar deuren geopend naar grote namen waar samenwerkingen mee gaan komen en waar ik ontzettend blij mee ben. Dat zal ook in wat nieuwe stijlen zijn dan mensen gewend zijn, dus sommige mensen zullen verrast zijn. Mijn nieuwe single The Dawning is net uit op A State of Trance dus ik ben erg benieuwd wat jullie van die plaat vinden!

Allen Watts
Voor Allen Watts betekent A State of Trance al meer dan een jaar support van Armin van Buuren. Of het nieuw eigen werk is of een remix, als het Alle's naam draagt is het bijna een garantie voor wat zendtijd. Releases bij Armada, Pure Trance en Grotesque, samenwerking met Driftmoon en Steve Allen, remixes voor o.a. Cosmic Gate, maar de belangrijkste plaat voor Allen het afgelopen jaar was misschien toch wel "Arizona".

[


Arizona was denk ik je succesvolste plaat tot nu toe, is dat ook de plaat waar je zelf het meeste tevreden mee bent?
Wat betreft mijn originals klopt dat ja. Echt een van mijn dikste platen tot nu toe. In eerste instantie heb je dat idee ook, maar gedurende het proces krijg je dan toch weer je twijfels. Je hoort de plaat zo vaak, eigenlijk te vaak en dan vraag je je af of het allemaal wel zo goed is. Maar hij bleef goed, de plaat bleef hangen bij mij en als dan ook de support op de plaat geweldig is is dat hartstikke fijn om die bevestiging te krijgen. Als ik naar al mijn werk in het algemeen kijkt komt mijn remix van Cosmic Gate - Tonight ook aardig in de buurt. Die plaat is pas in December uitgekomen, maar die gaat zich ook wel op de lange termijn bewijzen aangezien de reacties daarop ook erg goed zijn.

Je hebt ondertussen al zoveel support gehad op ASOT, maar ook van andere DJ's natuurlijk. Wat was het moment dat je dacht: Dit kan wel eens serieus worden?
De meest gedraaide artiest, wie had dat ooit gedacht? Dat is fantastisch natuurlijk en tegelijk vraag je jezelf af: "wanneer ben je er?" Ik ben al bezig sinds 2012, toen had ik mijn eerste release dus ik ben ook al even bezig. Om dan een echt punt te noemen is lastig en wat ik al zei, ik vraag me ook wel eens af, hoe ver ben ik nu? Wie kent mij nu? Maar de goede support van Armin heeft zeker geholpen en de successen van mijn platen en remixes dit jaar openen weer nieuwe deuren.

Kunnen we behalve Uplifting ooit een ander uitstapje verwachten? Iets meer Progressive of een wat lager BPM?
Nee. Eigenlijk niet nee. Ik wil wel wat meer Tech-Trance gaan doen, dus in die zin wil ik me wel wat gaan verbreden het komende jaar. Wat stevigere kicks, wat ruiger hier en daar. Maar rustiger is geen optie. Ik heb het wel eens geprobeerd in het verleden, en ik vind het ook wel lekker om te luisteren, maar ik wil energie in mijn platen. 138 / 140 BPM. Knallen. Ik heb nu ook veel eigen werk gedraaid, zo'n 60 á 70% en dat is toch waar de mensen bij mij voor komen.

Ben je een DJ die is gaan produceren, of een Producer die ook is gaan DJ'en?
Mijn intentie was altijd om te gaan produceren. De passie is in eerste instantie begonnen met muziek maken en niet per se met draaien. Op een gegeven moment ontkom je er niet aan door de aanvragen en moet je het ook gaan proberen. Behalve dat het een nieuwe uitdaging was is het ook financieel gezien interessant dat er wat inkomsten bij komen dan alleen de royalty's. In 2014 heb ik de gok genomen en mijn debuut gemaakt in Polen. Dat was een spannend begin maar dat beviel prima. Het vergt wat extra oefenen om het je echt eigen te maken, maar ondertussen voelt het vertrouwd. Voor mijn eerste gig was ik echt bloednerveus, en nog steeds blijft de spanning wel. Dat is nu een gezonde spanning die je scherp houdt voor een optreden en op het moment dat je dan op play druk dan ga je en valt dat van je af. De interactie met je publiek is ook geweldig en ik wil ook echt iedereen bedanken die vanavond al zo vroeg aanwezig was (Allen opende de WAO138 stage om 22.00). De eerste 15 minuten kon ik slecht de zaal inkijken omdat er een spotlight in mijn gezicht scheen. Nadat ik gevraagd had of dat aangepast kon worden kon ik beter de zaal in kijken en was ik aangenaam verrast dat er zo vroeg op de avond al zoveel mensen waren en dat is super natuurlijk, dus nogmaals: bedankt voor die support!

Gareth Emery
Als laatste, maar zeker niet de minste spreken we Gareth Emery. Als we snel door zijn releases bladeren lijkt het een rustig jaar geweest te zijn. Hij kiest zijn gigs tegenwoordig zorgvuldig uit, zegt niet zomaar overal ja op en heeft eigenlijk maar 2 Originals uitgebracht: "Saving Light en "Stronger". Daarnaast nog een remix voor Ferry Corsten en verder zijn het vooral andere die zijn classics hebben geremixt en hebben we remixes gehoord van Concrete Angel en Sanctuary. Dat lijkt niet veel voor iemand van zijn statuur, maar schijn bedriegt.



Gareth, goed om je weer in Nederland te zien! Je kiest je optredens tegenwoordig zorgvuldig uit, geen last van "FOMO"? (The fear of missing out)
Dat is zeker wel iets waar ik soms mee worstel ja, je moet soms ook wat leuke dingen laten schieten, maar na een half leven van alles aanpakken wat maar op mijn pad kwam is het ook tijd om wat gas terug te nemen op het vlak van touren. Ik heb heel veel ja gezegd tegen allerlei optredens. Drie dagen naar China? Waarom niet? Ik had geen vrouw of kinderen wachten en dan ging ik liever op pad dan dat ik thuis zat. Ik heb ook wel het geluk gehad dat veel van de dingen die ik echt graag wilde zijn gebeurd voordat ik kinderen had. Als ik tien jaar eerder kinderen zou hebben gehad en dat allemaal nog wel wilde doen had ik waarschijnlijk veel gemist van mijn kinderen terwijl ik nu vaker thuis kan zijn. Ik ben ondertussen ook 37 en ik kan nu ook meer genieten van de optredens met dit schema plus dat ik ook meer energie overhoud voor een hoop andere projecten.

Is dat ook hoe "Laserface" tot stand is gekomen?
Absoluut. Ik houd meer tijd en energie over en dat gaat weer in andere projecten zitten. Dat gaat naar de speciale lasershows als Laserface, CVNT5 en naar Choon. Meer rust betekent ook ruimte voor frisse ideeën en tijd om dat uit te werken en uit te voeren dus het geeft mijn carrière weer nieuwe impulsen.

Je noemde het Choon project al. Wat drijft je en hoe staat het met de ontwikkeling hiervan?
De gehele platenindustrie is gebaseerd op principes van 50/60 jaar geleden. De administratie, het uitbetalen van royalties gebeurd nog steeds volgens dezelfde processen terwijl we we bijna volledig digitaal zijn tegenwoordig. De portals zoals iTunes en Spotify betalen vaak eens per half jaar uit aan de labels en de labels betalen halfjaarlijks uit aan de artiesten. Dat betekend dat veel artiesten pas na een jaar eens een royalty statement krijgen en hopelijk ook wat geld. Daarnaast zijn die statement vaak zo ondoorzichtig dat er bijna niet uit te komen is en de bedragen zijn zo klein dat je ook geen audit laat doen door je accountant om zoiets te checken. We zijn dit niet begonnen om het grootste bedrijf te gaan worden, maar wij zijn het begonnen om een probleem op te lossen voor artiesten. Alles gaat digitaal en wordt dagelijks bijgehouden dus artiesten moeten ook dagelijks kunnen worden uitbetaald en inzicht hebben. Als we voor elkaar kunnen krijgen dat dit over 10 of 15 jaar de standaard is ben ik trots en is het doel bereikt.

Ga je met Choon de competitie aan met iTunes en Spotify? Of met platenlabels?
Met Choon gaan we de competitie aan met iedereen die geld uit de muziekindustrie wegneemt zonder ze iets toegevoegd hebben. Veel grote labels hebben kennis en kunde en die zullen blijven bestaan, maar labels of partijen in de muziek die met weinig inspanning geld willen verdienen zijn degene die voor Choon moeten uitkijken. Ik run zelf ook mijn Garuda label dus ik zie het belang van verschillende kanten, maar er is in 2018 geen reden meer waarom artiesten niet dagelijks uitbetaald zouden kunnen worden.

Een vraag die ik van meerdere mensen ontving: gaan we nog meer horen van de CVNT5? (Gezamenlijke project met Ashley Wallbridge waarin de EDM scene op de hak genomen wordt)
Nou en of! We zijn bezig met een TV show van 8 afleveringen rondom CVNT5 die binnenkort uit moet komen en dat is denk ik ook meteen een mooi hoogtepunt slot voor dit project. We hebben natuurlijk een hoop lol gemaakt en ik probeer ook altijd wel te kijken hoe ver ik met zoiets kan gaan, maar ik denk dat we de grens aardig hebben opgezocht hiermee. Het is natuurlijk vooral erg grappig en ik denk dat een hoop mensen de aflevering grappig zullen vinden en daarna is het ook meteen een goed moment om dat op het hoogtepunt te stoppen.

Dat betekent dat er weer tijd vrijkomt voor nieuwe dingen. Wat kunnen we van je verwachten de komende tijd?
Stil staan zie ik als achteruit gaan, dus er gaan zeker weer nieuwe projecten aankomen. Ik leer steeds beter om te genieten van de momenten, maar een dag later denk ik meteen: "What's next"? Dus ook na dit project. Ik heb zelf wat nieuwe vocal tracks die uitgebracht gaan worden. Een solo album zie ik niet zo snel gebeuren, maar een album samen met Ashley Wallbridge zit er wel aan te komen. We kennen elkaar al lang en zijn goede vrienden en kunnen goed samenwerken in de studio en onze sounds passen ook goed bij elkaar. Voor Choon zal er ook een hoop gaan gebeuren en ik gok dat daar 70% van mijn tijd naar toe zal gaan dus ik zit niet stil. "Always the next thing".

1 opmerking

Leuke interviews