Qapital – Mixed by Phuture Noize
30 maart 2018
FeestQAPITAL
ArtiestPhuture Noize Site
WinactieQapital actiegesloten
LabelQ-dance
Al een aantal jaar is het vaste prik om de Ziggodome om te toveren tot Qapital, een concept onder de vlag van Q-Dance, gefocust op de raw hardstyle. Sinds zijn begin jaren een razend succes en ook dit jaar was het weer een groot feest in de Amsterdamse Ziggodome. Ieder jaar is het eveneens vaste prik dat er een mixcompilatie uitkomt. De afgelopen jaren hebben we mixen voorbij horen komen van onder andere E-Force, Frequencers, Adaro en B-Front. Dit jaar is het de beurt aan Phuture Noize en zij hebben de eerste schijf gemixt. De tweede schijf is een selectie van tracks gedaan door de mensen van Q-Dance.

Phuture Noize
Initieel begonnen als duo, namelijk Marco Spronk en Antoine Kraaij, hadden zij de missie om de raw hardstyle als genre opnieuw vorm te geven. Dit leidde na veel inspanningen tot een debuutalbum genaamd 'Music Rules The Noize'. Dit was eigenlijk de boost die het duo nodig had en zorgde voor een vescheidenheid aan boekingen op eigenlijk vrijwel alle festivals van betekenis (ik noem onder andere Defqon.1, The Qontinent, Hard Bass, Loudness, Reverze enzovoort.) Twee jaar later volgde het album 'Phuture Noize' met platen als 'Terrordome', 'Paranoid' en 'Hope'. Eigenlijk na Q-Base in 2015 kwam er een ommekeer, niet zo zeer in de muziek, maar het duo besloot onderling uit elkaar te gaan en vanaf dat moment heeft Marco ' Phuture Noize' verder mee genomen en is alleen door gegaan. Uiteindelijk niet onverdienstelijk, met nog steeds een plaats aan de top van de hardstyle dj's.

Qapital
Zoals gezegd heeft Phuture Noize de eerste schijf voor zijn rekening genomen en heeft een selectie gemaakt van zeer gangbare (raw) hardstyle platen. Ik zet expres 'raw' tussen aanhalingstekens wat eigenlijk is het een gewone hardstyle mix, met een variëteit aan stijlen. De echte raw sound van een aantal jaar geleden is eigenlijk niet meer terug te horen. Misschien ligt dat aan mij, maar het kan ook de evolutie van de dj/producer zijn en in zijn algemeenheid de ontwikkeling van de muziekstijl. Desalniettemin een fijne mix voor de oortjes met een hoop eigen werk, maar ook artiesten als Adaro, B-front, Act of Rage, E-Force en Gunz for Hire. Als hoofdact mag je ook altijd een anthem produceren voor het feest en ik moet zeggen dat 'Anthem of Freedom' wel een erg lekkere plaat is geworden. Niet die snoeiharde rauwe sound, maar prima plaatje. Je zou het raw hardstyle light kunnen noemen. De tweede schijf is ten opzichte van de eerste schijf niet heel veel bijzonders. Eigenlijk een beetje een samengeraapt hoopje platen. Leuk om naar te luisteren, maar er zit simpelweg geen lijn in. Wat mij betreft mogen er best voor volgende edities twee schijven gemixt worden door een artiest naar keuze.

Verdict
Zoals gezegd is Qapital 2018 een leuke mixcompilatie, maar wat mij betreft laat hij een beetje een middelmatig niveau zien, zeker met de storm aan festivalcompilaties die nog komen gaat. Ik vrees dat Qapital 2018 zich dan niet staande gaat houden. Desalniettemin een vermakelijke compilatie.

q-dance.com
beyourselfmusic.com

CD 1 - Mixed by Phuture Noize