Masters of Hardcore 16

anoniem gepubliceerd op
Masters of Hardcore 16
21 april 2004
Genre: hardcore
Masters of Hardcore; een merknaam verworden tot een begrip. Niet alleen onder het hardcore minded publiek, maar in de algehele (Nederlandse) dancewereld. Wie kent immers de uitermate succesvolle feesten en CD compilaties van deze organisatie niet?

Twintig maart van dit jaar vond de laatste editie van Masters of Hardcore plaats (The underground vendetta) en zoals gewoonlijk verscheen er ook nu weer kort na het feest een bijbehorende CD, deel zestien alweer. Natuurlijk betreft het weer een dubbel CD en deze is vormgegeven in dezelfde stijl als de flyer van het feest van twintig maart jongst leden en is verpakt in een mooi kartonnen ‘3D’ hoesje.

Op het album staan in totaal zesendertig nummers en als ik tracklist bekijk, dan vallen mij een aantal dingen op. Ten eerste staan er (voor mij) een aantal nummers op van producers waar ik nog nooit van gehoord heb. Op zich vind ik dit een goed punt, een beetje vernieuwing kan geen kwaad, al moet de kwaliteit van de tracks natuurlijk wel goed zijn. Verder vind ik de CD redelijk gevarieerd. Natuurlijk is het grotendeels ‘partycore’ dat de klok slaat, maar ook wat andere substijlen komen aan bod. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Enzyme nummers en de track van Noisekick. Tenslotte valt de naam van Buzz Fuzz mij op. Heb een lange tijd geen nieuw nummer meer van hem gehoord en opeens staat hij daar met een nieuwe track op deze CD, ik ben benieuwd wat dit zal brengen.

De eerste CD opent met de nieuwe track van Base Alert (Catscan & Outblast), ‘Zoo’ geheten. Over het algemeen vind ik dat zij wel lekkere nummers produceren en ook deze stelt mij niet teleur. Het nummer kent een pakkende tekst en melodie en klinkt lekker agressief. Sowieso zijn de eerste paar nummers allemaal wel behoorlijk goed. Ze klinken vrij stevig en er zit een lekkere drive achter. Ongeveer halverwege de CD gaat het helaas een beetje mis. Vind deze nummers over het algemeen vrijwel hetzelfde klinken en ik mis de originaliteit.

Tegen het einde van de CD wordt dit gelukkig weer redelijk rechtgetrokken door nummers als ‘Facerocker’ van Mindustries en Noisekick’s ‘Oogkas penetratie’. Facerocker klinkt vrij stevig en energiek, maar aan de andere kant toch ook heel ‘droog’ en ingetogen, lekker nummer. En hoewel ik de titel ‘Oogkas penetratie’ en de tekst op het einde van het nummer een beetje kinderachtig en niet grappig vind, is het nummer zelf wel een mooi einde van de eerste CD. Een lekker ragnummer, met een hoop onregelmatige en vage geluiden er doorheen. Andere nummers die ik er graag nog uit zou willen lichten zijn de remixes van ‘Fuck what u heard en ‘Kapotnaaien’. Beide nummers zijn in een nieuw jasje gegoten en kennen een nieuw, ander geluid, terwijl het origineel toch ook nog herkenbaar blijft. Goede remixes dus.

De tweede CD begint perfect, namelijk met de VIP remix van Ophidian’s ‘Butterfly’. Dit nummer is één van de grote hits op dit moment en mag dan ook niet ontbreken op een CD als deze. Het nummer is voor mij de ideale combinatie van een mooie (klassieke) melodie en een superharde kick. Het sluit perfect op elkaar aan en maakt het nummer één mooi geheel. Voor mij is dit nummer het hoogtepunt van de hele CD. Track vier van deze CD is dan het nieuwe nummer van Mark Vos, beter bekent als Buzz Fuzz. De enige geluiden in dit nummer zijn eigenlijk alleen maar verschillende soorten kicks. Vandaar ook de naam ‘Kickz of steel (an ode 2 da kickz)’. Het klinkt toch wel redelijk vernieuwend, al zijn er vroeger natuurlijk wel al een aantal andere nummers in dezelfde stijl geproduceerd. Bekendste hiervan is denk ik wel Pitch hiker van Pilldriver. Ik vind het knap hoe er met zulke beperkte en minimale geluiden toch een erg lekker nummer gemaakt kan worden. Ook deze track van Buzz Fuzz mag er namelijk zeer zeker wezen. Wat is er nog meer op deze CD te vinden? Onder andere nummers van Angerfist/Menace II Society, Endymion en Tommyknocker, die alleen toch altijd wel zeer degelijke kwaliteit afleveren. Ook ‘Hardcore state of mind’ van DJ Paul is terug te vinden op deze CD. Dit nummer stond ook op ‘Human Demolition’ (waar ik ook een recensie over geschreven heb) en daar vond ik hem zeker niet tussen passen. Op de nieuwe Masters of Hardcore compilatie is hij echter zeer zeker wel op zijn plaats. Nu we het toch over de Demolition serie hebben; de nummers van Catscan die op die compilatie terug te vinden zijn, zijn meestal meer gericht op de industriële hardcore. Op deze CD heeft hij een meer ‘mainstream’ nummer geproduceerd. Beide gaat hem goed af. Ik kan Catscan dan ook zeker erg waarderen als producer.

Ik heb me bij het schrijven van deze recensie bijna alleen maar toegelegd op de ‘pluspunten’ en de goede nummers van de CD. Ik schrijf immers liever over iets wat goed in elkaar zit en wat een beetje origineel klinkt, dan over een ‘dertien in een dozijn’ nummer. Ik denk ook dat de recensie zo prettiger om te lezen is, dan wanneer er alleen naar de mindere kanten van een CD gekeken wordt. Toch wil ik benadrukken dat ik lang niet alles goed vind van deze CD. Zoals ik eerder al zei, vind ik sommige nummers erg goedkoop en onorigineel klinken. Verder ben ik ook niet zo’n groot liefhebber van het ‘partycore’ geluid. Een aantal nummers vind ik nog wel lekker om te horen, maar om dit een hele CD of feest lang te horen is aan mij niet besteed. Ben je wél gek van deze stijl, bezoek je graag de Masters of Hardcore feesten en luister je graag naar de CD’s, dan kan je gerust deze CD aanschaffen. Het is namelijk een vrij aardige compilatie, alleen ligt het mij persoonlijk wat minder.

Greetz, verwijderd

1. Base Alert - Zoo
  2. Headbanger - Violator (Tommyknocker remix)
  3. Outblast - Fuck what u heard (Vince Remix)
  4. Dj D & Endymion - Mortal War
  5. The Outside Agency - The Shape-Shifting Master of Darkness
  6. Nico & Tetta - Hardcore motherfucker
  7. Re-Style - Break it down
  8. Enzyme X - Kapotnaaien (Fotzelegger mix by D'Spyre)
  9. Nuclear Device - Like a Bitch
  10. Prowler - Falling down
  11. D-Ranged vs Audio Scum - Virtual Dynamics
  12. Meccano Twins - Kick type 2
  13. Coreporation - Fallin Crap (Placid K remix)
  14. DJ D vs The Blaster - Nephilim
  15. Mc Syco - Sycology
  16. Re-Style - Stay down with the core
  17. Mindustries - Facerocker
  18. Noisekick - Oogkas penetratie
  1. Ophidian - Butterfly (vip edit)
  2. Angerfist - Krazy
  3. Menace II Society - Suffer eternal torment (Live mix)
  4. Buzz Fuzz - Kickz of steel (an ode 2 da kickz)
  5. Serial killers - Eastside revolution
  6. Tommyknocker - Nutrition (Headbanger remix)
  7. Endymion - Voices of death
  8. Meccano Twins - The last release
  9. Dj Paul - Hardcore state of mind
  10. Re-Style - Sacrifice
  11. JDA - Raw Power
  12. Prowler - Face of death
  13. DJ D vs The Viper - Loose Control
  14. Catscan - Mindful candy
  15. Tha Playah - Keep them titties jumping
  16. Evil Activities feat. Dj Panic & Mc Alee - Bigger than ever
  17. Dione - Come here and die
  18. Negative A - Smoking blunt

328 opmerkingen

goei vette cd goeie bas lker hard egt vette cd !!!!!!!!!!

super lekker hard
heeey heb de live cd wel en die beukt wel,maar alle nummers had ik al,maar ze hebben wel de goede beuk nummers achter elkaar gedraait en dat maakt het een vette cd!!!
de cd is vet maar de dvd is vetter

live is zekers goed

haaj haaj.
klinkt allemaal wel positief.
dus deze gaan we zeker eff in de freerecord shop luisteren.;)
en hoogst waarscheinlijk aanschaffen haha

greets (K)(K)(K) suzanne.m
OiOi!!
Jazekers is de cd een nice one.. Maar probeer de DVD ook eens, die is nog een stuk gefaarlukker!!

Massols
Ik heb um natuurlijk ook en van de week dvdtje gekocht en ik ben er ook op te zien :p !!!

mssl
masters of hardstyle vind ik een betere naam

Ik vind uhm ook okeej!!:D
K hem em zelf ook nie...hij lijk mij ook kick :yes:
:respect: MOH :D
Ag jah ....speciaal is anders ....maar van mij mogen ze wel met 20.000 watt boxen deze nummers draaien:---Loose Control
---Stay down with the hardcore

:respect: DIE ROELEEREN !!!! :respect:

Die live cd en DVD zijn pas echt masterlijk Vooral die DVD echt alle dj's staan er op wat ik dus misde op MOH versus Hellraiser en het gebruikelijke ''aanstekerrrrrrr'' moment van Neophyte/Masters of Ceremony KIPPEVEL !!!!!!! Dat was voor mij persoonlijk het mooiste van die nacht M.O.H RULEERT ALS NOOIT TEVOREN !!!!!! :respect:

ow ja nog een opmerking voor missantrophy: Masters of Hardstyle?????????????????????????????????????????­??????????????????????????????????????????????????­???????????? JIJ maakt zeker een grap!!!!!! ZOU JE WILLEN!!!!!!!!!!!!! Dat krijgen ze nooit voor elkaar met die kutHardstyle AFJATTERIJ! met hun zielige samples van oude SUPER!!Hardcorenummers Nee kom maar niet met die onzin aan ok!!
MOH THE FACKING BEST THERE IS

gaat wel
ik heb de dvd gezien altijd leuk om jezelf terug te zien :vaag: o:)