Partyflock
 

Jebroer - 4Life

door , gepubliceerd op , waardering: 63/100
Jebroer - 4Life
5 juni 2019
OrganisatieCloud 9 Music Site
ArtiestJebroer
WinactieJebroer 4 Life cd actiegesloten
LabelCloud 9 Dance
bekijk bij iTunes
bekijk bij Bol.com
Jebroer is een veel besproken artiest, zeker na zijn samenwerkingen met Paul Elstak genaamd 'Kind van de Duivel' en 'Engeltje'. Iedereen, maar dan ook echt iedereen moest er wat over zeggen, positief maar het overgrote merendeel negatief. Het lijkt alsof de weerstand en rebellie, de voedingsbodem is geworden voor het succes van Jebroer en zijn muzikale escapades. Zoals op de albumcover te lezen, heeft Jebroer zijn creativiteit en inspiratie weer teruggevonden door samen te werken met artiesten uit de hardere stijlen om hoofdzakelijk 'freestyle' platen te maken. Opvallend lijkt het alsof Jebroer zich bewust is van de wisselende kritieken om zijn meest recente platen (eveneens te lezen op de albumcover). We kunnen zeggen wat we willen, hij heeft zich wel met een typische stijl weten te settelen tussen de gevestigde orde artiesten. We gaan eens kijken wat we van zijn nieuwe album genaamd '4Life' vinden.

'4Life'
Eerste interessante aspect van zijn nieuwe album is de cover. Hier staat Jebroer gewond en besmeurd met bloed op. Niet geheel duidelijk wat voor boodschap de cover moet uitdragen; het zal ergens in het midden tussen 'horror, rebellie en creativiteit' in liggen. De intro en meteen ook de eerste track geeft een audio 'samenvatting' van diverse nieuwsberichten aangaande zijn hits ('Kind van de Duivel' en 'Engeltje') en de reacties vanuit verschillende hoeken van de samenleving. Het album staat voornamelijk vol met samenwerkingen met artiesten uit de hardere stijlen, onder andere Paul Elstak, Dr Phunk, Outsiders, Lowriderz en Warface. Helaas komen niet alle platen goed uit de verf. Een goed voorbeeld is de samenwerking met Wesley Klein en Snelle genaamd 'Superheld.' Ik had op zijn minst een flitsend verse van Snelle zelf verwacht, zeker gezien Jebroer de carrière van Snelle de nodige support heeft gegeven. Helaas kwam ik van een figuurlijk koude kermis thuis. Nadeel van een album als deze, is dat het merendeel van de platen al eerder is uitgebracht en biedt het album niet veel vernieuwing meer. Hits als 'Engeltje', 'Soldaat', 'Leven na de dood', 'Marathon' en 'Heartcore' zijn al grijsgedraaid om obscure radiostations, festivals en de lokale braderie. Het naar hardcore knipogende 'Heartcore' is op zich een leuke plaat, maar zal qua fans alleen de mainstream bereiken. Hardcore fijnproevers zullen deze plaat niet op prijs kunnen stellen. De laatste plaat van het allemaal, genaamd 'F*** Jullie Allemaal' bevat een tof stuk met de raps van Mula B, maar wordt vrij radicaal weer afgekapt.

Conclusie
Het album van Jebroer genaamd '4Life' kan je op meerdere manieren bekijken. Het is een leuke samenvatting van zijn recente successen, met wat nieuwe platen. Jebroer heeft zich zeker met zijn 'freestyle' sound tussen de gevestigde orde gewurmt, daarvoor zeker complimenten. Echter sommige platen komen echt niet uit de verf en weten helaas niet te overtuigen. Laten we hopen dat de sound van Jebroer zich in de komende jaren nog verder ontwikkeld en dan wil ik met veel plezier de toekomstige album(s) recenseren.

Score: 63/100

Tracklist

  1. Intro
  2. Engeltje (met DJ Paul Elstak en Dr. Phunk)
  3. Soldaat (met DJ Paul Elstak en Dr. Phunk)
  4. Legend (met Le Shuuk)
  5. Superheld (met Wesley Klein en Snelle)
  6. Leven Na de Dood (met Dr. Phunk)
  7. Marathon (met Anita Doth)
  8. Die Hard (met Mr. Polska)
  9. Uit Mijn Dak (met De Jeugd van Tegenwoordig)
  10. Heartcore
  11. Flitsmeister (met Outsiders)
  12. Skit
  13. Polizei
  14. Moshpit (met Warface)
  15. Fuck Jullie Allemaal (met Mula B en Lowriderz)

8 opmerkingen

Als kind en puber is dit wel om van te smullen. En als je je geest van die tijd terug kan brengen, en je kennis buiten het luisteren van de muziek kan houden. Dan is dit best een goed album.
Ik vind het overduidelijk niets, maar dat is goed, want kinderen moeten naar iets anders luisteren dan ouwe lullen. Waar ik me wel aan erger is het doen alsof happy, hardstyle, freestyle, Nederlandstalige rap met het gabbergevoel van toen te maken hebben. Juist de Mosselman, Pauls happy, Gabber Piet en Party Animals hebben het gabbergevoel toen kapot gemaakt. We werden gezien als clowntjes. Nu weer die Aussies, roepen dat je hardcore bent en vrouwen met opgeschoren haar in clips maken van hardcore weer het debiele broertje van de hardere stijlen.
laatste aanpassing
Zou ik ook zeggen normaal gesproken, maar als je het objectief bekijkt.
Uitspraak van Tumult op maandag 17 juni 2019 om 00:19:
Als kind en puber is dit wel om van te smullen. En als je je geest van die tijd terug kan brengen, en je kennis buiten het luisteren van de muziek kan houden. Dan is dit best een goed album.


Meen je dit serieus?

Ik luisterde als kind en puber kwalitatief toch betere shizzle hoor.
Dit is gewoon pure troep man.
Happy hardcore vond ik ook leuk. Ik was ook wel van de kwalitatief betere dingen al van kinds af aan, maar de gemiddelde luisteraar vind dit top.
Happy Hardcore prima, heeft zo z'n charme.

Maar dit is gewoon eentonige muziek.
Vaak dezelfde opbouw, zelfde sound/deuntje alleen dan net een paar noten anders.

Maja de gemiddelde luisteraar, dat zijn vaak ook de dagjesmensen op festivals en feestjes dat verklaart een hoop.
Smaken verschillen gelukkig en er is toch een behoorlijke aanhang die steevast naar zijn tracks luisteren. Is het technisch gezien goed? Misschien niet.
Is de gemiddelde Hardstyle liefhebber blij dat zijn muziek ook Hardstyle word genoemd? Misschien ook niet.

Maar Ik heb een spuug en spuug hekel aan het ge ‘Yee-hoh’ en de bliep-screech-pottenbakkers geluiden die tegenwoordig in nieuwe Radical/Spitnoize en aanverwanten tracks zitten en die blijkbaar ook een Hardstyle stroming genoemd mogen worden...

Maar ‘who cares’ we hebben keuze vrijheid 🙃
Als ik er niet naar wil luisteren dan loop ik lekker ergens anders heen. Wil ik het wel? Dan bléér ik uit volle borst zn tracks mee 🙌

Timothy, ik vind je bent een baas!
En dat is niet perse om je muziek.