1 oktober 2019
Naam | Jos de Vos Hein van Brug Ton Swinkels Niels Dirven Toon Christiaens Celio van Gerwen Frank Reloe Marc van Roij Thierry de Vos Arnold Schepers Bobby van de Graef Gerrie Hagelaar Peter van Vlerken |
Functie | 1 × band |
Geslacht | man |
Herkomst | Nederland |
Genres | party, schlager |
Site | diepartyhosen.nl |
info@diepartyhosen.nl | |
Links |
Biografie
De vijftiger jaren lopen ten einde als een aantal enthousiaste muzikanten van harmonie de goede hoop uit Aarle-Rixtel een groepje formeert om het carnaval, dat een steeds groter volksfeest wordt, op te vrolijken. De wortels van de boerenkapel zijn gelegd. Toch duurt het nog enkele jaren voordat er sprake is van een constante formatie. In 1962 wordt uiteindelijk de Ganzegats Hofkapel officieel opgericht. De leden van weleer zien dat er naast Carnaval meer mogelijkheden zijn om muziek te maken en zo wordt, ter gelegenheid van het eerste lustrum, in 1967 het eerste "boerenkapellenfestival" georganiseerd. Dat dit in die tijd iets nieuws is, blijkt wel uit het feit er zelfs op tv aandacht wordt geschonken aan dit evenement.
Gedurende de jaren zeventig verandert langzaam de identiteit van de club. De "boerenkapel" wordt een blaaskapel en de muziek van Ernst Mosch doet, zoals bij vele andere verenigingen, zijn intrede. De bekendheid van het blaaskapellenfestival reikt tot over de landsgrenzen. Het is begin jaren tachtig als de Ganzegats Hofkapel besluit zich los te maken van de carnavalsvereniging en als Klokkendorper Blaaskapel verder door het leven te gaan.
De tachtiger jaren zijn hoogtij dagen voor vele blaaskapellen. Ieder weekend wordt er wel ergens in Nederland een festival georganiseerd en het publiek is razend enthousiast. De vernieuwing komt vooral uit de Tsjechische blaasmuziek. De Böhmische- en Egerländermuziek dreigen naar de achtergrond te verdwijnen. Het Blaaskapellenfestival in Aarle-Rixtel floreert als nooit tevoren. Het is in deze tijd dat het festival zich gaat onderscheiden van andere gelijksoortige evenementen. Het festival krijgt een eigen gezicht en de tent groeit uit tot een compleet Beiers landschap. De wisselwerking met het publiek krijgt een steeds prominentere rol en de blaaskapellen gaan het als een eer beschouwen om in Aarle-Rixtel op te mogen treden. Het is John Quadflieg met zijn Wurmtaler Musikanten die, met een geheel eigen sound, de Tsjechische muziek samen met de meer traditionele blaasmuziek samensmeedt tot een avond feest in de tent. Het is deze kapel die tot op de dag van vandaag een inspiratiebron is voor de Klokkendorper.
In de jaren negentig wordt het betaalbaar voor veel blaaskapellen om in eigen beheer een CD uit te brengen en vele verenigingen bewandelen met succes dit pad. Gelijktijdig treedt er echter langzaam een verzadiging op in de blaaskapellenmuziek. Vele festivals gaan ten onder als gevolg van commercialisering of door gebrek aan belangstelling. De evenementen die overblijven, richten zich óf op kwalitatief hoogstaande blaasmuziek in concertvorm óf op de pure feestmuziek. Ook in de blaaskapellenwereld valt een vergelijkbare trend te bespeuren.
De Klokkendorper is zich bewust van deze ontwikkelingen en het is eind jaren negentig dat een nieuw concept wordt bedacht voor zowel de kapel alsook het Blaaskapellenfestival. De pijlers van dit concept, waaraan tot op de dag van vandaag enthousiast wordt gewerkt, zijn: Traditie, Sfeer en Betrokkenheid.
In onze archieven zijn stukken gevonden rondom het eerste festival in 1967. Hierin werden serieuze vragen gesteld over de toekomst van een evenement dat terugkijkt in het verleden, in een tijd van beatmuziek en ruimtevaart. De conclusie was dat de mens altijd een verlangen heeft naar vervlogen tijden. In principe is er door de jaren heen niet veel veranderd en wij zijn dan ook van mening dat er altijd ruimte zal blijven voor traditie. Wel willen wij deze traditie op z'n tijd in een moderner jasje steken, zodat ook het jongere publiek zich hierin kan blijven vinden. Onze grote voorbeelden in dit kader zijn de Klostertaler en de Zillertaler Schürzenjäger, beide afkomstig uit Oostenrijk.
Wie ooit de sfeer heeft geproefd op de Oktoberfesten in München, zal dit in een iets kleinere vorm terugvinden op het Blaaskapellenfestival en/of tijdens één van de optredens van de Klokkendorper. De geweldige mix van gezellige muziek, publiek, eten en drinken staan garant voor een ongecompliceerde, sfeervolle avond waarbij men met volle teugen kan genieten van het leven.
Het laatste aspect "Betrokkenheid" is zeker net zo belangrijk als sfeer en traditie. Het is de pijler waarop de rest van het succes rust. Een niet aflatende stroom positieve energie en doorzettingsvermogen van de leden van de Klokkendorper zorgt ervoor dat de club en het onlosmakelijk verbonden Klokkendorperfestival vandaag de dag nog steeds bestaat. Echter, zonder de betrokkenheid van het publiek is dit niet mogelijk. De Klokkendorper streeft er altijd naar om samen met het publiek een geweldig feest te bouwen.
Gedurende de jaren zeventig verandert langzaam de identiteit van de club. De "boerenkapel" wordt een blaaskapel en de muziek van Ernst Mosch doet, zoals bij vele andere verenigingen, zijn intrede. De bekendheid van het blaaskapellenfestival reikt tot over de landsgrenzen. Het is begin jaren tachtig als de Ganzegats Hofkapel besluit zich los te maken van de carnavalsvereniging en als Klokkendorper Blaaskapel verder door het leven te gaan.
De tachtiger jaren zijn hoogtij dagen voor vele blaaskapellen. Ieder weekend wordt er wel ergens in Nederland een festival georganiseerd en het publiek is razend enthousiast. De vernieuwing komt vooral uit de Tsjechische blaasmuziek. De Böhmische- en Egerländermuziek dreigen naar de achtergrond te verdwijnen. Het Blaaskapellenfestival in Aarle-Rixtel floreert als nooit tevoren. Het is in deze tijd dat het festival zich gaat onderscheiden van andere gelijksoortige evenementen. Het festival krijgt een eigen gezicht en de tent groeit uit tot een compleet Beiers landschap. De wisselwerking met het publiek krijgt een steeds prominentere rol en de blaaskapellen gaan het als een eer beschouwen om in Aarle-Rixtel op te mogen treden. Het is John Quadflieg met zijn Wurmtaler Musikanten die, met een geheel eigen sound, de Tsjechische muziek samen met de meer traditionele blaasmuziek samensmeedt tot een avond feest in de tent. Het is deze kapel die tot op de dag van vandaag een inspiratiebron is voor de Klokkendorper.
In de jaren negentig wordt het betaalbaar voor veel blaaskapellen om in eigen beheer een CD uit te brengen en vele verenigingen bewandelen met succes dit pad. Gelijktijdig treedt er echter langzaam een verzadiging op in de blaaskapellenmuziek. Vele festivals gaan ten onder als gevolg van commercialisering of door gebrek aan belangstelling. De evenementen die overblijven, richten zich óf op kwalitatief hoogstaande blaasmuziek in concertvorm óf op de pure feestmuziek. Ook in de blaaskapellenwereld valt een vergelijkbare trend te bespeuren.
De Klokkendorper is zich bewust van deze ontwikkelingen en het is eind jaren negentig dat een nieuw concept wordt bedacht voor zowel de kapel alsook het Blaaskapellenfestival. De pijlers van dit concept, waaraan tot op de dag van vandaag enthousiast wordt gewerkt, zijn: Traditie, Sfeer en Betrokkenheid.
In onze archieven zijn stukken gevonden rondom het eerste festival in 1967. Hierin werden serieuze vragen gesteld over de toekomst van een evenement dat terugkijkt in het verleden, in een tijd van beatmuziek en ruimtevaart. De conclusie was dat de mens altijd een verlangen heeft naar vervlogen tijden. In principe is er door de jaren heen niet veel veranderd en wij zijn dan ook van mening dat er altijd ruimte zal blijven voor traditie. Wel willen wij deze traditie op z'n tijd in een moderner jasje steken, zodat ook het jongere publiek zich hierin kan blijven vinden. Onze grote voorbeelden in dit kader zijn de Klostertaler en de Zillertaler Schürzenjäger, beide afkomstig uit Oostenrijk.
Wie ooit de sfeer heeft geproefd op de Oktoberfesten in München, zal dit in een iets kleinere vorm terugvinden op het Blaaskapellenfestival en/of tijdens één van de optredens van de Klokkendorper. De geweldige mix van gezellige muziek, publiek, eten en drinken staan garant voor een ongecompliceerde, sfeervolle avond waarbij men met volle teugen kan genieten van het leven.
Het laatste aspect "Betrokkenheid" is zeker net zo belangrijk als sfeer en traditie. Het is de pijler waarop de rest van het succes rust. Een niet aflatende stroom positieve energie en doorzettingsvermogen van de leden van de Klokkendorper zorgt ervoor dat de club en het onlosmakelijk verbonden Klokkendorperfestival vandaag de dag nog steeds bestaat. Echter, zonder de betrokkenheid van het publiek is dit niet mogelijk. De Klokkendorper streeft er altijd naar om samen met het publiek een geweldig feest te bouwen.
Uitgaansagenda Die Partyhosen
Statistieken
1 | · | optreden |
geen | · | in de toekomst |
1 | · | in het verleden |
Archief
Oktoberfest | Mijnbouwweg, Amersfoort |