Masters of Hardcore - Vault of Violence

door , gepubliceerd op , waardering: 82/100
De meeste dingen beginnen klein, als een gevoel, een idee, een toevalligheid of een bewuste keuze. Afhankelijk van tijd, omgeving en voeding kan iets naarmate de tijd verstrekt uitgroeien tot een groots en imposant fenomeen. Zo ook Masters of Hardcore.
Begonnen in de Hemkade en uitgegroeid tot een megafestijn in de Brabanthallen. Nu al jaren de vaste thuishaven van MoH en met de uitbreiding vorig jaar van de nieuwe tussen-hal, grootser dan ooit. De oude entree werd deze keer gebruikt voor de industrial/up-tempo waardoor er nog meer ruimte vrij kwam. Als je kijkt naar het hele concept is MoH naast Thunderdome het meest veelzijdig. Dan laten we de festivals even buiten beschouwing aangezien dat een hele andere tak van sport is. Met de edities in Rusland en Oostenrijk erbij is Masters internationaal gezien momenteel de grootste. Mede doordat Thunderdome maar eens in de 2 jaar alleen in Nederland gehouden wordt.
Helaas merkten we de afgelopen jaren bij Masters wel een soort van herhaling. Het is logisch dat de dj's die aangesloten zijn bij "Most Wanted DJ" eerste keus zijn voor Masters, maar daarmee missen we toch een hoop artiesten die minstens net zo goed, dan wel niet beter zijn. Dj's als Ruffneck, Promo, D-Passion, Stunned Guys, Deathmachine, The DJ Producer, Igneon System en Outside Agency zijn al een tijdje afwezig op de Masters of Hardcore feesten, ondanks dat zij in vele ogen tot de absolute top behoren.
Hopelijk zullen we de komende jaren nog meer van onze 'Masters' aan het werk zien op de diverse stages. Dit jaar werd een eerste stap gezet, want een hoop namen die de afgelopen jaren ontbraken en bijna al in de vergetelheid waren beland, zagen we terug op de diverse podia. Promo, Amnesys, Noize Suppressor, Catscan, Tommyknocker en Endymion hebben we ondanks diverse carrière-keuzes toch wel gemist. Hoe diverser een feest hoe beter. Keuze-stress voor de bezoekers is dan een futiliteit. Hoe meer variatie hoe beter. De afgelopen jaren was de switch van industrial naar up-tempo één van de opvallendste veranderingen binnen de hardcore-scene. Gelukkig zien we dit jaar een soort van omkering. De snelheid ligt dan misschien wel hoog, maar het 'pauper'-gehalte van de tracks is een stuk minder. Meer en meer artiesten kiezen voor intelligentere basslines en melodielijnen. Diversiteit in geluid, ritme en intensiteit. Dit komen we ook op de 2 cd's tegen. En ja, helaas staan er ook nog steeds een aantal van die bagger-platen tussen. Er valt nu eenmaal niet aan te ontkomen.

Net als vorig jaar is er gekozen voor zo'n 22 tracks per cd, in tegenstelling tot een lange periode hiervoor, waarbij we 18 tracks per cd kregen. Meer tracks betekent ook, dat ze op een enkele track na, korter zijn. Wat weer betekent dat de overgangen van de ene op de andere plaat nog strakker moet zijn om niet als "knippen-plakken" over te komen. Dat laatste is waarschijnlijk de grootste ergernis van de meeste luisteraars. Dat de 'flow' volledig uit een mix gehaald wordt bij een slechte overgang. Nu vallen de verzamel-cd's van MoH niet onder de mixen, dus is het altijd weer de vraag hoe we de tracks gepresenteerd krijgen. De "Masters in the Mix"-serie is duidelijk voor de dj's. Maar waarom laat je niet een goeie strakke mix maken voor op de reguliere cd-serie. Kies van te voren de tracks die je op de cd wilt hebben en zorg dat een dj deze 'retestrak' aan elkaar rijgt. Dat verhoogt het luister-plezier. Een mooi voorbeeld uit het verleden is de "Toxic Hotel"-dubbel-cd, welke een goed beeld gaf van welke tracks op dat moment populair waren en toch super strak gemixt was.
Deze editie van MoH heeft in ieder geval de beste en nieuwste tracks van dit moment. In de aanloop naar het feest werden via diverse social media al regelmatig previews getoond van nieuwe of net uitgebrachte tracks. Dat schiep al hoge verwachtingen. En het wachten is beloond met een kwalitatief goede compilatie. Van reguliere mainstream tot frenchcore en up-tempo en alles wat daartussen zit, het is meegenomen in de samenstelling van deze compilatie.
Artiesten als Angerfist, Nosferatu, die dankzij zijn laatste album natuurlijk een groot aanbod heeft, Tha Playah, Mad Dog, Anime, Re-Style en Miss K8 ontbreken natuurlijk niet en brengen stuk voor stuk interessante en kwalitatief goeie tracks. Wat nog veel interessanter is, is de inbreng van jongens die in het verleden als aanstormend talent werden benoemd, maar nu vaak betere tracks produceren vergeleken met de gevestigde orde. Bodyshock, Crossfiyah, Blaster, Stereotype en Tears of Fury, staan stuk voor stuk hun mannetje.
Ook oudgedienden als Unexist ft Da Mouth of Madness, Predator en Drokz vinden we terug met wederom inventieve tracks. Er is heel wat aan de hand in Hardcoreland. Het lijkt wel of iedereen vernieuwde inspiratie heeft gevonden. Dat belooft nog wat voor het komende festivalseizoen.

Natuurlijk moeten we één track even specifiek benoemen, het anthem geproduceerd door N-Vitral. Niet iedereen was blij met zijn overstap van industrial naar semi up-tempo en dat bracht dan ook wel gemengde gevoelens met zich mee toen bekend werd dat hij het anthem van dit jaar zou verzorgen. Wat zou hij ervan bakken? Nou, eigenlijk beukt hij alle kritiek weg met een geraffineerde track vol wendingen. De titel "Vault of Violence" nodigt uit tot ongecontroleerde chaos en herrie. Echter, Stefan weet zich goed te beheersen, waardoor de 'grunt'-achtige vocalen, gitaren en ruige uitspattingen mooi in harmony zijn met de karakteristieke verhalende vrouwelijke vocalen, breaks en bombastische opbouwende melodielijnen.

In zijn geheel genomen is dit één van de betere edities van Masters of Hardcore. Zeker beter dan vorig jaar en hopelijk zal volgend jaar de cd echt gemixt zijn, waardoor het luistergenot alleen nog maar meer toeneemt. Het enige minpuntje van deze cd is het gemis van een paar stevige en creatieve industrial platen zoals Ophidian en Bloodcage ze weet te produceren. En de inbreng van artiesten als Maissouille, Le Bask en Fant4stik om de frenchcore te vertegenwoordigen zou ook niet verkeerd zijn. En wat te denken van Destroyer, SRB, Noisekick en The Speed Freak? Deze heren weten ook wel wat snelheid is. Misschien een optie voor de volgende editie, 3 cd's waarbij er 1 cd voor de terrorheads bij is, of het einde van cd2 opofferen voor de frenchcore- en terror-liefhebbers.
  1. N-Vitral ft. Sovereign King - Vault Of Violence (Official MoH 2019 Anthem)
  2. Nosferatu - Sanctity of Space - Cassini's Journey
  3. Angerfist - Critter