ID-T Presents: The Darkraver
14 januari 2004
OrganisatieID&T Site
ArtiestThe Darkraver Site
ID-T Presents: The Darkraver
Mix>04

En voor me neus ligt de nieuwste cd uit de serie, ID-T Presents. Een serie met tot nu toe alleen maar goede cd’s en daarom verwacht ik van deze cd ook een boel. Gemixed door Steve Sweet a.k.a. The The Darkraver. Een dj die ondertussen zo lang in het vak zit dat je er bijna bang van wordt. Ik weet uit me hoofd niet in welk jaar die is begonnen met draaien, maar toen Steve begon met draaien op feesten, begon ik denk ik net aan het eerste jaar op me middelbare school. Oftewel, een man die ongelofelijk veel ervaring heeft. Maar dat is iets wat veel mensen vaak niet opvalt, want naast goed draaien kan Steve een paar andere dingen goed: lol hebben achter de draaitafels en hij is natuurlijk bekend als de ”Bacardi” man. Nuchter heb ik hem volgens mij nog nooit gezien en serieus ook niet (iets wat soms het draaien wel is beïnvloed, maar elke gek heeft ze gebrek). Maar dat maakt in de meeste gevallen niet uit, want dat zorgt wel voor het nodige spektakel achter de draaitafels. Je weet nooit wat er gaat gebeuren als The The Darkraver begint met draaien.

Nadat Steve afgelopen Sensation Black als Mystery Guest mocht afsluiten bleek wel weer dat oude hardcore weer hartstikke hot is. Iets wat natuurlijk heel erg duidelijk is geworden in 2003, het jaar van de opleving van de oude hardcore (Early Rave). Ik vind het erg prettig, want het is toch mijn gevoel van vroeger toen ik begon met hardcore luisteren. Alle nummers klinken zo ontzettend vertrouwd, ik voel me er gewoon bij thuis. Alleen het grote nadeel is dat je alle nummers zo goed kent, dat het moeilijk word om er nog naar te luisteren zonder dat je denkt, dit heb ik al 10.000 keer gehoord en hierop ben ik al 3.000 keer uit me dak gegaan. En om dat te voorkomen moet er natuurlijk gewoon goed gemixed worden. Anders val je gewoon in slaap. En dat is nou het mooie van deze mix. Alles klinkt lekker, je word keer op keer verrast door de trucjes die Steve achter ze mengpaneel doet. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat sommige mensen het soms minder vinden, want het gaat soms een beetje van de hak op de tak. En het is ook gemixed op drie draaitafels, oftewel, nog meer mogelijkheden om het saaie uit de bekende nummers te halen.

Steve weet de humor die hij altijd achter de draaitafels heeft ook goed over te brengen als je alleen naar de cd luistert. Er gebeuren dingen waar je gewoon spontaan vrolijk van word. Er hoeft maar 1 toontje te klinken en je weet meteen welk nummer zich komt bemoeien met de set. Het diepte punt van de hele cd vind ik persoonlijk het nummer van “Poogie Bear”, “Happy Together”. Maar het hoogtepunt is misschien wel weer hoe hij zo’n duf happy hardcore nummer toch nog aan “Thunderground” weet te mixen. En dat voor een man die zelf niet eens draaitafels in ze huis heeft staan. Want ID-T was al een tijdje aan het wachten op deze cd, maar er kwam maar niks uit Den Haag. Totdat The Viper in huize “Sweet” aankwam met een setje draaitafels en Steve met ze luie kont achter de draaitafels sleepte om te zorgen dat ID-T eindelijk kreeg waar ze al een tijd op zaten te wachten. En veel belangrijker natuurlijk, dat het publiek de nummer vier in de ID-T presents serie eindelijk kon kopen.

Het extraatje op deze cd is dat er nog een dvd bij zit met opnames van de live set van The Darkraver op Sensation. Dat had voor mij niet echt gehoeven. Ik vind hardcore sowieso niet thuis horen op een feest als Sensation. Dat soort dingen moeten ze gewoon gescheiden houden. Maar als je de dvd bekijkt is het wel grappig om te zien hoe belachelijk sommige mensen kunnen bewegen als ze voor het eerst Hardcore horen op een feest. Natuurlijk is het wel leuk om te luisteren en kijken naar Steve, want hij is gewoon een entertainer in hart en nieren. Hij weet gewoon precies hoe je het publiek gek moet maken. En ondanks dat hij meer bezig is met entertainen, blijft het toch gewoon allemaal lekker klinken.

Deze mix past zeker in het rijtje van ID-T presents thuis. Tot nu toe allemaal op hoog niveau. En deze mix heeft gewoon alles in zich om heel vaak te gaan luisteren. Gaat helemaal niet vervelen. En iedereen die op Sensation is geweest moet hem natuurlijk sowieso hebben om te kijken of ze niet toevallig zijn gefilmd tijdens de opnames, want ik zag persoonlijk al een heleboel bekende langs komen stuiteren. En ben je niet op Sensation geweest, maar hou je wel van Early Rave, dan moet je hem natuurlijk gewoon hebben om al die nummers die je al zo goed kent is op deze manier te horen. En ben je nog niet bekend met deze nummers, dan word het helemaal tijd dat je deze cd in je collectie krijgt, want dan loop je echt een aantal jaar achter. Toen ik hem gister zat te luisteren met me huisgenoot konden we in ieder geval allebei niet of met moeite stil blijven zitten.

Respect voor de P.I.M.P. zoals hij genoemd wordt Ruffian in de intro. Zolang hij maar van mijn moeder afblijft.

Groetjes Rowan
CD