Fabric 98 mixed by Maceo Plex

Fabric 98 mixed by Maceo Plex
1 mei 2018
ArtiestMaceo Plex
LocatieFabric Site
Maceo
Eric Estornel oftewel Maceo Plex is een veelzijdig baasje. De in Miami geboren producer woont al een tijdje in Barcelona, maar zijn roots liggen in de Dallas house&IDM-scene, waar hij als tiener zijn dj-carrière begon. Onder de namen Maetrik en Mariel Ito produceerde hij een reeks aan IDM-, techno- en electro-tracks, o.a. vergelijkbaar met artiesten als The Hacker en Anthony Rother. Recent heeft hij het alter ego Mariel Ito weer nieuw leven ingeblazen met de "2e Komst"-release op het "Lone Romantic"-label, waarop in 2017, onder de naam Maceo Plex, ook zijn album "Solar" uit kwam. Solar was het 2e album van de Amerikaan na "Life Index" uit 2011. Daar waar Life Index vooral soulvol en zeer aangenaam overkomt met zwoele deep&tech-house, zo anders is "Solar". New Wave invloeden, meer ingetogen en melancholisch, dankzij de samenwerking met diverse vocalisten, kenmerken dit album.
Maceo Plex beperkt zich in ieder geval niet tot één stijl. In de afgelopen jaren heeft hij bewezen prima uit de voeten te kunnen met zowel tech-house als diepere techno producties. Op zijn beide labels, "Ellum Audio" en "Lone Romantic" komen geregeld tracks uit, die niet direct in een hokje te plaatsen zijn, zowel omschreven als dirty & sleezy als sophisticated & well thought. Platen als "Simulation", "Bummalo", "Love somebody Else" en de remix van "People learn to fly" zouden zo op de repeat kunnen.
Naast al het produceren is Maceo ook een druk dj. Zijn residentie in de Pacha op Ibiza, een optreden onder het Amsterdamse Rijksmuseum tijdens het ADE 2016 en de diverse memorabele feesten&festivals, waaronder Awakenings, Time Warp, Tomorrowland, Sonne Mond Sterne, Sonus, Coachella, DGTL, Ultra Miami, de lijst is bijna oneindig, geven aan dat hij een goede reputatie heeft opgebouwd, onder zowel organisatoren als het publiek.
Tel daar de mixen voor Resident Advisor (254), Trax Sampler (152), DJ Kicks (2013) en de Deep Ellum mix voor Mixmag in2013 bij op en je begrijpt dat Maceo de nodige ervaring heeft om een set onvergetelijk te maken en een geweldige vibe neer te zetten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Eric gevraagd is om het 98e deel uit de Fabric-serie te mixen.

98
Zoals we van Fabric gewend zijn, is van te voren nooit helemaal in te schatten hoe zo'n mix zal verlopen. Ook Maceo's mix is daar weer een voorbeeld van. Hij weet van 22 tracks een mooi geheel te maken. Langzaam en melancholisch beginnend met diepe platen van Perestroika en Peter Benische. Het filosofische "Searchlight" is een electronisch pareltje, waarschijnlijk van Maceo zelf (aangezien het pseudoniem voor deze release niet bestond en er geen verdere details bekend zijn). "Sabine's Song", uit 2002, brengt daarna de nodige luchtigheid met z'n lome klanken, alsof je naar een ontluikende liefdesfilm zit te kijken op Net5. Deze sfeer blijft nog even hangen maar slaat gaandeweg over naar een schemerige situatie, waarbij er meer vragen rijzen dan er antwoorden zijn. Via "Walking with Shadows", "Manethon" en "Haze"brengt Maceo ons dieper in zijn electro-wereld, waarbij de eerste tonen van "Carl Finlow – Veiled" voor een eerste hoogtepuntje zorgen. Onvervalste synthetische electro knettert door je speakers. Een geweldige nieuwe release op het Lone Romantic label. Deze man had jaren geleden ook een hit met "Polygon Girl" welke in de "Trust the DJ"-mix van Billy Nasty (BN02) verscheen. Ook de nieuwe release "Xten"van Maceo zelf, onder zijn Mariel Ito alias,mag er wezen. Duistere licht industriële en vibrerende electro. Dit houdt nog even aan met "Trindello" en "Ditch Drive", waarna Maceo's remix van "Iron Curtain – Condos" de sfeer volledig omgooit. Dramatische en licht deprimerende, zeurderige New-Wave heeft tijdelijk, zeg maar bijna 7 minuten, de overhand. Gelukkig keert de electro-sound daarna terug en pendelt de mix een tijdje tussen rustige electro met new-wave invloeden en techno. Pas vanaf "Mutant Quazar" trekt Maceo weer zijn trukendoos open. Langzaam bouwt hij op naar de climax. Van gedempte toontjes naar alle schuiven vol open.
Met "Brame & Hamo – Space Dub" wordt even wat meer rust ingebracht, ondanks dat de bassline een gestaag ritme blijft aanhouden. Het zijn vooral de bijgeluiden die je niet los laten. Dankzij de hypnotiserende repetitieve synthline in "Movement" en de onderliggende synthline in "Mutant Radio"blijft de mix lekker hangen in een techy vibe. Dit zijn de platen die je wil horen tijdens een lange uitgebreide set in een club. Dat geldt al helemaal voor de medicijnbal-bass van "Jon Hester – Corridors", die tezamen met de subtiele percussie en extra synth-aanslagen een meeslepend en vermakelijk geheel vormen. Komende zomer op de mainstage van Awakenings graag!
De overgang naar Joel Mull's "Backoldman" mag subliem genoemd worden. Deze licht pompende track met z'n creatieve percussie zal zekervaker voor een goed gevoel gaan zorgen. Daarnaast is het leuk om weer eens een plaat van deze oude meester te horen. We komen hem niet vaak tegen op tracklists. Ook de overgang naar "D-Vince – Resource 1" mag er wezen. De rollende sound van Mull met de frisse klanken van D-Vince op de voet gevolgd door "Vinyl Countdown – Ride" zorgen samen voor een heerlijke 'feelgood'-stemming. Vooral laatst genoemde is weer zo'n plaat waar je geen genoeg van kan krijgen. En dat voor een klassiekertje uit 1999. Toch mooi dat sommige platen van toen nog perfect aansluiten bij tracks van nu. Want met een combi van "Dold – Revolution" en "Orbe – Focus" duikt Maceo nog even de diepte in. Een stapje richting abstracte techno, maar niet zo vaag als we een paar weken geleden op "Unknown Landscapes" voorgeschoteld kregen. Het is echter wel de opmaak naar een spetterend einde van de mix. Met "Megatrance 2" van Voiski prikkelt Maceo nog één keer al je trilhaartjes voordat hij rustig afbouwt met "Hiver – Zwicki", harmonieus en dromerig.

Fabric heeft het wederom voor elkaar. Ook met Maceo Plex brengen ze weer een mix uit die de toon zet. Maceo heeft een hele reeks aan nieuwe recente releases in zijn mix verwerkt en deze vakkundig gemixt en geblend met pareltjes uit een (minder)ver verleden. Daarnaast weet hij op sublieme wijze diverse stijlen tot één geheel te smeden. Uitgaande van zijn roots in electro en zijn voorliefde voor new-wave, tot de hedendaagse techno welke steeds diverser wordt en daardoor beter te mixen met oudere platen en andere stijlen. Al met al is Fabric 98 weer een schot in de roos.

Fabric 98 @ Fabric London store

Fabric 98
  1. Perestroika - Searchlight